Huvudmeny

Norrortsleden

Startat av Riksväg13, 12 augusti 2011, 21:49:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Riksväg13

Kollade Norrortsleden (den nybyggda motorvägen/motortrafikleden mellan Sollentuna och Täby) i Google Maps' gatubilder. Mycket fin och modern vägsträcka, men jag reagerar på trafikplatsen där Arningevägen korsar Norrortsleden.

http://maps.google.se/maps?ll=59.489519,18.112292&spn=0.007092,0.018668&z=16&layer=c&cbll=59.489454,18.112047&panoid=1bSkvFfgEze7L-UWU28q9A&cbp=12,244.71,,0,12.31

Den aktuella delen av sträckan är motortrafikled, men med en rondell mitt i det hela.

Viadukten i bakgrunden är Arningevägen. "Avfarterna"/"påfarterna" går från båda sidorna av rondellen och upp ditåt.

Varför drog man inte motortrafikleden rakt fram utan rondell och med normala avfarter och påfarter, helt enkelt? Anslutningarna till Arningevägen är ju ändå rondeller också, så det blir för mycket...

Konstig trafikplats med andra ord.

Stefan K

Ja, det är onekeligen en konstig konstruktion.
Ser att motortrafikleden avslutas före cirkulationsplatsen, men ändå - varför har man överhuvudtaget en på Norrortsleden?

Ersa

Den generella förklaringen är att pengarna tog slut, så att det blev 2+1-vajerväg och rondeller på den östligaste tredjedelen av leden.

En mer satirisk samhällskritisk förklaring med konspiratoriska humoristiska inlägg brukar vara att man på skämt hävdar att en väg måste vara smal och köbildande då går igenom Roslagen. Jämför med "nya" E18 som inte ens den fick bli motorväg hela vägen mellan Danderyd och Norrtälje, utan blev motortrafikled och sedermera 2+1-vajerväg mellan Rosenkälla och Söderhall. Jämför även med riksväg 77 som är bred i Uppsala kommun, men smal i Norrtälje kommun.

Ted Selander

Ja, pengarna tog slut. I senare delen av själva byggskedet blev det pengar över (!) till planskildheten med Arningevägen, som då kom att utföras litet hastigt och lustigt. Ursprungligen skulle all trafik på båda vägarna mötts i den stora rondellen. Totalt sett en lyckad lösning, även om geometrin och lutningarna i de små rondellerna är lite lurig(a).

/Ted

Rolf

Citat från: Ersa skrivet 12 augusti 2011, 22:27:27 PM
Den generella förklaringen är att pengarna tog slut, så att det blev 2+1-vajerväg och rondeller på den östligaste tredjedelen av leden.

En mer satirisk samhällskritisk förklaring med konspiratoriska humoristiska inlägg brukar vara att man på skämt hävdar att en väg måste vara smal och köbildande då går igenom Roslagen. Jämför med "nya" E18 som inte ens den fick bli motorväg hela vägen mellan Danderyd och Norrtälje, utan blev motortrafikled och sedermera 2+1-vajerväg mellan Rosenkälla och Söderhall. Jämför även med riksväg 77 som är bred i Uppsala kommun, men smal i Norrtälje kommun.

;D

Ligger mkt i din analys.

Tidigt 90-tal var jag tills m en tjej, vars farsa hade/har? en stuga rätt nära Kapellskär. Då slutade motorvägen strax innan Gillinge. En kväll hade hennes farsa en gäst som var inblandad i den kommande (som han uttryckte det) "autostradan" från Norrtälje ner till Rosenkällakorset. *Harkel*

Anders Noren

Det är möjligt att utformningen av korsningen med Arningevägen har fått ett ovanligt utseende p.g.a. ändringar i sista minuten. För leden som sådan är det dock bara vanliga politiker- och tjänstemannaföraktande lögner och konspirationsteorier att pengarna skulle ha tagit slut under bygget. Vägverkets egna handlingar från 1993 slår nämligen klart och tydligt fast att E4-Edsberg utförs som fyrfältig motorväg, Edsberg-Täby kyrkby som fyrfältsväg "där planskilda korsningar övervägs" och Täby Kyrkby-Rosenkälla som tvåfältig 13-metersväg. Jag har dessutom för mig att Arningevägen inte var beslutad 1993; den finns i alla fall inte med i handlingarna för Norrortsleden. Och det är tydligt att Arningevägens viadukt är byggd för att möjliggöra framtida breddning av Täby Kyrkby-Rosenkälla till motorväg.

Norrortsleden blev alltså snarare överdimensionerad jämfört med vad som planerades 1993.

Freke

Knepig trafikplats... planskild, men ändå inte. Förmodligen är det väl så att det finns planer för fler anslutningsvägar och exploatering runt trafikplatsen.

76

Anslutningen till E18 när man kommer västerifrån är också underhållande.

U-sväng i rondellen och sen upp på motorvägen.

Ersa

Citat från: 76 skrivet 20 augusti 2011, 12:05:14 PM
Anslutningen till E18 när man kommer västerifrån är också underhållande.
U-sväng i rondellen och sen upp på motorvägen.

Den lösningen är dock gammal, och kom till då trafiken från den lilla lokalväg (som var Norrortsleden föregångare) inte var speciellt omfattande.

Riksväg13

Citat från: Ersa skrivet 12 augusti 2011, 22:27:27 PM
Den generella förklaringen är att pengarna tog slut, så att det blev 2+1-vajerväg och rondeller på den östligaste tredjedelen av leden.

En mer satirisk samhällskritisk förklaring med konspiratoriska humoristiska inlägg brukar vara att man på skämt hävdar att en väg måste vara smal och köbildande då går igenom Roslagen. Jämför med "nya" E18 som inte ens den fick bli motorväg hela vägen mellan Danderyd och Norrtälje, utan blev motortrafikled och sedermera 2+1-vajerväg mellan Rosenkälla och Söderhall. Jämför även med riksväg 77 som är bred i Uppsala kommun, men smal i Norrtälje kommun.

Alltför välbekant. Särskilt dagarna före midsommar. Innerstadens kökaoser i normal rusningstrafik är inget i jämförelse...

Riksväg13

Citat från: Ersa skrivet 20 augusti 2011, 13:23:14 PM
Den lösningen är dock gammal, och kom till då trafiken från den lilla lokalväg (som var Norrortsleden föregångare) inte var speciellt omfattande.

Skakar på huvudet. Pengarna tog sannerligen slut, ingen direktpåfart blev det där.