Skyltning på Bussar [SL-fråga]

Startat av Fredde, 12 februari 2008, 22:26:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Har klurat lite på detta med vad som visas på destinationsskylten på bussarna.

Alla Värmdölinjer, oavsett om de går lokalvägen eller motorvägen visar "Slussen".

Tar vi som exempel linje 670 eller 608 visar dessa "Stockholm". Avståndet kan ju knappast ha någon inverkan, då det är bra mycket längre från t.ex Överby på Värmdö in till Slussen än från Vaxholm till Tekniska och Vallentuna till Humlegården.

(Linje 474 och 670 skiljer på knappa kilometern i dess sträckning, båda "blå-linjer")

Vad av detta "fenomen"?


homer

om jag får gissa fritt så tror sl's tjänstemän att hela värmdö är en förort till stockholm medan dem ser Norrtälje och Vaxholm som landsbygds kommuner

Fredde

Har själv klurat på den teorin. Men det låter ju ganska långsökt att tänka och resonera så från deras sida...


Andy

Jag tror nog att det beror på att Slussenterminalen trafikeras av både kortis-linjer (typ 402) och riktiga långlinjer (som 434). Att skylta 402 Stockholm gör bara folk förvirrade. Man tänker knappt på att man passerat kommungränsen till Nacka. Sedan ska man i så fall dra någon gräns för där linjerna ska skyltas Stockholm i stället för Slussen. Detta gör att det blir två olika skyltningar på bussarna på den gemensamma sträckan, trots att de går till precis samma ställe. Också förvirrande.

Om jag inte minns fel så är det bara ganska långa linjer som går in till Tekniska högskolan. Då kan man gott skriva Stockholm utan att förvirra för många. Tekniska högskolan är också lite för långt att skriva...



Fredde

Jag har som sagt klurat en hel del på detta. Köper inte riktigt din tanke.

Man kan ta alla bussar som går ut på motorvägen senast efter Gustavsberg och ge dom "Stockholm". Det blir ingen påstigning på dessa förrän vid Henriksdal. Man kan gott lägga in ett skifte till "Slussen" 300-400m innan denna hållplats.

Undantaget är linje 420 på morgonen, den kan man ge "Slussen" en liknande sträcka innan hållplats Skurustugan.

Så det är nog knappast rent tekniskt ogenomförbart. Vissa linjer som består av "via" skyltar ju om vid vissa utvala punkter.


homer

jag hade gillat ifall de alltid stod "Stockholm (Slussen)"

Fredde

Ja det hade ju varit det klart bästa egentligen.


Andy

Jag är helt med på att det är riktigt dumt att i Gustavsbergs C skylta Slussen på samtliga bussar i den riktningen, oavsett om de går via Värmdö marknad, Farsta slott, hpl Lagnövägen, Orminge eller Nacka.

Ett annat problem är att det för inte så länge sen fanns bussar till Centralen skyltade Stockholm C. Skyltningen Stockholm blir lite för lik den tror jag.

Stockholm (Slussen) är bra och tydligt, men en aning långt och löser inte problemet i Gustavsberg.

Karsten

Citat från: Andy skrivet 13 februari 2008, 10:55:25 AM
Jag är helt med på att det är riktigt dumt att i Gustavsbergs C skylta Slussen på samtliga bussar i den riktningen, oavsett om de går via Värmdö marknad, Farsta slott, hpl Lagnövägen, Orminge eller Nacka.





Det går ju trots allt att lista ut vilka linjer som går de olika vägarna. Motsvarande linjenummer hittar du sedan på bussarna, såvida Björknäsverkstaden börjar laga trasiga skyltar någon gång..

Ersa

-Landsbygdsbussarna österifrån till Slussen skyltas just "Slussen". Korrekt.

-Landsbygdsbussarna från olika håll som går till Sergels Torg eller Centralstationen skyltas "Stockholm C". Även det korrekt.

-Landsbygdsbussarna norrifrån till Tekniska högskolan / Östra station skyltas bara "Stockholm". Här spricker logiken. Då det bevisligen får plats en bokstav efter ordet Stockholm kan man gott ändra texten till "Stockholm Ö" på södergående 608, 639, 670 och 676. Samtidigt byter man namn på T-banestation, tågstation, Roslagsbusstation samt innerstadsbusshållplats till "Stockholm Östra". Som turist och busspendlare struntar man väl ganska ofta i vart KTH ligger?

Nico


Japp...  och för de flesta som bor i länet så är det mera intressant att veta i vilken stadsdel bussen landar exakt. Inte vilken region den är på väg till. Har sagt det förr... skyltningen 'Stockholm' är t.ex. suverän på en buss i fjärrtrafik som kanske angör ett par stopp på en längre resa mellan några städer i landet. Däremot är den totalt intetsägande på ett lokal buss som rullar för Storstockholms lokaltrafik.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Dessutom är destinationstexten "Stockholm Ö" absolut inte fel på de fyra södergående landsbygdslinjerna vare sig bussarna befinner sig i Östhammar, Hallstavik, Rimbo, Norrtälje, Vaxholm, vid Danderyds sjukhus eller på Roslagsvägen/Valhallavägen i Stockholm.

