Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Clabbe skrivet 13 april 2010, 08:34:25 AM

Titel: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: Clabbe skrivet 13 april 2010, 08:34:25 AM
Enl Ekonomi24: http://www.e24.se/business/tjansteforetag/bussjatte-mot-borsen_1983997.e24
Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: 1896 skrivet 17 april 2010, 20:32:56 PM
Var inte Nobinas VD Ragnar Norbäck med och tog Linjebuss till börsen ?  ???
Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: 1896 skrivet 17 maj 2010, 06:33:17 AM
Ragnar borde vara väl förtrogen med ledningen för Veolia, och Ragnar borde veta hur företaget ska hanteras inför ett övertagande....  8)

"2 become 1" som Spice Girls sjöng....  :D
Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: julle skrivet 17 maj 2010, 12:09:20 PM
Norbäck var med och tog Linjebuss till börsen.

Veolia har under en tid sonderat marknaden för att sälja den svenska verksamheten. Dock lär det inte bli Nobina som tar över Veolia Sverige om nu en försäljning kommer till stånd överhuvudtaget. Lagen sätter stopp, då Nobina i Sverige har över 30 % av marknaden och av konkurrensskäl inte kan köpa upp andra större aktörer. Dessutom har knappast Nobina de ekonomiska musklerna att ta över något annat större bolag.
Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: 1896 skrivet 17 maj 2010, 16:53:40 PM
Ja, det är ju första steget, att Veolia vill sälja....  :D

Resten kan man lösa....  8)
Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: 1896 skrivet 17 maj 2010, 18:20:53 PM
På en marknad om c:a 14000 bussar, (Sverige) får jag det till att Nobinas c:a 2000 bussar utgör endast 15%, dom där 30% har det talats om i många, många år, men fakta är att Nobina, (eller Swebus) tappar mer än man vinner hela tiden, därför att man bara vill ingå lönsamma kontrakt.
Att då införliva Veolias Sverige del, som då rimligen är 10%, med Nobina, utgör alltså ingen större konkurrans skillnad.  8)  :D
Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: julle skrivet 18 maj 2010, 13:41:07 PM
Citat från: 1896 skrivet 17 maj 2010, 18:20:53 PM
På en marknad om c:a 14000 bussar, (Sverige) får jag det till att Nobinas c:a 2000 bussar utgör endast 15%, dom där 30% har det talats om i många, många år, men fakta är att Nobina, (eller Swebus) tappar mer än man vinner hela tiden, därför att man bara vill ingå lönsamma kontrakt.
Att då införliva Veolias Sverige del, som då rimligen är 10%, med Nobina, utgör alltså ingen större konkurrans skillnad.  8)  :D
Vilken marknad pratar du om? Jag pratar om marknaden med upphandlad linjetrafik och den är i Sverige inte på 14000 utan snarare c:a 7000 bussar. Nobina har något drygt 2000 tursatta bussar på denna marknad om 7000, vilket ger runt 30 % marknadsandel!

Märk väl, att av linjetrafiken i Sverige med buss är det fortfarande c:a 10 % som INTE är upphandlad och konkurrensutsatt, såsom Västmanland, Luleå och några mindre städer därtill.

Veolias del av av den upphandlade linjelagda trafiken är mycket riktigt som du säger c:a 10 %.

Om Nobina skulle köpa Veolia Sverige, så ger det totalt en marknadsandel på runt 40 % och där sätter konkurrenslagstiftningen stopp! Men frågan är rent hypotetisk, helt enkelt därför att Nobina har fortfarande inte ekonomiska muskler att köpa Veolias Sverigeverksamhet.

Sen när det gäller att Nobina skulle ha tappat marknadsandelar på senare år, så stämmer det inte riktigt. Nobina har förvisso inte ökat mycket, men ändock har Nobina faktiskt plussat på något de senaste 5 åren om än bara med någon enstaka procent.


