Trångt på linje 41 mellan Gävle och Sandviken

Startat av AO, 01 oktober 2009, 18:35:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

Flera pendlare har på senare tid börjat höjt sina röster mot de överfulla morgon- och eftermiddagsturerna på linje 41 mellan Gävle och Sandviken. Känns som en miss att man i och med det nya avtalet inte införskaffade andra fordon, exempelvis fler ledbussar eller dubbeldäckare, problemet med det överfulla turerna är ju inget nytt fenomen även om resandet verkar öka.

En artikel angående frågan:
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1394796

Jona

Detta fenomen finns tyvärr på dom flesta ställena. Det ena är för att länstrafiken hellre kör 5 bussar per tur än och köra en buss var 10 min. (Exemplet ovan gäller bussarna som avgår från Skelleftehamn skoldagar 7:40 och bussarna från Kåge 08:00) Det är långt till turen före och till turen efter. minst 30 min åt varje håll mellan avgångarna.

Så därför går det istället 3 ledbussar från Skelleftehamn, 1 vanlig från Ursviken (dom 3 från hamn kör också genom Ursviken) plus en ledbuss som startar i Bergsbyn. När det Gäller Kåge kommer det 2 ledbussar och 3 vanliga bussar som alla ska mot SKellefteå.

Varför? Ja egentligen har det och göra med att skolorna startar samma tid, så istället för att skoleleverna kan åka säg med 3 turer (var 60 min) och samma buss kan köra fler turer så måste alla åka samma tid och bussarna kör då bara en tur....

På eftermiddagen har linje 208 Skellefteå - Skelleftehamn 2 bussar per avgång 15:30 15:50 och 16:05 istället för att sprida ut trafiken med fler turer. (tur före 15:30 går 15:05 men den klarar sig precis med en ledbuss med även stående)

Så här har vi 2 saker som borde fixas. Skolorna bör starta olika tider, alltså alla börjar inte säg 8:30 utan man startar 8, 9 eller 10:00 och slutar då som exempel 14, 15 eller 16:00 sedan planerar man så det bör ungefär lika många som startar varje gång, man startar 8 en morgon när den andra klassen startar 9 och tvärtom....

Det andra som bör åtgärdas är att extrabussarna så långt som det bara går istället blir tidtabellslagda och trafiken tätas upp. Så linje 41 som detta inlägg handlade om från börjar får ju självklart 10 minuters-trafik istället för en buss var 15 min under rusningen.

Eller så kan man se om linjesystemmet, tex kan extrabussarna bli snabbussar. I Tidningsartikeln nämns Kungsgården som exempel. Direktbussar som INTE passerar Sandviken kan där vara en eventuellt lösning.

Annars har ju en tätare trafik också med sig den obehagliga och jobbiga saken att trafiken blir mer attraktiv för kunderna och fler resande väljer och åka lokaltrafik. Det skulle ju vara synd och ett stort problem, i alla fall när man sett tidigare exempel från olika län där man velat förbättra trafiken och få fler resande. Då drar man in turen och krånglar till det.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Fredde

#2
Gävle Kommun strävar ju efter att bli en 100000 stad/Kommun & då krävs ju att busstrafiken ska fungara klockrent, nu har man bundit upp sig på ett "dåligt" 10års avtal på länstrafiken för resande in/ut från Kommunen samt även inom kommunen bla Forsbacka-Gävle...
Jag funderar på om dom större kommunerna i flera län istället ska upphandla all kollektivtrafik själva då länstrafikbolagen som ofta är lokaliserade till en mindre kommun i länet för att ge arbetstillfällen där & då misslyckas man med sin uppgift istället då man är för långt från verkligheten där det mesta av resandet är & den kommunen som växer mest i länet är oftatast den största som är fullt normalt....  Det verkar som länstrafiksbolagen gör bort sig på löpande band på långa avtal som inte ens håller när dom börjar gälla...  

Kan bara säga det att det är tråkigt för det kommer inte leda till ökat resande då klagomål ständigt inkommer och lokaltidningarna är direkt på att späda på detta med. Gävleborg kan jag lungt säga att det inte var ett bra avtal....

Jag trodde att äntligen skulle linje 41 Gävle-Sandviken-Hofors skulle bli en mönsterlinje i Gävleborg med bra stora ledbussar på alla avgångar då det tidigare hade varit stora problem med denna linje och att även X-trafik vill att resandet ska öka mer. Men det fick man på näsan då Swebus som fick avtalet och det räckte att man lacka om 10år gamla bussar och la till AC så skulle resande vara nöjda men grundproblemet är antalet resande och det viste alla före men ändå hände INGET sedan vill man ha ökat resade och hur ska detta ske ? Ta en tidigare eller senare buss är nog det dummaste man hört, se till att trafiken fungerar istället... Bör man göra om avtalet eller vad ska göras ?

