Nyheter från Svensk Busshistoria 1 - Swebus nya OmniExpress!

Startat av Ulf Rådeström, 01 april 2010, 12:59:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Knut

Herlig!!! Endelig en fornuftig dørplassering. Blir ikke mye behov for kunder på utsiden med denne.
Dagens redning. Livet er hærlig
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Mats Karlsson

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 01 april 2010, 12:59:38 PM
Visst blir den fin!


Det här är en riktig buss med bra passagerarcirkulation och enormt bagageutrymme! Hoppas att den kommer att fungera fint.


Bese001

.......och denna gång landar vi i 70-serien ser det ut som. Antar att man fortsätter att använda inventarienummer i Nobinas (fd Swebus) serier nu när det kommer nya bussar till Swebus! Vet Ulf vilka nummer som besätts? 7005-7017 skulle ju vara logiskt men.......     GLAD PÅSK

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Möllers

Synd man inte fick se den i gammla lacken fin buss övrigt.

Ulf Rådeström

Citat från: Bese001 skrivet 01 april 2010, 15:50:11 PM
.......och denna gång landar vi i 70-serien ser det ut som. Antar att man fortsätter att använda inventarienummer i Nobinas (fd Swebus) serier nu när det kommer nya bussar till Swebus! Vet Ulf vilka nummer som besätts? 7005-7017 skulle ju vara logiskt men.......     GLAD PÅSK

Du har rätt om inget ändrats sen sist jag hörde något ryktas.
Men logik? Finns ingen logik längre i företagens nummerbesättningar  :P

Men man har väl en del beställningar och bussarna levereras inte i nummerordning strikt - så därför dom väl hamnar både i 70xx och 71xx-serierna.
Dock har jag ingen som helst förklaring till varför man använde låga nummer huxflux...

Ersa

Väldigt trevligt, och om de ersätter de äldsta MAN-vagnarna i 60xx-serien lär det märkas på företagets verkstadskostnader.

Angående inventarienummer skulle jag gärna se att Swebus hade sin egen nummerserie, helt skild från Nobinas. Då kunde man ha telefonnummer i bussarna vars sista siffror alltid matchar de två sista siffrorna i inventarienumret, och när en ny buss ersätter en gammal flyttas telefonnummer och inventarienummer helt enkelt till den nya bussen.
Kanske ett tresiffrigt som Interbus hade första siffran anger årsmodell? Så när en åtta år gammal buss med invnr "110" (årsmodell 2001) ersätts av en ny buss av 2009 års modell som ska få slutsiffrorna 10, blir denna nr "910".
Visserligen leder det till mer jobb om man flyttar expressbussar till Nobinas mellan firmorna, vilket kanske avskräcker. Men om de ändå ska lackas om, kan man ju lika gärna ge dem nya invnr i farten.

Bara lite tankar som ploppade upp under en timmes extremt tråkig nattlig rast på CT då det inte fanns nån att prata med. :P

Jan

Citat från: Ersa skrivet 02 april 2010, 14:25:14 PM
Väldigt trevligt, och om de ersätter de äldsta MAN-vagnarna i 60xx-serien lär det märkas på företagets verkstadskostnader.

Angående inventarienummer skulle jag gärna se att Swebus hade sin egen nummerserie, helt skild från Nobinas. Då kunde man ha telefonnummer i bussarna vars sista siffror alltid matchar de två sista siffrorna i inventarienumret, och när en ny buss ersätter en gammal flyttas telefonnummer och inventarienummer helt enkelt till den nya bussen.
Kanske ett tresiffrigt som Interbus hade första siffran anger årsmodell? Så när en åtta år gammal buss med invnr "110" (årsmodell 2001) ersätts av en ny buss av 2009 års modell som ska få slutsiffrorna 10, blir denna nr "910".
Visserligen leder det till mer jobb om man flyttar expressbussar till Nobinas mellan firmorna, vilket kanske avskräcker. Men om de ändå ska lackas om, kan man ju lika gärna ge dem nya invnr i farten.

Bara lite tankar som ploppade upp under en timmes extremt tråkig nattlig rast på CT då det inte fanns nån att prata med. :P

samtliga bussar hos Interbus hade dubbla inv nummer.Dock så var det bara de som interbus hade internt som syntes utåt.
I branschen 37 år

S Svensson

Citat från: Ersa skrivet 02 april 2010, 14:25:14 PM
Väldigt trevligt, och om de ersätter de äldsta MAN-vagnarna i 60xx-serien lär det märkas på företagets verkstadskostnader.

Angående inventarienummer skulle jag gärna se att Swebus hade sin egen nummerserie, helt skild från Nobinas. Då kunde man ha telefonnummer i bussarna vars sista siffror alltid matchar de två sista siffrorna i inventarienumret, och när en ny buss ersätter en gammal flyttas telefonnummer och inventarienummer helt enkelt till den nya bussen.
Kanske ett tresiffrigt som Interbus hade första siffran anger årsmodell? Så när en åtta år gammal buss med invnr "110" (årsmodell 2001) ersätts av en ny buss av 2009 års modell som ska få slutsiffrorna 10, blir denna nr "910".
Visserligen leder det till mer jobb om man flyttar expressbussar till Nobinas mellan firmorna, vilket kanske avskräcker. Men om de ändå ska lackas om, kan man ju lika gärna ge dem nya invnr i farten.

Bara lite tankar som ploppade upp under en timmes extremt tråkig nattlig rast på CT då det inte fanns nån att prata med. :P

Orusttrafiken har haft detta tidigare. En fråga är om man skall blanda in mobiltelefonnummer och motsvarande, t ex mobitec i individnummer ?
Vad tycker Ni andra. Det finns viss risk för missbruk. Men detta kanske finns ändå?

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 april 2010, 18:07:28 PM
Jasså MAN bussarna är flitiga besökare på verkstan....

Ja, 60xx-serien börjar bli slitna nu, vilket inte är direkt märkligt då de ju har hela sju år på nacken. De är ju bara två år nyare än 49xx-serien.

Mange_buss

 :D

Den var ju RIKTIGT snygg i den lacken!
Matris eller diod?

Ulf Rådeström

Citat från: Mange_buss skrivet 02 april 2010, 22:25:18 PM
:D

Den var ju RIKTIGT snygg i den lacken!
Matris eller diod?

Diod är standard nu på alla bussar till Swebus.

Mange_buss