Om vi tittar på de senaste 5 årens anbudsvinster som Nobina har gjort, så ser det ekonomiska resultatet i de olika trafikavtalen ut ungeför så här:

Dalarna (anbudsvinst 2005), brakförlust med runt 30 miljoner back årligen.
Malmö- Lund (anbudsvinst 2005), förslust på cirka 5 miljoner per år.
Kallhäll (anbudsvinst 2005), brakförlust på bortåt 15 miljoner per år.
Kalmar (anbudsvinst 2007), går inte med förlust, men tjänar knappast några pengar heller.
Örebro stad (anbudsvinst 2008), förlust på 5-10 miljoner per år (svårbedömmt med tanke på eventuella tilläggsavtal)

Att Nobina enbart skulle vara ute efter lönsamma kontrakt.............. Vart får du det ifrån?
Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 18 maj 2010, 13:46:53 PM
Julle, Nobinas lokaltrafik i Umeå, hur ser det ut, plus eller minus i kassan? Jag skulle tippa minus för igår gick en gammal ledbuss med luckan till motorn öppen hela dagen, kanske för att de var så varmt eller vad?
Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: Ersa skrivet 18 maj 2010, 13:56:23 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 18 maj 2010, 13:46:53 PM
Julle, Nobinas lokaltrafik i Umeå, hur ser det ut, plus eller minus i kassan? Jag skulle tippa minus för igår gick en gammal ledbuss med luckan till motorn öppen hela dagen, kanske för att de var så varmt eller vad?

Nästan alla lås till tidiga OmniCitys motorluckor är dåliga, oavsett operatör.
Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 18 maj 2010, 14:00:39 PM
Okej, var bara igår jag såg de så då stängde dom luckan dåligt med andra ord och sen är de ju inte direkt de som föraren ser när han kör.
Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: julle skrivet 18 maj 2010, 14:24:23 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 18 maj 2010, 13:46:53 PM
Julle, Nobinas lokaltrafik i Umeå, hur ser det ut, plus eller minus i kassan? Jag skulle tippa minus för igår gick en gammal ledbuss med luckan till motorn öppen hela dagen, kanske för att de var så varmt eller vad?
Umeå är nog rätt okej resultat, rent ekonomiskt sett i alla fall.
Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: 1896 skrivet 18 maj 2010, 17:01:25 PM
När Swebus var ungt hade man 3500 bussar i Sverige, då även beställningstrafik.

I övrigt så går väl Nobina bättre och bättre....?  ???

Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2010, 20:48:02 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 maj 2010, 23:05:50 PM
Man kan nog inte påstå att någon av de stora utlandsägda koncernerna har visat ett positivt resultat utslaget på en femårsperiod, snarare sammanlagda förluster i miljardklassen, att öka sin marknadsandel och därmed antalet bussar brukar nästan alltid ske på bekostnad av resultatet, det gäller såväl stora som små åkare.


Nobina är väl det enda som de senaste åren har gått med vinst. Men som sagt: utslaget på en femårsperiod blir det annorlunda.
Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: 1896 skrivet 20 maj 2010, 07:58:15 AM
Hm, detta är en hjärtefråga för mig, och det spelar ingen roll hur Nobina motiverar ett övertagande av Veolia, det viktiga är att det blir gjort. Inte heller har jag något personligt intresse av att Nobina går med vinst, men det är ju klart att det är kul med positiva siffror.

I Nobinas historik, som SJ-buss+GDG+Postensdiligenstrafik+Wasatrafik har företaget på många platser i landet varit med och utvecklat trafik från grunden, och byggt upp ett trafikutbud/system, och då tycker jag att det är fruktansvärt otacksamt att någon annan mindre noga räknad, kan säga: -jag kan köra billigare, och därmed få trafik serverad. Jag menar att denna historik måste vara värd något, och då ska också Nobina behålla sin företags storlek, motsvarande ovanstående företag.  8)
Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 maj 2010, 20:13:33 PM
Citat från: 1896 skrivet 20 maj 2010, 07:58:15 AM
Hm, detta är en hjärtefråga för mig, och det spelar ingen roll hur Nobina motiverar ett övertagande av Veolia, det viktiga är att det blir gjort. Inte heller har jag något personligt intresse av att Nobina går med vinst, men det är ju klart att det är kul med positiva siffror.

Men det är ju inte detta tråden handlar om.