Gävle stadstrafik upphandlas just nu och snart kommer beslutet och även det gäller på 10år, hoppas verkligen inte X-trafk gjort samma fel här med!?!?! För då bör vekligen Gävle Kommun sätta ner foten och köra avtalet själva för det är samma problem här i dagsläget i rusingstid med för små bussar som inte räcker för antalet resande!!!!

Icke att förglömma är att Gävle Kommun stävar att öka invånarana med ca 10000st... Och då hoppas jag att man tänker på detta när man planerar trafiken med!




Mitt förslag för Gävle Stadstrafik är att köra:
S1: Ledbussar på 50% av avgångarna samt 50% med boggiebussar.
S2: Ledbussar på 50% av avgångarna samt 50% med boggiebussar.
S3: 100% av avgångarna med boggiebussar.

L10: 12m bussar.
L11: 12m bussar på xx.50 avgångar samt xx.20 med boggiebussar.
L12: 12m bussar på xx.50 avgångar samt xx.20 med boggiebussar.

All länstrafik bort från Rådhusområdet samt biltrafik förbjuds kl.06-18 vardagar samt kl.09-15 helg...

Sedan bör man snabba på bytet bort från det tröga Prodatasystemet som sinkar restiderna.. Direkt när det är borta byter man tidtabell oavsett när det är klart för att snabba upp restiderna... Sedan justerar man priserna !
Bla tar man bort zonen vid Valbo kyrka på S1 dvs samma pris Centrum-Valbo köp C/Köpstad som övriga linjer, detta ska vara Zon 61...

Man bör även införa 1 till 3 dagarskort med fria resor med aktraktiva priser så folk kan välja bort bilen för en helg tex..
1 Dagarskort för 50kr
3 Dagarskort för 100kr

Dessa ska även kunna köpas lätt tex via SMS..

Wetjo

Citat från: Fredde skrivet 03 oktober 2009, 00:21:39 AM
Gävle Kommun strävar ju efter att bli en 100000 stad/Kommun & då krävs ju att busstrafiken ska fungara klockrent, nu har man bundit upp sig på ett "dåligt" 10års avtal på länstrafiken för resande in/ut från Kommunen samt även inom kommunen bla Forsbacka-Gävle...
Jag funderar på om dom större kommunerna i flera län istället ska upphandla all kollektivtrafik själva då länstrafikbolagen som ofta är lokaliserade till en mindre kommun i länet för att ge arbetstillfällen där & då misslyckas man med sin uppgift istället då man är för långt från verkligheten där det mesta av resandet är & den kommunen som växer mest i länet är oftatast den största som är fullt normalt....  Det verkar som länstrafiksbolagen gör bort sig på löpande band på långa avtal som inte ens håller när dom börjar gälla...  

Kan bara säga det att det är tråkigt för det kommer inte leda till ökat resande då klagomål ständigt inkommer och lokaltidningarna är direkt på att späda på detta med. Gävleborg kan jag lungt säga att det inte var ett bra avtal....

Jag trodde att äntligen skulle linje 41 Gävle-Sandviken-Hofors skulle bli en mönsterlinje i Gävleborg med bra stora ledbussar på alla avgångar då det tidigare hade varit stora problem med denna linje och att även X-trafik vill att resandet ska öka mer. Men det fick man på näsan då Swebus som fick avtalet och det räckte att man lacka om 10år gamla bussar och la till AC så skulle resande vara nöjda men grundproblemet är antalet resande och det viste alla före men ändå hände INGET sedan vill man ha ökat resade och hur ska detta ske ? Ta en tidigare eller senare buss är nog det dummaste man hört, se till att trafiken fungerar istället... Bör man göra om avtalet eller vad ska göras ?

Gävle stadstrafik upphandlas just nu och snart kommer beslutet och även det gäller på 10år, hoppas verkligen inte X-trafk gjort samma fel här med!?!?! För då bör vekligen Gävle Kommun sätta ner foten och köra avtalet själva för det är samma problem här i dagsläget i rusingstid med för små bussar som inte räcker för antalet resande!!!!

Icke att förglömma är att Gävle Kommun stävar att öka invånarana med ca 10000st... Och då hoppas jag att man tänker på detta när man planerar trafiken med!




Mitt förslag för Gävle Stadstrafik är att köra:
S1: Ledbussar på 50% av avgångarna samt 50% med boggiebussar.
S2: Ledbussar på 50% av avgångarna samt 50% med boggiebussar.
S3: 100% av avgångarna med boggiebussar.

