Huvudmeny

Värsta backen?

Startat av Peter C, 26 maj 2011, 15:30:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SimonB

Jag vet inte om Orupsbacken på Rv 23 vid Höör är brantast, men däremot är den garanterat problematisk. Största tillåtna hastighet där backen börjar är 50 kmh men blir 90 längre upp, och dessutom finns det chikaner som gör att man måste hålla ner hastigheten. Vintertid är det många lastbilar som har stora problem i den här backen, men det suger rejält även vid bra väglag...

Björn Lövdahl

Citat från: SimonB skrivet 10 juni 2011, 01:08:30 AM
Jag vet inte om Orupsbacken på Rv 23 vid Höör är brantast, men däremot är den garanterat problematisk. Största tillåtna hastighet där backen börjar är 50 kmh men blir 90 längre upp, och dessutom finns det chikaner som gör att man måste hålla ner hastigheten. Vintertid är det många lastbilar som har stora problem i den här backen, men det suger rejält även vid bra väglag...

Norrifrån....
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Drängen

Om man svänger av E20 söder om Alingsås, vid karamellbutiken, å genar över till Boråsvägen, kommer man till en 11%-backe. Ortsnamnen är som bortblåsta, (kan vara avslöjande på en sönd.morron.. :P). Även sträckan Borås- Alingsås bjuder på en hel del berg-o dalbana. Är nog ingen slump att Volvo la sin testbana i trakten. Nämner man Fryksdalshöjden, så kan man lika gärna ta Gränsjön, mellan Sulvik och Årjäng. Släpper ingen för lätt oppför den heller. Från Bjurholm mot Rundvik, vid Norrfors?, tar det också emot rejält.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Drängen skrivet 19 juni 2011, 10:55:38 AM
Om man svänger av E20 söder om Alingsås, vid karamellbutiken, å genar över till Boråsvägen, kommer man till en 11%-backe. Ortsnamnen är som bortblåsta, (kan vara avslöjande på en sönd.morron.. :P).

Edsås.

Man svänger av E20 vid Ingared/Hemsjö mot Edsås och strax innan man kommer fram dit får man en rejäl uppförsbacke. Jag kommer inte ihåg om det verkligen står 11 procent men det finns ingen anledning att misstro dig. I Edsås kan man sedan välja mellan att svänga mot Ödenäs, där det mesta av TV-serien "Hem till byn" spelades in, och Hindås eller Bollebygd om man vill ha några rejäla backar till. Eller också kan man köra vidare till Lygnared och komma ut på väg 180 mot Borås.

Strax innan Ödenäs kan man för övrigt svänga till vänster in på en liten grusväg. Möjligen är den skyltad Närsbo. Kör man den får man vara med några av de värsta backar som jag upplevt.  Inte så långa förvisso men mycket branta. Lättast är att hitta vägen om man kommer på väg 180 från Alingsås. Då är det bara att svänga höger mot Närsbo och följa vägen.

Fast nu är vi väldigt långt från riks- och europavägarna.

Brantaste backen jag upplevt hittade jag för övrigt i - Danmark. I den lila byn Ry, inte långt från Silkeborg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Drängen

Tusen tack Staffan :). Tror t.o.m det varnas numera redan när man svänger av E 20. Och Edsås borde ju en Jämte minnas ::) :P, (med tanke på Edsåsdalen...)