Vet någon om det kommer några nya beställningar till Nobina i Norrtälje

Startat av eldani, 31 januari 2016, 21:23:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Vet någon om det blir några nya beställningar av bussar som ska till Norrtälje inom en snar framtid? Som det fortfarande finns några kvar i serie 4923 5246 55xx 56xx 58xx kvar i trafik.

Jag har ändrat rubriken lite mer om vad det gäller i tråden.

Stefan P

Hej

Varför byta bort 4923,5246 tex. bussar går och går.

Med vänlig hälsning Stefan P

Ersa

För att årsmodellen på papperet, samt den "omoderna designen" går före alla andra resonemang.

eldani

Jag har tidigare frågat. Är det någon som vet någon om det kommer några nya beställningar till Nobina i Norrtälje. Som det fortfarande finns en del gamla bussa kvar i Norrtälje.

Walter

Ver inget om nybesättningar. Alla som du kallar gamla bussar kan väl teoretiskt rulla tiden ut. Sedan beror det på vad som blir tillgängligt från andra delar av landet och ju mindre tid som är kvar på avtalet ju mindre benägen är ju bolaget att ta kostnader gör omlack etc.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

eldani

Citat från: Walter skrivet 15 februari 2016, 18:50:19 PM
Ver inget om nybesättningar. Alla som du kallar gamla bussar kan väl teoretiskt rulla tiden ut. Sedan beror det på vad som blir tillgängligt från andra delar av landet och ju mindre tid som är kvar på avtalet ju mindre benägen är ju bolaget att ta kostnader gör omlack etc.

Dom här är av årsmodell 2001 4923 5246 och dom här är av årsmodell 2002 55xx 56xx och sen här är av årsmodell 2003 58xx. Sen vet jag att dom har på några linjer betalt pär påstigande passagerare och då kan man inte åka med gamla bussar. Om inte någon åker med bussar så får dom inga intäkter då förlorar dom pengar. Och visa bussar är väldigt dåliga och sen är börjar dom komma till åren.

Ersa

Citat från: eldani skrivet 15 februari 2016, 20:04:31 PM
Dom här är av årsmodell 2001 4923 5246 och dom här är av årsmodell 2002 55xx 56xx och sen här är av årsmodell 2003 58xx. Sen vet jag att dom har på några linjer betalt pär påstigande passagerare och då kan man inte åka med gamla bussar. Om inte någon åker med bussar så får dom inga intäkter då förlorar dom pengar. Och visa bussar är väldigt dåliga och sen är börjar dom komma till åren.

VBP och ålder på bussar har inget sammanhang alls. 639 på delen Rimbo-Stockholm har varit VBP sedan trafikstarten 2011, men där har under första halvan av avtalet mestadels trafikerats av 49xx och 55xx-vagnar av 2001-2002 års modell. Detta medan 677 Norrtälje-Uppsala aldrig har varit VBP, men fick ändå enbart nya blåbussar direkt från trafikstarten.

Idag håller 31xx på att ersätta de sista kvarvarande 2002orna, i form av 55xx och 58xx. Det är en välbehövlig insats, men något mera än så behöver man knappast kräva i dagsläget. Gissningsvis kan de allra sista 02orna ersättas framåt sommaren 2016.
4923 avrustades från PC och Access vid lunchtid igår måndag 15 feb, och 5246 har knappast många dagar kvar i trafik heller.

Bussmicke

Tycker det är bra som det är. Ingen jäkt efter nya bussar hela tiden. De kommer när de kommer.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Adrian Langemar

Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2016, 11:44:55 AM
VBP och ålder på bussar har inget sammanhang alls. 639 på delen Rimbo-Stockholm har varit VBP sedan trafikstarten 2011, men där har under första halvan av avtalet mestadels trafikerats av 49xx och 55xx-vagnar av 2001-2002 års modell. Detta medan 677 Norrtälje-Uppsala aldrig har varit VBP, men fick ändå enbart nya blåbussar direkt från trafikstarten.

Idag håller 31xx på att ersätta de sista kvarvarande 2002orna, i form av 55xx och 58xx. Det är en välbehövlig insats, men något mera än så behöver man knappast kräva i dagsläget. Gissningsvis kan de allra sista 02orna ersättas framåt sommaren 2016.
4923 avrustades från PC och Access vid lunchtid igår måndag 15 feb, och 5246 har knappast många dagar kvar i trafik heller.

Då är det alltså snart dags för sista turen med Säffle 2000 i SL-trafik. Hur är det med Vesten 9025? Går den fortfarande i trafik?

Ersa

Citat från: Adrian Langemar skrivet 16 februari 2016, 21:45:13 PM
Då är det alltså snart dags för sista turen med Säffle 2000 i SL-trafik. Hur är det med Vesten 9025? Går den fortfarande i trafik?

Ja, mer pålitlig och driftsäker än alla Volvo tillsammans.

Peter Rost

Används 5246 i reguljär linjetrafik, eller är det en utbildningbuss?

//Peter

Buzzlover

Citat från: Peter Rost skrivet 17 februari 2016, 04:38:05 AM
Används 5246 i reguljär linjetrafik, eller är det en utbildningbuss?

//Peter
Enligt mina uppgifter så rullar fortfarande 5246 men tyvärr så är detta år det sista för 5246 Väldigt sorgligt då jag aldrig (och kommer nog aldrig) fått åka eller se den i egen person :/

EDIT: Såg precis att 4923 tyvärr redan är skrot :(

Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

DEB

5246 måste in på besiktning inom en dryg vecka... Kanske blir det i samband med detta den tas ur trafik.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Ersa

Citat från: Buzzlover skrivet 18 februari 2016, 10:05:40 AM
EDIT: Såg precis att 4923 tyvärr redan är skrot :(

Skrot är den inte än, utan den står kvar på en rampplats i Rimbo. Men berövad på PC och Access och numera även avställd i CBR gör att den inte ska ut i SL-trafik mera. Huruvida det blir skrot eller försäljning, och i så fall när, är det upp till ägarna att besluta om.
Lite trist med tanke på hur fin den är maskinellt, invändigt samt i lacken. Den hade säkert kunnat rulla i 1-2 år till utan några större maskinella bekymmer. Så om någon privatperson eller förening är intresserade av inköp, så är det ett bra läge just nu att fråga Nobina Fleet nu.

Ulf Berlin

Citat från: Ersa skrivet 18 februari 2016, 10:51:55 AM
Skrot är den inte än, utan den står kvar på en rampplats i Rimbo. Men berövad på PC och Access och numera även avställd i CBR gör att den inte ska ut i SL-trafik mera. Huruvida det blir skrot eller försäljning, och i så fall när, är det upp till ägarna att besluta om.
Lite trist med tanke på hur fin den är maskinellt, invändigt samt i lacken. Den hade säkert kunnat rulla i 1-2 år till utan några större maskinella bekymmer. Så om någon privatperson eller förening är intresserade av inköp, så är det ett bra läge just nu att fråga Nobina Fleet nu.
Är det SL eller Nobina själva som har bestämt detta?/Ulf