Vagnlista Swebus Umeå stadsbuss

Startat av Bussmicke, 26 september 2008, 22:52:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Med tanke på att så mycket har flyttats upp till Umeå den senaste tiden så vore jag tacksam för en aktuell vagnlista för Umeå Stadsbuss.
Ska upp till Umeå på tisdag, därav frågan.
Har försökt sammanställa lite av det som varit uppe här.

4612      Umeå      Vikariebuss
4613      Umeå      Vikariebuss
5012      Umeå      Vikariebuss
5019      Umeå      Vikariebuss
5020      Umeå      Vikariebuss
5206      Umeå      Vikariebuss
5207      Umeå      Permanent
5208      Umeå      Permanent
5209      Umeå      Permanent
5211      Umeå      Vikariebuss
5212      Umeå      Permanent
5252      Umeå      Vikariebuss
5349      Umeå      Permanent ?, Flygbuss     
5352      Umeå      Permanent     
5353      Umeå      Permanent
5354      Umeå      Permanent
5355      Umeå      Permanent
5356      Umeå      Permanent
5357      Umeå      Permanent
5409      Umeå      Vikariebuss
5474      Umeå      Vikariebuss
5475      Umeå      Vikariebuss
5748      Umeå      Vikariebuss
5749      Umeå      Vikariebuss
6458      Umeå      Vikariebuss
6873      Umeå      Vikariebuss
6874      Umeå      Vikariebuss
6875      Umeå      Vikariebuss

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bussgrabben

#1
Om jag förstått det hela rätt så är 5210 permanent som flygbuss. 5349 borde falla för lågentrékravet. Du saknar 6408 på listan som kom upp hit i veckan. Jag har dock inte sett den i trafik ännu.

Ersa

5207, JLT-lackad. Vikarie(?)
5208, Omlackad i blått = Permanent.
5209, Omlackad i blått = Permanent.
5210, Omlackad i blått = Permanent. Redan i tjänst som flygbuss med bagagehyllor.
5211, JLT-lackad. Vikarie(?)
5212, JLT-lackad. Vikarie(?)

5409 har sällskap av 2-3 andra små systrar från Kalmar, men vet inte exakt vilka. De är i trafik, men är bara vikarier.

5349 är vikarieflygbuss och försvinner under hösten.
Efter nyår ska det vara slut på vikarier. Då är det krav på blå lack, AC och lågentré precis på varenda linje, inklusive flygbussen.

Undanställda vid garaget i väntan på teknikdemontering och landsförvisning söderut: 4600, 4612, 4475, 4476.

bussgrabben

Har 4476 gått i trafik i Umeå? Jag har aldrig sett den.

Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 26 september 2008, 23:30:48 PM
Har 4476 gått i trafik i Umeå? Jag har aldrig sett den.

Jodå, den har rullat... men jag drar mig för att lägga upp de få bilder jag har tagit på denna styggelse. Det är ju inte så smickrande varken för huvudman och trafikföretag...  :-\

Bussmicke

Tråkigt man inte fick se 4600+4612 i trafik
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

#6
Hur lyder kraven i avtalet för trafiken i Umeå,  ålder, AC samt ledbussar samt andra krav etc??

Just nu verkar dom inte han några krav alls då man flyttar bussar fr Gävle som har ett avtal fr 2002 & inte ens här duger vissa bussar på mycket kort drifttid enl detta avtal som nu rullar i Umeå ist, det kan ju vara så att X-trafik som har avtalet har enorma krav/kontroll nu i slutet på Gävle stadstrafik avtalet, enl Gävle Kommun som nu slipar på nya kraven/avtalet så kommer det bli hårdare tag i framtiden fr kommunens sida på trafiken samt den som kör den..   

Att inte 4600 var i trafik förstår jag då den aldrig ens fick gå i trafik i Gävle pga dålig vigör fast dom kosta på lack för säkert 50000-60000kr innan dom mer ing kollade på denna buss vigör innan, snacka om att slösa med skattepengar, sedan drar man in trafiken till tex Sörby för den kostar några 100000 kr, detta blir man mörkrädd av, jag förstår då att Gävle kommun som betalar trafiken kommer med framtida krav om dom nu vet hur det fungerar ???.. Man borde ställa högre krav på den som kör trafiken för jag tror inte Swebus betala omlacken själva eller kan det vara så ?

Är det så att X-Trafik i förlängningen Gävle Kommun betalar omlacken så måste man ha mer kontoll i framtiden så är det bara, så att bussarna kan duga avtalstiden ut som flyttas hit och dom lackas om, då ett flertal bussar med "rätt lack" med kort drift-tid flyttas fr Gävle då dom är i så dålig vigör att dom inte ens duger i normal stadstrafik i Gävle...

Sedan drar man in trafiken till en stadsdel pga pengabrist är det faan ett generalfel., men saken är säkert att bestämmande politiker inte vet vad som händer i verkligheten tyvärr...

