Rött på linje 2(Stockholm)

Startat av Bussmupp, 04 augusti 2012, 22:11:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmupp

Mötte idag en Scania MaxCi skyltad för linje 2 mellan Odenplan och Solna Station. Hur vanligt är det?

Karsten

Linje 2 till Solna station är väldigt ovanligt...

Bussmupp


Ersa

Röda bussar på linje 1-4 är inte alls ovanligt. Det kan man se flera gånger i veckan om man har tur.

Bussmupp

Really? Första gången jag kan komma ihåg att jag sett det. Tackar, Ersa.

Jens Widén

Rød buss på blå linje, august 2011. Mener jeg så et par sånne denne uka også.


Keolis #4754, Odengatan Stockholm by Jens Cedlind, on Flickr

MartinMartin

Har suttit och puttrat runt i 4 timmar idag mellan Sveaplan och Odenplan  ;)


Ivo

Citat från: Bussmupp skrivet 04 augusti 2012, 22:11:15 PM
Mötte idag en Scania MaxCi skyltad för linje 2 mellan Odenplan och Solna Station. Hur vanligt är det?
Pga. av pride paraden så var det ju en massa omläggningar i Stockholm igår .
Ivo

Bussmupp

@cedlind: En röd kortvagn på 4an? Det var verkligen nytt för mig. Det får mig att undra, hur vanligt är det med kortvagn på den linjen?

@MartinMartin: Är bilden tagen igår? Det skulle i så fall kunna vara just precis denna som jag såg.

@Ivo: Jag tänkte visserligen på en röd buss på 2an, men det förklarar vad den gjorde där.

Omnilasse

Citat från: Bussmupp skrivet 05 augusti 2012, 11:30:58 AM
@cedlind: En röd kortvagn på 4an? Det var verkligen nytt för mig. Det får mig att undra, hur vanligt är det med kortvagn på den linjen?

@MartinMartin: Är bilden tagen igår? Det skulle i så fall kunna vara just precis denna som jag såg.

@Ivo: Jag tänkte visserligen på en röd buss på 2an, men det förklarar vad den gjorde där.

Givetvis tursätts inte i normalfallet röda bussar på blåbusslinjerna. Men på linje 4 går det faktiskt ett par röda normalbussar som förstärkningsvagnar mellan Fridhemsplan och Hornstull i högtrafik på vardagar (iaf under vintertidtabellen, två på morgon och en på eftermiddagen). Anledningen till det röda valet där är väl dels att det inte dimensionerats för de vagnarna som blåbussar, dels att det nog är rätt praktiskt med en kortare buss på grund av att det kan vara rätt trångt vid Fridhemsplan. Att ha en ledbuss som står till förfogande där kan nog vara mer till besvär än nytta.

Sedan är det ju alltid så att man vid vagnbrist sätter in vad som går att rulla. Till detta kommer övriga förstärkningsvagnar och flexvagnar som rullar titt som tätt på linjerna och förstås mer akuta vagnbyten pågrund av vagnfel

MartinMartin

Citat från: Bussmupp skrivet 05 augusti 2012, 11:30:58 AM
@MartinMartin: Är bilden tagen igår? Det skulle i så fall kunna vara just precis denna som jag såg.

Ja, bilden är från igår, pga prideparaden.
Stod du vid Upplandsgatan/Odengatan ? Stod nån där och fotade när jag rundade kyrkan   :D

Bussmupp

Citat från: Omnilasse skrivet 05 augusti 2012, 11:46:15 AM
Givetvis tursätts inte i normalfallet röda bussar på blåbusslinjerna. Men på linje 4 går det faktiskt ett par röda normalbussar som förstärkningsvagnar mellan Fridhemsplan och Hornstull i högtrafik på vardagar (iaf under vintertidtabellen, två på morgon och en på eftermiddagen). Anledningen till det röda valet där är väl dels att det inte dimensionerats för de vagnarna som blåbussar, dels att det nog är rätt praktiskt med en kortare buss på grund av att det kan vara rätt trångt vid Fridhemsplan. Att ha en ledbuss som står till förfogande där kan nog vara mer till besvär än nytta.

Sedan är det ju alltid så att man vid vagnbrist sätter in vad som går att rulla. Till detta kommer övriga förstärkningsvagnar och flexvagnar som rullar titt som tätt på linjerna och förstås mer akuta vagnbyten pågrund av vagnfel

Så det är alltså ganska vanligt med röda bussar på blåa linjer, iaf 4? Haha, även om ni säger nej så är det vanligare än jag trodde. ;D

Citat från: MartinMartin skrivet 05 augusti 2012, 12:41:16 PM
Ja, bilden är från igår, pga prideparaden.
Stod du vid Upplandsgatan/Odengatan ? Stod nån där och fotade när jag rundade kyrkan   :D

Näe, åkte 515 när jag såg den. Skulle dock gärna ha fotat den, men kameran låg hemma.

Carl Eric

Sedan har ju även Keolis ett par flexbussar (4 i Stockholm City?) som ersätter och förstärker på alla möjliga linjer. Det rör sig om röda kortvagnar, både MAN och Scania!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Fredde

Citat från: Carl Eric skrivet 05 augusti 2012, 20:03:42 PM
Sedan har ju även Keolis ett par flexbussar (4 i Stockholm City?) som ersätter och förstärker på alla möjliga linjer. Det rör sig om röda kortvagnar, både MAN och Scania!

Trodde inte City hade kvar några MaxCi som FLEX...

Niclas Wennerlid

Nej, det har de inte heller. Hornsberg kör med Scania 47xx-vagnarna och Söder med MAN.

// Niclas