L10: 12m bussar.
L11: 12m bussar på xx.50 avgångar samt xx.20 med boggiebussar.
L12: 12m bussar på xx.50 avgångar samt xx.20 med boggiebussar.

All länstrafik bort från Rådhusområdet samt biltrafik förbjuds kl.06-18 vardagar samt kl.09-15 helg...

Sedan bör man snabba på bytet bort från det tröga Prodatasystemet som sinkar restiderna.. Direkt när det är borta byter man tidtabell oavsett när det är klart för att snabba upp restiderna... Sedan justerar man priserna !
Bla tar man bort zonen vid Valbo kyrka på S1 dvs samma pris Centrum-Valbo köp C/Köpstad som övriga linjer, detta ska vara Zon 61...

Man bör även införa 1 till 3 dagarskort med fria resor med aktraktiva priser så folk kan välja bort bilen för en helg tex..
1 Dagarskort för 50kr
3 Dagarskort för 100kr

Dessa ska även kunna köpas lätt tex via SMS..

Nu är det ju inte Swebus fel att det är trångt på bussarna. Det är ju Länshuvudmannen som bestämmer/håller i plånboken.
Tok gör som dum sa...  ;)

Alla förslagen som du kommer med är väl helt okej, men vem ska betala. X-trafik har väl inga pengar?
Länstrafiken ska täcka Gävleborgs län. Det gäller ju att sprida gracerna över länet.
Tror inte att folket i Hudiksvall är villiga att betala trafiken i Gävle, mer än nödvändigt.
Man kan göra alla biljettpriser lägre, men det slår ju på landstingsskatten.

Vi gjorde ett tankeexpriment, när jag jobbade på SL. Om det skulle vara nolltaxa i Sthlm med bibehållen trafik (1987) skulle man få höja landstingsskatten med fem kronor...

Biljettsystemet försvinner nog inte förrän BIMS kommer. Det tar bara tre år till...  ;)

Fredde

Xtrafik byter redan nu till kontaktlösa kort. Dock är det inte BIMS. Mer info på www.xtrafik.se

Jo

Citat från: Wetjo skrivet 03 oktober 2009, 07:11:46 AM
Vi gjorde ett tankeexpriment, när jag jobbade på SL. Om det skulle vara nolltaxa i Sthlm med bibehållen trafik (1987) skulle man få höja landstingsskatten med fem kronor...

Vad jobbade ni som gjorde det "tankeexperimentet" med, för jag antar att du menar 5kr på varje hundralapp? Idag ligger landstingsskatten på 12,10 procent alltså ungefär 12 kronor per 100 lapp.(http://www.sll.se/sll/templates/NormalPage.aspx?id=47055)

skatteintäkterna för lanstinget 2008 var enligt budget 51 278 mkr (http://www.sll.se/Handlingar/Landstingsstyrelsen/2008/ls081104/budgetallians.pdf)
Skatteintäkter + verksamhetsintäkter: 64 344 mkr


SL:s kostade 2008 10784 mkr varav biljettintäkter var 5099 mkr och bidrag från SLL 5685 mkr.

Vid nolltaxa skulle man således behöva öka skatteintäkterna från 51278 till (51278+5099) = 56377

Skatten skulle då istället bli 12,10 * 56377/51278 = 13,30 alltså ungefär 1,20 kr högre per hundralapp.


Nu ska ju sägas att även kostnaderna påverkas av nolltaxa. kostnaderna för spärrar och bemaning och service av dessa minskar drastiskt. Kostnaden för busstrafiken minskar då en stor del av "körtiden" idag tas upp av biljettvisering. Även biljettkontrollerna skulle säkert kunna minska, och kostnader både SL och entreprenörer har för hantering av intäkter skulle minska.

Vid ökat resande skulle dock kostnaderna komma att öka om det istället behövs fler fordon. Kanske man får ersätta vissa av de övertaliga spärrvakterna, biljettkontrollanterna och konduktörerna med väktare eller värdar av olika slag då dessa i sig säkert har en lugnande och trygghetskännande funktion i trafiken vilket säkert fortsatt kommer att behövas.


Nu var det i ju 1987 ni gjorde ert tankeexperiment men du får gärna förklara hur ni räknade eller rätta min modell ifall det är jag som tänkt galet :)

Nu är jag inte för nolltaxa men jag tror inte att kostnaderna för en sådan skulle göra så att man fick höja landstingsskatten med 5 kronor.


Wetjo

Vi jobbade på skolprojektet. Skattesubventionen var vi den tiden ca 67 %. Självklart räknade vi med en höjning med fem kr per hundralapp. Tänk på att trafiken var inte så omfattande jämfört med idag. vi räknade även med vissa personalnedskärningar pga indragen avgiftskontroll... Fast sanningen o säga var det elever i en av de klasser vi besökte som hade gjort uträkningen...

