Växlande skyltning

Startat av Davve, 02 augusti 2008, 13:51:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Davve

Hej!
Vart har fenomenet "växlande skyltning" tagit vägen? Här i Jönköping vet jag att det, när jag var yngre, på fredagar var populärt att växla destinationstexten i skylten med ex. "Trevlig helg!". Destiationstexten visades i ett antal sekunder, efter det visades texten "Trevlig helg!" i ungeär lika många sekunder. Vet att det i nån stad visades den mer eller mindre klämkäcka texten "Buss och kram!". Varför använder man inte denna funktionen mer?

MVH

Optimal

Ja vet på det gamla systemet SL hade Mobitec Zebra så fanns den funktionen med, Men på det Nya Init och Init Busspc fanns inte den funktionen med

Davve

Citat från: Optimal skrivet 02 augusti 2008, 13:57:05 PM
Ja vet på det gamla systemet SL hade Mobitec Zebra så fanns den funktionen med, Men på det Nya Init och Init Busspc fanns inte den funktionen med

Aha... Ja, det kan ju vara en väldigt lokisk förklaring i så fall. :)

Optimal

Citat från: Davve skrivet 02 augusti 2008, 14:02:04 PM
Aha... Ja, det kan ju vara en väldigt lokisk förklaring i så fall. :)

Ja :P, Det är ju därför man inte ser det i Stockholm Längre  ;)

Karsten

Det var även någon diskussion om att det kunde vara trafikfarligt med växlande skyltning i mitten av 90-talet, i den vevan slutade i alla fall SL Buss att använda växlande skyltning.

Jona

I Umeå används det i Stadstrafiken på flertalet linjer då fler via-orter kan skyltas. (PS just nu i Ume är skyltningen ur funktion på ett flertal bussar, men normalt när allt fungerar så fungerar även växlingen)

Kanske kan Erik berätta lite mer om hur skyltningen fungerar. Tex Linje 8 som skyltar Ö:a Ersboda när den lämnar Tomtebo men sedan har den olika via skyltar och som byts längs färdvägen.

/Jona
MVH Filosofen Jona

JAB

Detta ämne har varit på tapeten en väldans massa gånger och i diverse trådar...

Enligt lagboken får endast växlande skyltning förekomma i fronten i anslutning till hållplats.
Länk kommer när jag ids logga in på jobbdatorn, om det skulle behövas.

Nästan alla skyltsystem kan visa växlande skyltning, även om de styrs av KomFram eller BussPC, möjligen med undantag för automatgenererad skyltning från ITid (?)
Brose klarar dock endast att visa växlande text på en rad om dubbelradig text används.

Det finns faktiskt några få linjevarianter i SL-land som visar växlande linjenummersuffix i bakskylten...


dajo

Tror att de flesta Länshuvudmän inte tillåter växelvis information i dest. skyltar på frdon i linjetrafiken.
Iaf i Jönköping o Östergötlands län är det så.

Leif D

Som sagt, inte tillåtet på många håll, dessutom synnerligen töntigt, eftersom det oftast bara användes till klämmiga och intetsägande fraser.....   som "Buss och Kram" t.ex.
;-)

Ersa

#9
När Broseskyltarna kom i Jämtland infördes växlande text på vissa destinationer som innehöll en "via-information". T.ex. "150 Krokom" (rassel-rassel) "150 via Ås". Detta slutade man dock med då folk missade bussen och sedan ringde och klagade att den inte gått. "Det stod ju nånting med Ås på skylten på en buss, men jag ska ju ända till Krokom så jag vinkade förbi den". Så redan kring år 2000 var det bestämt att bussar endast skulle visa stor tydlig enradig slutdestination, med undantag av de nyare skyltar som klarade av dubbla textrader.

Anno 2008 ser man växlade text mest på tätortsbussarna i Luleå, Örnsköldsvik och Umeå samt förortsbussarna Umeå-Sävar, och ingetdera ser bra ut. Personligen anser jag växlade text vara otydligt och störande, och då denna funktion enbart leder till frågor från förvirrade resenärer vill jag vill gärna se att detta otyg ersätts med dubbelradiga texter i dessa städer i en nära framtid.

JAB

Verspieder, du har väl länken till lagtexten kvar i din dator ?
Kanske kan stoppa otyget med blädder blädder "Via Sjukhuset" Via ligger väl i Hälsingland och har inget sjukhus vad jag vet.

Mange_buss

Det är några bussar (vad jag vet 4908, 4909) på gotland som till högtider och dyl. brukar skylta "Trevlig helg"

Men det ser man oftast bara på linje 61...

Ersa

Citat från: JAB skrivet 03 augusti 2008, 13:46:32 PM
Verspieder, du har väl länken till lagtexten kvar i din dator ?

Jag snyggade till texten lite i Word och visar här bara det relevanta:



Citat från: JAB skrivet 03 augusti 2008, 13:46:32 PM
Kanske kan stoppa otyget med blädder blädder "Via Sjukhuset" Via ligger väl i Hälsingland och har inget sjukhus vad jag vet.

"Otyg" i Övik visades senast av Jona:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=14920.0

Yujin Zhang

Citat från: Optimal skrivet 02 augusti 2008, 13:57:05 PM
Ja vet på det gamla systemet SL hade Mobitec Zebra så fanns den funktionen med, Men på det Nya Init och Init Busspc fanns inte den funktionen med

Linje 743 (eller var det 745?) hade växlande skyltning med tidtabellsstart i höstas (alltså långt in på BussPC-tiden), växlade mellan destinationen och "Ej via Tumba stn". Vet inte om det finns kvar dock.

EDIT: F.ö. vill jag säga att jag tycker jag har sett mest växlande skyltning i Västernorrland, främst hos Swebus Härnösand och stadstrafik i Övik (Veolia).

Simon Bertilsson

Jag är tämligen säker på att man använder växlande skyltning även runt Halmstad. Såväl i stadstrafiken som i regionbusstrafik. Då är det "via-destinationerna" på rad två som växlar, medan raden med slutdestination på rad ett är statisk (såväl som linjenumret till vänster som täcker båda rader).