Citat från: 1896 skrivet 20 maj 2010, 07:58:15 AM
I Nobinas historik, som SJ-buss+GDG+Postensdiligenstrafik+Wasatrafik har företaget på många platser i landet varit med och utvecklat trafik från grunden, och byggt upp ett trafikutbud/system, och då tycker jag att det är fruktansvärt otacksamt att någon annan mindre noga räknad, kan säga: -jag kan köra billigare, och därmed få trafik serverad. Jag menar att denna historik måste vara värd något, och då ska också Nobina behålla sin företags storlek, motsvarande ovanstående företag.  8)

Det är ju hela upphandlingssystemet du kritiserar och det får förstås göras, men det hör knappast hemma i den här tråden.
Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: julle skrivet 20 maj 2010, 23:47:08 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2010, 20:48:02 PM
Nobina är väl det enda som de senaste åren har gått med vinst. Men som sagt: utslaget på en femårsperiod blir det annorlunda.

Å vars, om man kikar i boksluten för Nobina (tidigare Concordia), så kan man rätt snabbt konstatera försluster från i princip starten fram till räkenskapsåret 2008-09. Det senaste året, 2009-10, så levererar koncernen för första gången ett positivt resultat på 121 milj kr efter finansnetto. Så tveklöst, Nobina har jobbat stenhårt för att komma på fötter och ser väl till slut ut att ha lyckats. Grattis!
Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: julle skrivet 21 maj 2010, 00:16:08 AM
Citat från: 1896 skrivet 20 maj 2010, 07:58:15 AM
Hm, detta är en hjärtefråga för mig, och det spelar ingen roll hur Nobina motiverar ett övertagande av Veolia, det viktiga är att det blir gjort. Inte heller har jag något personligt intresse av att Nobina går med vinst, men det är ju klart att det är kul med positiva siffror.

I Nobinas historik, som SJ-buss+GDG+Postensdiligenstrafik+Wasatrafik har företaget på många platser i landet varit med och utvecklat trafik från grunden, och byggt upp ett trafikutbud/system, och då tycker jag att det är fruktansvärt otacksamt att någon annan mindre noga räknad, kan säga: -jag kan köra billigare, och därmed få trafik serverad. Jag menar att denna historik måste vara värd något, och då ska också Nobina behålla sin företags storlek, motsvarande ovanstående företag.  8)
Drömma kan man alltid göra, men faktum kvarstår: För att kunna ta över ett annat bolag så krävs att man har pengar i kassan och det har inte Nobina. Sorry att göra dig besviken, men är det något bolag som kan äta upp ett annat när man ser Veolia och Nobina mot varandra, så är det nog så att Veolia kan ta över Nobina, i alla fall rent ekonomiskt, helt enkelt därför att Veolia har en mycket välfylld kassakista vilket som sagt Nobina saknar!

Veolia, tidigare Linjebuss, har också en historik och har varit med på många platser i landet och utvecklat trafik från grunden. Och apropå att lägga underbud för att vinna trafik, om du läser vad jag skrev tidigare om Nobina/ Swebus anbudsvinster, så kanske du kan förstå att Nobina absolut är ett bolag som kan räknas till de "mindre nogräknade" bolagen som med underprissatta anbud har slagit ut mer seriösa anbudslämnare!

Dessutom är det så, att sen länstrafikhuvudmännen kom till, så har knappast entreprenörerna varit de stora pådrivarna av trafikutvecklingen, utan det ansvaret har nästan helt och hållet legat på trafikhuvudmännens lott. Så att påstå att Nobina kan ta åt sig äran av de senaste 30 årens trafikutvecklinng är fullständigt nonsens. Nobina (och många andra bussentreprenörer med dem) har sen en herrans massa år ängnat sig åt devisen "tanka och kör" och inte brytt sig så mycket mer om verksamheten, men det är en annan historia.

