Barnvagnar på B9S

Startat av Camilla, 10 augusti 2008, 01:37:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Camilla

Jag undrar hur många barnvagnar man får ta ombord på en B9S?

Zella

Svårt att sätta ett max antal... mittgången och vid dörrarna ska vara fria från barnvagnar m.m... sen kan man vika ihopp en del barnvagnar så får det plats fler... förhopningsvis så är det hjälpsamma andra barnvagnsförare som viker ihopp sina vagnar... annars är det fört till kvarn... och imån av plats.  :)

Nico


Citat från: Milla skrivet 10 augusti 2008, 01:37:45 AM
Jag undrar hur många barn vagnar man får ta ombord på en B9S?

Tomas tog ju upp en del punkter så man kan kanske komplettera lite. I SL-land så ska man väl i alla fall normalt sett få med fem barnvagnar på en B9S. Två i längsled på den främre platsen vid den andra dörren och tre stycken tvärställda vid den bakre platsen invid den tredje dörren. Det förutsätter dock att det t.ex.  inte finns någon rullstol på första platsen, men framförallt så är utrymmena beräknade efter normalstora vagnar. Tyvärr har diverse trehjuliga slagskepp blivit något mode (kompensation för stadsjeep?) för vissa barnvagsförare på senare år och får man på en sådan så tar den ensam ofta upp hela utrymmet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Rekordet på linje 465 ligger nog på typ 7 vagnar i en B9S :o ;D


Karsten

Är det inte större barnvagnsplats på Råstas B9S, eller är det bara bredare dörr där bak?

Magnus_J

tja jo jämför man 63xx med tex 66xx eller 38xx är den nog bredare.
kan ta med måttband om ni är intresserade..
annars går det väl få in 3 små vagnar på tvären fram underförutsättning att de kan fälla ner handtagen.

hade en kvinna i en förort som baxade in en barnvagn i leden på en omnilink när det inte fanns utrymme där bak   :o

Camilla

Jag frågade för jag åkte med en B9S och då ropade föraren att till oss med branvagn en i fram och två i bak.
Själv har jag en tre hjuling och jag kan ju hålla med om att den tar upp mycket plats.

Fredde

CitatJag frågade för jag åkte med en B9S och då ropade föraren att till oss med branvagn en i fram och två i bak.

Ropade om det? Det gör så inte jag iaf, men håller hårt på att inte ha vagnar i mittgången pga säkerheten samt att de får maka lite på sig om det kommer någon i rullstol. Finns även dekaler som talar om detta om jag inte missminner mig.


yngrot

Nej barnvagnar ska ju inte vara i mittgången på Carrus vega vi kör normalgolv finns det plats för max 2. sen kan man ju i vissa lägen få in nån i bagagerum men när det blir låggolv så går det ju inte längre för det utrymmet för gods blir så litet så inte blir det lätt knö in där...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

B9SALE: 3 barnvagnar, eller 1 rullstol + 2 barnvagnar borde vara en lagom maxgräns.
B9SALF: Dessa har vanligtvis plats för ytterligare 2-3 barnvagnar i "släpet".

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 10 augusti 2008, 16:35:34 PM
B9SALE: 3 barnvagnar, eller 1 rullstol + 2 barnvagnar borde vara en lagom maxgräns.
B9SALF: Dessa har vanligtvis plats för ytterligare 2-3 barnvagnar i "släpet".

Vad är skillnaden mellan de två varianter du nämner? På de vi har, trängselförsöksbussarna alltså, är det barnvagnsplats vid både mitt- och bakdörren.

Ersa

#11
Med B9SALE menade jag lågentrébussar med normalgolv bak. T.ex SL:s trängselbussar. (c:a 55 sittande)
Med B9SALF menade jag lågolvversionen av B9S med lågt golv i hela bussen. T.ex GS och Veolia Partilles nya B9S. (42 sittande) Dessa har ännu en barnbagnsplats i "släpet" vid bakdörren.

Camilla

Citat från: Fredde_J skrivet 10 augusti 2008, 15:03:10 PM
Ropade om det? Det gör så inte jag iaf, men håller hårt på att inte ha vagnar i mittgången pga säkerheten samt att de får maka lite på sig om det kommer någon i rullstol. Finns även dekaler som talar om detta om jag inte missminner mig.


Japp han ropade i högtalaren att man bara fick ha en vagn i fram och två i bak fast det fans plats för en till vagn fram.
Här om dagen åkte jag i en buss som tog ombord fyra vagnar på främre barnvagns plats tra på barnvagns platsen och en som stog vid dörren.

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 10 augusti 2008, 21:00:46 PM
Med B9SALE menade jag lågentrébussar med normalgolv bak. T.ex SL:s trängselbussar. (c:a 55 sittande)
Med B9SALF menade jag lågolvversionen av B9S med lågt golv i hela bussen. T.ex GS och Veolia Partilles nya B9S. (42 sittande) Dessa har ännu en barnbagnsplats i "släpet" vid bakdörren.

Okej, då förstår jag. SLs B9SALE har ju dock även barnvagnsplats i släpet.

Camilla

Citat från: Verspieder skrivet 10 augusti 2008, 16:35:34 PM
B9SALE: 3 barnvagnar, eller 1 rullstol + 2 barnvagnar borde vara en lagom maxgräns.

Tack för nu vet jag hur många barnvagnar man får åka med på en B9S på nacka värmdö linjerna