Busslinjer med samma nummer som vägens nummer

Startat av Bengt Jönsson, 18 januari 2008, 18:25:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olle

På Åland har väl busslinjerna samma nummer som de stora vägarna i alla fall, linje 1 på väg 1, liksom åtminstone 2 och 3 också...

Ingwar Åfeldt

Här i Phoenix har de flesta busslinjerna linjenummer motsvarande gatans nummer de kör på. Gatorna har ju nummer istället för namn i väldigt stor utsträckning.



Buss på linje 27-N. 27 betyder 27th Avenue och N betyder att bussen går i nordlig riktning.

M v h
Ingwar


Simon A

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 januari 2008, 01:11:19 AM
Men vägen som jag menar är gamla E4 och är inte E4 idag. Den var E4 tills december 2006. Idag är den bara Tycho Hedéns väg :)
Ja, så är det ja. Jag hade väl för mig att den hette Tycho Hedéns väg numera jag också men var inte helt säker.

//Simon

Kristofer

Linje 70 på riksväg 70 i Dalarna (Rättvik - Mora)
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

blubb

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 januari 2008, 18:25:03 PM
När jag satt och läste lite i "Generalplanen" framgår det att dagens LV190 innan den upphöjdes till "numrerad länsvägsstatus" benämndes som Länsväg 520.

Linje 520 är ju även numret på den busslinje som idag trafikerar LV190 upp till Gråbo / Sjövik när inte Express Orange gör detta
8)

/Bengt

Linje 123 längst länsväg 23 i Kronoberg

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon A skrivet 19 januari 2008, 11:33:04 AM
Ja, så är det ja. Jag hade väl för mig att den hette Tycho Hedéns väg numera jag också men var inte helt säker.

//Simon


Vägen har alltid hetat Tycho Hedéns. Det hette den alltså även när den var E4
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.