Huvudmeny

Tjörns Omnibus

Startat av Tord R, 25 januari 2009, 18:05:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Superduper!
Bussarna åker raka vägen in i min Svenska Busshistoria.

Men....har man numrerat om vissa bussar? Hade flera med nr i 30xx-serien som har fått nya nummer...eller är jag fel ute?

Jonas Gustafsson

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 26 januari 2009, 21:18:08 PM
Superduper!
Bussarna åker raka vägen in i min Svenska Busshistoria.

Men....har man numrerat om vissa bussar? Hade flera med nr i 30xx-serien som har fått nya nummer...eller är jag fel ute?

Omnumrering har länge skett flitigt hos Tjörns Omnibustrafik...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Tord R

Ja det stämmer att vissa har fått nytt nummer. Kan väll göra en kompleteringslista för bussarna:

Reg nr   bussnr   typ
TKF 047   2          Närtrafik (tidigare 20)
TKY 347   3          Närtrafik (tidigare 30)
AHL 585   5          Skolbuss
XLY 223   10         Linjebuss
BNW 113   20         Linjebuss (ny)
TMC 448   27         Skolbuss
TNZ 247   28         Beställningsbuss
BNW 135   30         Linjebuss (ny)
XLY 218   38         Linjebuss
FXZ 095   43         Linjebuss (på verkstad, eventuellt skroten sen)
XAO 819   45         Expressbuss
XAP 115   46         Expressbuss
TUC 310   47          Linjebuss
TMC 529   48          Skolbuss/Linjebuss
SPK 365   49          Skolbuss
XLY 243   50          Linjebuss
FBD 634   51          Skolbuss/Linjebuss
XLY 258   52          Linjebuss
FGB 075   53           Skolbuss/Linjebuss
FFX 395   54           Skolbuss/Linjebuss
XZX 017   55           Expressbuss
XRZ 039   56           Expressbuss
XLY 248   57           Linjebuss
HLW 917   58           Expressbuss (ny)
AOG 682   59            Skolbuss
TCE 694   60            Skolbuss/Beställningsbuss/Linjebuss (tidigare 66)
XLY 253   61           Linjebuss
FXZ 245   63           Skolbuss/Linjebuss
POR 673   65           Skolbuss
WFN 277   67           Skolbuss

Kan nämna att de tidigare Mercedes Express som vi haft (nr 58 och 62) är sålda. 58 är numera en Vest och 62 är ingen buss som har i nuläget.

Nä, nu får ni ursäkta mig, ska iväg och fota inredning ;)

Johan B

Såg en likadan Vest som er nya på 841:an idag. Vet du om det är Uddevalla Omnibus eller Strömstad-Tanums och kanske även om det rör sig om en eller flera?

Tord R

Nä tyvärr vet jag inte om några andra bolag här omkring har Irisbus med Vest-kaross. Dock vet jag att det finns många som har med den gamla Scania-plattan.

Här kommer som utlovat några bilder på inredningen i de nya bussarna.

Buss 20












Buss 58




yngrot

Buss 20 ser ut att vara trång....  sitter värmereglagen i takpanelen??  Hur upplever du Mercedes att köra??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Tord R

Nä jag skulle nog inte kalla den för trång direkt. Enda stället där den är trång är väll just i grindöppningen in till föraren, pga att den grinden är rätt tjock. Men däremot så får det plats massa saker i grinden så det är bra. Själva körställningen är toppen och stolen är jättebekväm. När chefen sa att han beställt 2 nya citaro va min första tanke "oh nej!" Vi har två stycken innan av äldre modell och de är inte roliga att köra. De hoppar, skuttar och drar iväg åt sidorna lite som de själva vill känns det som. Dock har jag blivit väldigt positiv till de här nya efter den tid vi haft dem. De går helt underbart på vägarna. Fjädringen är jättebra och de drar inte åt sidorna alls som de äldre gör. Även resenärerna har flera gånger sagt att de är jättebra bussar :)

yngrot

Ok det låter ju bra det ser ut som ni har den tyska varianten av förargrind som är bred och gör att stolen ej går att vrida..Det är ju viktigt oxå med bra fjädringskomfort. Hur är det värmen hos föraren i dessa eller det är för tidigt att säga ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Tord R

Visst, grinden är tjock, men inte så tjock att man inte kan vrida stolen. Dock har inte stolen något armstöd på vänster sida. Då hade det inte gått att snurra stolen då detta hade tagit emot i sidan. Värmen hos föraren är jättebra. Tar inte alls lång stund innan det är en behaglig värme, vilket är mycket uppskattat så här i vintertider :)