Cero

Grundregeln tycker jag är att man skyltar den plats dit bussen går, dvs har som slutliga destination och avstigningshållplats. Man måste då fastställa hur stor och känd den aktuella platsen är samt hur specifik den är. Om så behövs kompletterar man med förtydligande, dvs är platsen för liten och okänd kompletterar man med ortsnamn eller stadsdelsnamn och är platsen för stor kompletterar man med torg, gata eller liknande.

Att skriva "Slussen" på en buss från Värmdö tror jag inte är något problem. 99% av de som åker där har gjort det förut och vet vad Slussen är. Merparten av de som åker där för första gången har sannolikt tagit sig ut till Värmdö med motsvarande buss från Slussen. Att fylla på med "Slussen-Stockholm" är övertydligt men fungerar och kan säkert göra nytta i något enstaka fall men att bara skriva "Stockholm" är värdelöst. Omvänt kan man fråga sig varför man anger "Överby" på bussar dit. Det är en liten by som få känner till. Ändå förväntas det vara lättare att klura ut än att Slussen ligger i Stockholm. Det finns för övrigt Överby i Norrtälje, Vaxholm och på Värmdö, så vilket Överby avses när jag står där vid Slussen?

Stockholm är för stort för att skyltas med i lokaltrafiken när man dessutom i någon utsträckning redan är där.

Max W

Citat från: Verspieder skrivet 13 februari 2008, 11:13:42 AM
-Landsbygdsbussarna österifrån till Slussen skyltas just "Slussen". Korrekt.

-Landsbygdsbussarna från olika håll som går till Sergels Torg eller Centralstationen skyltas "Stockholm C". Även det korrekt.

-Landsbygdsbussarna norrifrån till Tekniska högskolan / Östra station skyltas bara "Stockholm". Här spricker logiken. Då det bevisligen får plats en bokstav efter ordet Stockholm kan man gott ändra texten till "Stockholm Ö" på södergående 608, 639, 670 och 676. Samtidigt byter man namn på T-banestation, tågstation, Roslagsbusstation samt innerstadsbusshållplats till "Stockholm Östra". Som turist och busspendlare struntar man väl ganska ofta i vart KTH ligger?
"Problemet" med hållplatsnamnen Stockholm Östra och Tekniska Högskolan går tillbaka till 1967, dvs då SL bildades. Spårvägens linjer hade Tekniska Högskolan som namn och SJ Danderydslinjerna Stockholm Östra. VTAB skyltade bara STOCKHOLM, men hade Stockholm Östra som hpl-namn. Under en period förekom senare dubbelnamnet "Stockholm Östra/Tekniska Högskolan" i tidtabellerna.
Under de fyra-fem år jag var handläggare för hållplatsnamnsfrågorna på SL hade vi frågan uppe i flera sammanhang och vi vred och vände på "problemet" som är ganska svårlöst. Marknadsdirektören var också mycket engagerad. Vilket av namnen vi än skulle valt, hade vi varit tvugna få ändringen godkänd av Kungliga Jänvägsstyrelsen. T-stationernas namn behandlas rent juridiskt på samma sätt som järnvägsstationernas namnfrågor och skall godkännas genom krångliga remissförfaranden. Frågan var: Ska RB:s slutstation heta Tekniska Högskolan eller ska t-stationen heta Stockholm Östra. Jag vet inte vad som hänt sedan jag slutade i januari 2006, men som sagt diskussionen har pågått i 40 år.

Cero

Citat från: Max W skrivet 13 februari 2008, 16:39:39 PM
Frågan var: Ska RB:s slutstation heta Tekniska Högskolan eller ska t-stationen heta Stockholm Östra. Jag vet inte vad som hänt sedan jag slutade i januari 2006, men som sagt diskussionen har pågått i 40 år.

På den tiden den aktuella t-förlängningen var aktuell var ju en annan bara en liten palt, men när jag några år senare blev stor nog att börja intressera mig för staden och dess historia påstods ofta att man från politiskt håll inte ville att t-stationen skulle heta Östra station eftersom Roslagsbanan bara var en tillfällig lösning som lyckligtvis skulle försvinna snart. Därför passade Tekniska högskolan bättre. Det var så att säga mer politiskt korrekt. Att man med tanke på att det egentligen skolan man antagligen syftar på heter KGL Tekniska högskolan innebär att man kan fråga sig vilken "tekniska högskolan" som avses med stationsnamnet, är ju en mer semantisk fråga.