En ny VanHool är aldrig fel

Startat av Ersa, 06 november 2010, 17:52:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa


Skulle passa bra i vitt en Swebuslogga på sidan och dörrställning 1-0-1. :)






Knut

Plasseringen av girvelgeren er og blir fel.
Kan ikke forstå hvorfor den er plassert der.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Ersa

Citat från: Knut skrivet 06 november 2010, 18:12:36 PM
Plasseringen av girvelgeren er og blir fel.
Kan ikke forstå hvorfor den er plassert der.

Fel? Växelspaken sitter ju på samma ställe som I-shiften i Volvo 9700.

Petteri

Läcker buss , såg den på mässan.

Växelspakstället sitt för långt fram , blir trångt att passera.

På van hoolen som artic tour i alta har är stället kortat , mycket bättre plats.

M

Citat från: Ersa skrivet 06 november 2010, 18:17:30 PM
Fel? Växelspaken sitter ju på samma ställe som I-shiften i Volvo 9700.

Nä då sitter den i stolen annars har VanHool gjort väldigt fel
Annars är det förvisso en fin buss, VanHool är ju duktiga på det.

Knut

Volvo har den på stolen så den blir med om stolen vike sunna. Og Volvo sin kan man "folde"ned. Denne klumpen hos VanHool kunne blitt flyttet opp slik de gjør på Altano og Astromega. Der sitter den bredvid ratten.
Men utover dette er min drømmebuss en Altano.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 06 november 2010, 18:17:30 PM
Fel? Växelspaken sitter ju på samma ställe som I-shiften i Volvo 9700.




Trångt värre ser det ut att vara ... I-shiften är ju bättre att ha på vänster sida av stolen .. så har vi på våra 8500 8700 som Veolia kör med . då är spaken ur vägen + att det är lättare ta p-broms och växel i rätt ordning på båda är nära varann
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 06 november 2010, 20:13:45 PM
Trångt värre ser det ut att vara ... I-shiften är ju bättre att ha på vänster sida av stolen .. så har vi på våra 8500 8700 som Veolia kör med . då är spaken ur vägen + att det är lättare ta p-broms och växel i rätt ordning på båda är nära varann

Intressant lösning som jag inte hört talas om. Går det att ordna bilder på detta? :)

Norrlanders

Hej det låter verkligen klokt att någon har tänkt till och monterat växelspaken på vänster sida för jag kan inte förstå varför den sitter på höger sida så att man alltid ska kliva över den då är det helt klart bättre med scanias optiqruse som sitter på spaken under ratten

KG

Vad är det för växellåda? Manuell?

Christer K

Ny är den knappast, såg den i Tallin 2010-08-17.

Ingen bra bild på grund av regn bland annat.


/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

groenis

KG
Den spaken styr troligen en A-S Tronic från ZF.

/Lennart

KG

Citat från: groenis skrivet 06 november 2010, 22:49:35 PM
KG
Den spaken styr troligen en A-S Tronic från ZF.

/Lennart

Hur funkar den? Är den bra?

Niclas Rosenius

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 november 2010, 22:51:06 PM
Aj då....

Tänkte det var en Volvo.....

   Det sitter en MAN ibaken på denna  ;)

   //Niclas

groenis

Hej KG
fungerar som ZF lådan som sitter i de Neoplanmodeller innan MAN tog över.

Tänk dig ett upp och nervänt L.
Framåt spaken mot dig automatläge en gång till manuellt läge växla upp ett steg fram en gång hoppa över en växel klicka två gånger samma sak vid nerväxling.
Backa spaken till höger och bakåt.

Som alla ZF lådor så är det lätt att bli ovän med den när de är kalla.

/Lennart