Nobina 3613 i Borås [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 14 mars 2017, 23:54:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 mars 2017, 13:21:03 PM
Enligt MAN:s hemsida är A21 låggolv standardbuss, A23 låggolv ledbuss och A26 låggolv boggibuss. Så efter vad själva uppger skall det vara låggolv i hela bussen och inte bara i främre delen. Det är dessa modeller som säljs till Borås. Jag är dock osäker på om det blir några nya A21 eller man skall nöja sig med de åtta man tar över från Borås Lokaltrafik. Det har varit olika uppgifter om den saken.

Det finns inga förregistrerade MAN A21 så det verkar inte komma några nya sådana, åtminstone inte just nu.

Adrian Langemar

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 mars 2017, 13:21:03 PM
Enligt MAN:s hemsida är A21 låggolv standardbuss, A23 låggolv ledbuss och A26 låggolv boggibuss. Så efter vad själva uppger skall det vara låggolv i hela bussen och inte bara i främre delen. Det är dessa modeller som säljs till Borås. Jag är dock osäker på om det blir några nya A21 eller man skall nöja sig med de åtta man tar över från Borås Lokaltrafik. Det har varit olika uppgifter om den saken.
Fast "låggolv ledbuss" innebär ju just att det är låggolv fram till sista dörren. Det är ju i princip bara Scania som tillverkar ledbussar med låggolv i hela bussen.

John P

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 19 mars 2017, 09:27:05 AM
Att det ska bli en sådan uppståndelse bara för några ledbussar kommer till Borås!
Det med ledbuss verkar vara stora grejer i Borås. Alla jag pratar med tjatar om detta. Att de ska få köra ledbuss och att det ska bli kul. Som om de ska flyga till månen. Är som något mycket stort underverk skulle ske!
Dem kör med ledbussar i städerna både mot Öst ( Jönköping) och Väst ( Göteborg) och där är det och har aldrig varit någon stor sak!
Även i lila Skövde rullade det ledbussar ett tag
vad är det som är så speciellt med just Borås är det någon här som kan svara på det?
Nyhetens behag kanske? 


Vad har facket med det att göra?
Företaget leder och fördelar arbetet om det inte passar gå hem!
Nobina har blivit rena skämtet från att för 10 år sedan varit ett företag i världsklass! det är mycket ledsamt!

Om nu ledbuss testades 1991 så är det över 25 år sedan... Många av förarna hade nog inte ens körkort för bil då, en del var inte ens födda och är trafikmiljön helt sig lik sedan över 25 år tillbaka?
När man tar körkort för buss så är det nog rätt ovanligt ( i alla fall utanför storstadsområdena) att man får övningsköra med ledbuss. Även om du säger att det inte är svårare att köra ledbuss än boggi så är det ju i alla fall  lite olikheter att tänka på i handhavandet av fordonet jämfört med normal-och-boggibussar ( när man kör ut från hållplats, backning m.m).  Om jag går till mig själv så har jag aldrig kört ledbuss och om jag skulle börja köra ledbuss skulle jag självklart vilja ha en gedigen introduktion INNAN jag börjar köra i " skarpt läge",  att få en teoretisk genomgång räcker inte !
Fackligt krav eller ej, det är väl rimligt att man får en praktisk introduktion på fordonen, när det nu är en helt ny fordonstyp för många, det är ju dessutom en del förändrade linjesträckningar så även det är ju något som förarna måste kunna!
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Bernt Talbrant

Citat från: John P skrivet 21 mars 2017, 23:31:06 PM
Om nu ledbuss testades 1991 så är det över 25 år sedan... Många av förarna hade nog inte ens körkort för bil då, en del var inte ens födda och är trafikmiljön helt sig lik sedan över 25 år tillbaka?
När man tar körkort för buss så är det nog rätt ovanligt ( i alla fall utanför storstadsområdena) att man får övningsköra med ledbuss. Även om du säger att det inte är svårare att köra ledbuss än boggi så är det ju i alla fall  lite olikheter att tänka på i handhavandet av fordonet jämfört med normal-och-boggibussar ( när man kör ut från hållplats, backning m.m).  Om jag går till mig själv så har jag aldrig kört ledbuss och om jag skulle börja köra ledbuss skulle jag självklart vilja ha en gedigen introduktion INNAN jag börjar köra i " skarpt läge",  att få en teoretisk genomgång räcker inte !
Fackligt krav eller ej, det är väl rimligt att man får en praktisk introduktion på fordonen, när det nu är en helt ny fordonstyp för många, det är ju dessutom en del förändrade linjesträckningar så även det är ju något som förarna måste kunna!

Det var ju Swebus Borås som hade 2266 på prov då. Jag tror knappast någon som då jobbade där idag finns på Borås Lokaltrafik och ska börja köra åt Nobina inom kort. I vilket fall torde de vara extremt få.

yngrot

Jag har inget minne av att ledbuss fanns i Borås och ändå körde jag i Borås .. Är väl för övrigt rätt självklart att förare ska få någon utbildning på en ny typ av buss . Det som är underligt är att enligt en kollega på B-L att de inte finns tillstånd att köra linje 1 sträckning utan de kör en runda Trandared -Hulta
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars-Håkan_E

Citat från: John P skrivet 21 mars 2017, 23:31:06 PM
Om nu ledbuss testades 1991 så är det över 25 år sedan... Många av förarna hade nog inte ens körkort för bil då, en del var inte ens födda och är trafikmiljön helt sig lik sedan över 25 år tillbaka?
När man tar körkort för buss så är det nog rätt ovanligt ( i alla fall utanför storstadsområdena) att man får övningsköra med ledbuss. Även om du säger att det inte är svårare att köra ledbuss än boggi så är det ju i alla fall  lite olikheter att tänka på i handhavandet av fordonet jämfört med normal-och-boggibussar ( när man kör ut från hållplats, backning m.m).  Om jag går till mig själv så har jag aldrig kört ledbuss och om jag skulle börja köra ledbuss skulle jag självklart vilja ha en gedigen introduktion INNAN jag börjar köra i " skarpt läge",  att få en teoretisk genomgång räcker inte !
Fackligt krav eller ej, det är väl rimligt att man får en praktisk introduktion på fordonen, när det nu är en helt ny fordonstyp för många, det är ju dessutom en del förändrade linjesträckningar så även det är ju något som förarna måste kunna!

Om man tar körkort för buss på andra sätt än genom ett bussföretag som har just ledbussar på aktuell ort så är sannolikheten för att man får prova på ledbuss under körkortsutbildningen minimal för att inte säga obefintlig.

När jag flyttade från Söderhallen (Stockholm) till Råsta (Solna) 1985 fick jag två timmars genomgång på ledbuss.

På senare år (2000 talet) hände det att man fick hjälpa nyanställda att backa ut bussar från värmerampen och även att backa på linjen vid störningar, inte alls bra.

Att köra ledbuss rakt fram är ingen större skillnad mot en vanlig buss, när det ska svängas beror körsättet helt på om, det är stel bakaxel (vanligast idag) eller styrbar sådan.

Med styrbar sista axel håller man in mot refugen med mittaxeln medans man med stel sista axel håller ut för att den ska gå fri (den skär olika mycket i kurvan)

Med styrbar sista axel måste man också ta hänsyn till att sista axeln är motstyrande så att den går upp på trottoaren vid fullt hjulutslag om man står dikt mot kanten.

Att backa är som att backa en bil med kärra.

Ledbussarna från -60 och början på -70 talet var mer speciella.