Men visst, vem kan inte ibland drömma sig tillbaka till forna dagar då SJ-buss, GDG respektive Diligensen var enormt stora bussbolag  :)
Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: 1896 skrivet 21 maj 2010, 21:09:21 PM
Ja, jag får då ihop att Nobina ska ta över Veolias Sverige verksamhet, och kanske hela den Nordiska delen, sen exakt hur man går till väga, det är ju inte lika intressant.  :D

Hela poängen med ett övertagande, är ju att vi inte ska ha ett företag med Veolias karaktär på marknaden.  8)
Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 21 maj 2010, 21:16:48 PM
Å de innebär att Veolias tågverksamhet hamnar hos Nobina med. :)
Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: j-a skrivet 21 maj 2010, 22:22:11 PM
Citat från: 1896 skrivet 21 maj 2010, 21:09:21 PM
Ja, jag får då ihop att Nobina ska ta över Veolias Sverige verksamhet, och kanske hela den Nordiska delen, sen exakt hur man går till väga, det är ju inte lika intressant.  :D

Hela poängen med ett övertagande, är ju att vi inte ska ha ett företag med Veolias karaktär på marknaden.  8)
Varför detta hat mot Veolia??
Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: 1896 skrivet 22 maj 2010, 15:24:13 PM
"Varför detta hat mot Veolia??"


Ska citera min syster: "-det syns att du gått igenom en del."

Jag ser det ur ett övergripande perspektiv, det är bolaget jag vill ha bort, inget ont sagt om personalen, även om det finns en attityd jag inte gillar.
Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: Ersa skrivet 22 maj 2010, 18:17:50 PM
Citat från: 1896 skrivet 22 maj 2010, 15:24:13 PM
Jag ser det ur ett övergripande perspektiv, det är bolaget jag vill ha bort, inget ont sagt om personalen, även om det finns en attityd jag inte gillar.

Attityden är inget nytt här i forumet. Det har tidigare förekommit andra skribenter som har haft samma inställning till både gamla Linjebuss och dåvarande Swebus. Dock är det rätt irrelevant då detta forum enligt reglerna inte är en plats för kritik mot enskilda företag.
Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: 1896 skrivet 22 maj 2010, 18:28:40 PM
Ja, det är klart, att ska alla ventilera åsikter, då blir det rörigt.

Kunde jag förmå Dalatrafik att ta av Veolia trafiken i Dalarna, så kan jag väl gå ännu längre.  8)
Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: julle skrivet 22 maj 2010, 18:40:06 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 maj 2010, 22:31:10 PM
Karaktär?

Tyvärr så är nog så att det finns fler "trafikmänniskor" kvar hos Veolia jmf Nobina och kikar du på hur många (eller få) som finns kvar från SJ Buss/GDG/Dil (utom förare) så är det ännu färre, ett tag "rensade" man ju ut folk med trafikerfarenhet då det var på modet med militärer och civilingenjörer.

För att inte prata om Swebus dille i början av 2000-talet på att plocka in gamla "sopåkare", som man trodde skulle lösa firmans alla problem  :)
Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: julle skrivet 22 maj 2010, 18:54:05 PM
Citat från: 1896 skrivet 22 maj 2010, 18:28:40 PM
Ja, det är klart, att ska alla ventilera åsikter, då blir det rörigt.

Kunde jag förmå Dalatrafik att ta av Veolia trafiken i Dalarna, så kan jag väl gå ännu längre.  8)
Du verkar tro mycket på dig själv och det kan ju vara bra. Men, det som "tog av" Veolia trafiken i Dalarna var varken du eller Dalatrafik, det var Swebus som lade ett lägre bud än övriga anbudslämnare. Och det anbudet gör att din dröm om Nobinas övertagande av Veolia är än mer avlägsen än någonsin, då Nobina kör bort minst 30 miljoner SEK per år i Dalarna! Ska bli mycket intressant om några år att se om/ när Veolia och Busslink tar tillbaka trafik i Dalarna, vilket är högst sannolikt  ;)
Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: 1896 skrivet 22 maj 2010, 19:00:13 PM
Tror jag vad jag vill om.

Jag la ner ett enormt förarbete, och det måste ju ha bidragit.  8)
Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: 1896 skrivet 23 maj 2010, 13:41:43 PM
Jag kan se politiska skäl till att Nobina ska ta över Veolia, men börjar vi att prata politik, då är vi definitivt utanför ramarna av vad detta forum är till för.  8)
Titel: SV: Nobina tar bussen till börsen
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 maj 2010, 18:04:38 PM
Tråden är låst.

Om någon har något att tillföra i det ursprungliga ämnet om Nobinas börsintroduktion är han/hon välkommen att starta en ny tråd. Att föra något slags hatkampanj mot Veolia är ett brott mot Bussnacks regler.