Enda sättet är nog att berätta det för dom hur det är/fungerar???

Det är ju helt OK att flytta bussar & lacka om dom i fall man vet att dom sedan duger avtalstiden ut då dom kommit hit för att avlösa äldre bussar eller skrotade bussar tex.....

Fungerar det så illa på flera ställen så finns det garanterat massor av pengar att spara för trafikbeställaren om man har krav & kontroll framöver, eller att man har krav vi betalar men försvinner bussen före avtalstidens slut för trafik på andra ställen så debiteras den som utför trafiken istället!!!




/Fredde

Fredde

Vagn 4600 hör man bara illa om här på forumet..

Kommer den rulla söderöver till Hölö nu eller? ::)


Muk

Blir 5210 ensam flygbuss och skiljer det någonting kapacitetmässigt mellan 5210 och 5349?

Ersa

Citat från: Fredde skrivet 27 september 2008, 00:50:51 AM
Hur lyder kraven i avtalet för trafiken i Umeå,  ålder, AC samt ledbussar samt andra krav etc??

Kraven innan nyår är rätt otydliga. Länstrafiken vill tydligen att alla vikariebussar ska ha "samma kvalitet" som de nya vagnarna, dvs AC, lågentré, rullstolsramper mm. Men något sådant kan ju inget bussföretag leverera på 3 månader. Inte ens om Veolia vunnit och kört vidare med sin befintliga Umeåbusspark hade dessa krav uppfyllts, då ingen av vagnarna från Kalhäll, Borlänge eller Råsta hade den "kvaliteten".

Jag har aldrig engagerat mig i krav och busspark nu under sommaren och hösten, utan tycker att det är först 9-10 månader efter vunnet anbud (när allt nytt levererats och allt inflyttat lackats om) som man kan börja analysera verksamheten på allvar. Efter nyår blir kraven bl.a. blå "Lyckselelack", lågentré, AC samt handikappramp vid mittdörr. Dessutom ska flygbussar ha både bagagehyllor samt minst ett visst antal sittplatser (tror det var c:a 50).

Citat från: Muk skrivet 27 september 2008, 11:09:04 AM
Blir 5210 ensam flygbuss och skiljer det någonting kapacitetmässigt mellan 5210 och 5349?

Boogievagn på flyget är nog det enda alternativet man kan köra med, för en B9S med extra bagagehyllor kommer att få för lite antal sittplatser gentemot vad kraven lyder pga motorn. Att bara 5210 fått bagagehyllor ännu är lite underligt, då linje 80 lär kräva minst två st ordinarie boggievagnar. Det bästa vore nog två Volvoledvagnar med bakmotorer (B12BALE?) med gott om utrymme både för sittande samt bagagehyllor, men alla envisas ju tyvärr med att köpa braskaminer idag.

Fredde

CitatDet bästa vore nog två Volvoledvagnar med bakmotorer (B12BALE?) med gott om utrymme både för sittande samt bagagehyllor, men alla envisas ju tyvärr med att köpa braskaminer idag.

Ja, när det blir kallt i Ume och bussens värme är bristfällig, då är det ju bra med en braskamin. Det kallas att se saken på lång sikt ;D


Bussmicke

#11
Finns 4604 kvar?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Har sammanställt det som kommit in. Finns mer att tillägga?
I morgon är jag på plats, med dessa vagnar uppsatta på fotolista.

4604?    Umeå      Vikariebuss
4612      Umeå      Vikariebuss
4613      Umeå      Vikariebuss
5012      Umeå      Vikariebuss
5019      Umeå      Vikariebuss
5020      Umeå      Vikariebuss
5206      Umeå      Vikariebuss
5207, JLT-lackad. Vikarie(?)
5208, Omlackad i blått = Permanent.
5209, Omlackad i blått = Permanent.
5210, Omlackad i blått = Permanent. Redan i tjänst som flygbuss med bagagehyllor.
5211, JLT-lackad. Vikarie(?)
5212, JLT-lackad. Vikarie(?)
5252      Umeå      Vikariebuss
5349      Umeå      Permanent ?, Flygbuss     
5352      Umeå      Permanent     
5353      Umeå      Permanent
5354      Umeå      Permanent
5355      Umeå      Permanent
5356      Umeå      Permanent
5357      Umeå      Permanent
5409      Umeå      Vikariebuss
5474      Umeå      Vikariebuss
5475      Umeå      Vikariebuss
5748      Umeå      Vikariebuss
5749      Umeå      Vikariebuss
6408      Umeå      Vikariebuss
6458      Umeå      Vikariebuss
6873      Umeå      Vikariebuss
6874      Umeå      Vikariebuss
6875      Umeå      Vikariebuss

Fd. Vikariebuss  4600, 4612, 4475, 4476.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 29 september 2008, 16:58:03 PM
5409      Umeå      Vikariebuss

Jag har räknat till minst tre st korta Kalmarvagnar i 54xx-serien.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.