I hjärtat av Orusttrafiken

Startat av Mikael T Nilsson, 16 november 2007, 18:40:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer ett bildsvep över bussar som jag fotograferade i Henån, Orust i somras. Först en mindre buss, tillhörandes Kanalbuss i Norsholm. Kanske var den på besök med turister på Orust under sommaren. En av få Temsa-bussar i Sverige.



En högbyggd Volvo/Säffle, förmodligen avställd vid fototillfället. Jag har fått lite olika uppgifter på vem som är ägare till Bussen. Den sista uppgiften jag fick var Orusttrafiken (inv.nr. 117).



Några gula bussar som förmodligen används som skolbussar.



En Mercedesbuss i ett ganska anonymt utförande. Vad används denna till? Jag såg på Bussmickes hemsida att den har gått i trafik i Uddevalla tidigare.



Ett "lapptäcke" av bussar i olika färger. Har Aabenraa-bussen till vänster verkligen inv.nr. 999? I mitten en grön Volvo / Säffle i Skånetrafikens tätortstrafikutförande. Sedan en f.d. Dalavagn som förmodligen har fått behålla Dala-lacken sedan den övertogs av Orusttrafiken, för Orusttrafiken har väl aldrig haft trafik i Dalarna?



En Västtrafik-lackad Ajokki Fifty. Denna vagntyp börjar bli allt ovanligare.



En annan Ajokki Fifty, i Orusttrafikens färgsättning.


Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Mumma, det där garaget verkar vara värt ett sommarbesök.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Norrortsmicke skrivet 16 november 2007, 18:40:59 PM


Här kommer ett bildsvep över bussar som jag fotograferade i Henån, Orust i somras. Först en mindre buss, tillhörandes Kanalbuss i Norsholm. Kanske var den på besök med turister på Orust under sommaren. En av få Temsa-bussar i Sverige.


Trevliga bilder! Men en av få Temsa-bussar? Ja, allt är ju relativt men det torde finnas mellan 30 och 40 Temsa i Sverige nu.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 november 2007, 18:56:04 PM
Trevliga bilder! Men en av få Temsa-bussar? Ja, allt är ju relativt men det torde finnas mellan 30 och 40 Temsa i Sverige nu.


Tack! Aha, jag har nog inte hållit mig uppdaterad på ett tag. Har en anteckning om 20-talet Temsa-bussar i Sverige.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Norrortsmicke skrivet 16 november 2007, 19:02:25 PM
Tack! Aha, jag har nog inte hållit mig uppdaterad på ett tag. Har en anteckning om 20-talet Temsa-bussar i Sverige.

Jo, du kanske rentav har läst det i en branschtidning (utan att avslöja vilken eller vem som var författaren). Men det gällde i så fall i oktober 2006. Det har blivit ett antal sedan dess.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

scaniaolsson

Carrusen är från början en Ödåkra / Bus Danmark / Arriva som köptes in 1996
och användes till att börja med på linjen som fick byta nummer. X 200 som sedan blev X 220.
(Landskrona-Helsingborg-Höganäs).

Nu är det inte många av dessa vagnar kvar här nere i Skåne.

Mvh
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Rickardo








Trevliga bilder :)
Mercedesbussen har rullat i Skåne för Ibata buss i Munka Ljungby. Den var Krstd-lackad.
Den gröna Säfflebussen gick som extrabuss/skolbuss i Trelleborg när Orust körde stadstrafiken.

På tal om Orusttrafiken. Kör det en Vest-buss på Ven?
Någon som vet? (Det är ju det lokala åkeriet som kör för Orust)
Hörde ett rykte att den gamla Mercedesbussen är borta.
Mvh Rickardo

Busstobbe

Först och främst måste jag säga att det var mycket trevliga bilder det här! Sen har jag lite kompletterande info:

Citat från: Norrortsmicke skrivet 16 november 2007, 18:40:59 PM


Här kommer ett bildsvep över bussar som jag fotograferade i Henån, Orust i somras. Först en mindre buss, tillhörandes Kanalbuss i Norsholm. Kanske var den på besök med turister på Orust under sommaren. En av få Temsa-bussar i Sverige.
Den tillhör Orusttrafiken, har numera Orustlogga baktill och ett nummer på 188 eller 189. Finns för övrigt en eller två till Temsabussar på Orust, används som skolbussar.

Citat från: Norrortsmicke skrivet 16 november 2007, 18:40:59 PM

Några gula bussar som förmodligen används som skolbussar.

Citat från: Norrortsmicke skrivet 16 november 2007, 18:40:59 PM

Ett "lapptäcke" av bussar i olika färger. Har Aabenraa-bussen till vänster verkligen inv.nr. 999? I mitten en grön Volvo / Säffle i Skånetrafikens tätortstrafikutförande. Sedan en f.d. Dalavagn som förmodligen har fått behålla Dala-lacken sedan den övertogs av Orusttrafiken, för Orusttrafiken har väl aldrig haft trafik i Dalarna?
Samtliga dessa är avställda sedan ett antal år tillbaka, och finns inte längre på platsen. Kollade med en av bussarna och den stod registrerad på en lastbilsdemontering och de har väl alla mött samma öde.
Och det är riktigt att Dalabussen har haft nr. 999 hos Orusttrafiken.

Citat från: Norrortsmicke skrivet 16 november 2007, 18:40:59 PM


En Mercedesbuss i ett ganska anonymt utförande. Vad används denna till? Jag såg på Bussmickes hemsida att den har gått i trafik i Uddevalla tidigare.
Den rullar i dagsläget som skolbuss på Orust.

Bussmicke

Ja finns inte bussarna kvar blev det inte lika intressant att åka dit..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

j-a

Den dalalackade Abenraan,säfflen och även den gröna Säfflen kommer tidigare från Erlandssons trafik Mora(senare Dalabuss)

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 november 2007, 19:06:50 PM
Jo, du kanske rentav har läst det i en branschtidning (utan att avslöja vilken eller vem som var författaren). Men det gällde i så fall i oktober 2006. Det har blivit ett antal sedan dess.

Hej, ja det stämmer faktiskt  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Tack för alla kompletterande uppgifter!!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Norrortsmicke skrivet 17 november 2007, 08:31:15 AM
Tack för alla kompletterande uppgifter!!

Kan komplettera ytterligare: enligt senaste numret av Trafikforum rullar 35 Temsa i Sverige för närvarande. De flesta är midibussen Opalin. Det borde vara cirka 30 sådana. Resten är stora bussar: Safari och Diamond.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael T Nilsson



Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 november 2007, 08:32:57 AM
Kan komplettera ytterligare: enligt senaste numret av Trafikforum rullar 35 Temsa i Sverige för närvarande. De flesta är midibussen Opalin. Det borde vara cirka 30 sådana. Resten är stora bussar: Safari och Diamond.


Tack! Har du någon uppgift på vilket inv.nr. denna Temsa-buss har hos Veolia/Connex? Jag har för mig att jag fick svar förra året på Bussnack, men har nog glömt att föra in uppgifterna i mina anteckningar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Norrortsmicke skrivet 17 november 2007, 08:44:23 AM


Tack! Har du någon uppgift på vilket inv.nr. denna Temsa-buss har hos Veolia/Connex? Jag har för mig att jag fick svar förra året på Bussnack, men har nog glömt att föra in uppgifterna i mina anteckningar.

2298 UFA 930.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)