Anders Noren

Citat från: Fredde skrivet 03 oktober 2009, 00:21:39 AM
Jag trodde att äntligen skulle linje 41 Gävle-Sandviken-Hofors skulle bli en mönsterlinje i Gävleborg med bra stora ledbussar på alla avgångar då det tidigare hade varit stora problem med denna linje och att även X-trafik vill att resandet ska öka mer.

X-Trafik - eller vem det nu är som är ansvarig i det fragmentiserade beslutsfattandet om kollektivtrafiken i Gästrikland - borde snegla på Skånetrafikens "Pendeln"-koncept när det gäller 41:an. Bekväma, luftkonditionerade boggibussar med inbyggd radio och lågt insteg, gen linjedragning som passerar viktiga målpunkter och erbjuder omstigning till lokalbussar, styv tidtabell över hela trafikdygnet och en turtäthet på minst 15 minuter i rusningen. Pendlandet mellan Sandviken och Gävle är faktiskt ungefär lika stort åt båda hållen (med en viss övervikt åt inpendling till Sandviken, faktiskt). Och när motorvägshållplatsen vid Köpis öppnar kommer resandet knappast att minska.

I stället för dagens halvtimmestrafik Hofors-Gävle kompletterat med kvartstrafik Sandviken-Gävle 05.30-09.00 och 14.00-19.00 (och i stort sett likadant åt andra hållet) så bör kanske trafiken på Sandviken-Gävle utökas till tiominuterstrafik i rusningen, fler avgångar till Kungsgården och kortare lågtrafiktid. Kanske tjugominuterstrafik Hofors-Gävle kompletterat med tiominuterstrafik Sandviken-Gävle? Den planerade järnvägsstationen i Tolvfors (vid Gävle sjukhus) och den inte alls planerade järnvägsstationen i Kungsgården skulle kanske kunna lätta lite på trycket, men det är ändå så att tågen går förhållandevis sällan (sällan tätare än en gång i timmen) och har en mer storregional trafikuppgift.

Anders

Wetjo

Citat från: Anders Noren skrivet 04 oktober 2009, 14:42:28 PM
I stället för dagens halvtimmestrafik Hofors-Gävle kompletterat med kvartstrafik Sandviken-Gävle 05.30-09.00 och 14.00-19.00 (och i stort sett likadant åt andra hållet) så bör kanske trafiken på Sandviken-Gävle utökas till tiominuterstrafik i rusningen, fler avgångar till Kungsgården och kortare lågtrafiktid. Kanske tjugominuterstrafik Hofors-Gävle kompletterat med tiominuterstrafik Sandviken-Gävle? Den planerade järnvägsstationen i Tolvfors (vid Gävle sjukhus) och den inte alls planerade järnvägsstationen i Kungsgården skulle kanske kunna lätta lite på trycket, men det är ändå så att tågen går förhållandevis sällan (sällan tätare än en gång i timmen) och har en mer storregional trafikuppgift.
Anders

Ett konstruktiv och vettigt förslag. ;D  Det gäller att få med politikerna på detta tåg, så att man kan tillskjuta pengar till trafiken.

Omnilasse

Jag ser problemet med 41:an som samma problem som finns på många håll i Sverige. Det vill säga att länstrafikbolagen har ganska dåliga mått för vilken standard de ska ha på sin trafik. Jag tycker det är märkligt att inte länstrafikbolagen (för det är de som har ansvaret - visserligen finns det ett avtal med Swebus- men där finns det ju alltid möjlighet till utökad trafik om länstrafikbolaget betalar för det!) arbetar mer med nyckeltal. Resandestatisk finns det ju gott om, så det kan man knappast skylla på. Alltså handlar det bara om hur många stående som skall accepteras på respektive linje. Har man sådana principer slipper man också problemet med att olika delar av länet känner att man kör trafik på andras bekostnad. Att som i Stockholm exempelvis ha "sittplatsgaranti" på bussar som går över 70 är ju en utmärkt idé eftersom den garanterar samma standard för alla. Sedan måste det förstås kompletteras med nyckeltal för lägsta trafikantantal för att linjen skall trafikeras med viss turtäthet etc. Oftast görs ju t.o.m. linjeändringar utan att man tycks riktigt granska hur många som faktiskt reser utan bara antar att en viss turtähet skall räcka. Ofta kommer ju inte resandeökningar plötsligt, utan det är ju ofta något som man kan förutse ganska lång tid innan, men i regel väntar man till det blir kris - och då tar det ju några år innan man har pengar att ordna en utökad trafik.