Den berömda SL 4725 på Valhallavägen (Bild)

Startat av Signvard, 12 november 2007, 17:54:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Signvard


Hur var det nu, var den utrustad med ledvagnsmotorn eller inte ?
Hägglundsmärket i fronten är ju inte av den blysamma sorten heller..

yngrot

En Wiima är aldrig fel :) kört såna mycket i Borås.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Simon A

Får en icke 08 fråga varför denna buss är känd?

//Simon

Cero

Citat från: Simon A skrivet 12 november 2007, 21:13:36 PM
Får en icke 08 fråga varför denna buss är känd?

//Simon

Det var den enda korta Wiima som fanns i Stockholm. Övriga Volvo B58 Wiima var ledvagnar (runt 30 stycken om jag inte minns galet). Innan denna dök upp användes vagnsnummer 4725 väl för övrigt till den B59 Säffle som gick som provbuss i början av 1970-talet?

/Cero

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Citat från: Cero skrivet 12 november 2007, 22:27:46 PM
Det var den enda korta Wiima som fanns i Stockholm. Övriga Volvo B58 Wiima var ledvagnar (runt 30 stycken om jag inte minns galet). Innan denna dök upp användes vagnsnummer 4725 väl för övrigt till den B59 Säffle som gick som provbuss i början av 1970-talet?

/Cero

Var det någon fornm av testbuss eller varför köpte man bara in en vagn?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Cero

Citat från: Walter skrivet 13 november 2007, 07:08:12 AM
Var det någon fornm av testbuss eller varför köpte man bara in en vagn?

Jag antar att det var en testvagn. SL köpte ju en mycket stor mängd B58/B10M Säffle från mitten av 70-talet och det är väl inte otänkbart att man innan dessa inköp ville testa sig fram. Man hade ju också köpt ett antal korta B58 Hägglunds i början av sjuttiotalet och jag vill minnas att Hägglunds i samband med att busstillverkningen upphörde hade någon form av samarbete med Wiima. Således kan ju denna vagn ha tillkommit som en följd av detta, men att SL därefter valde att gå på Säffle istället.

Vill minnas att denna och hägglundarna var mycket trevligare att åka i än säffleburkarna.

Lars Ö m.fl. kan säkert mer om historien.

/Cero


hasse15

Det fanns väl 1 Van Hool kortvagn också,om jag inte minns helt fel,som antagligen kom till på samma sätt som "lill Wiiman".Har för mej att jag såg den  på Odengatan vid något tillfälle i trafik.Var väl också någon typ av prov vagn antar jag.

Cero

Citat från: hasse15 skrivet 14 november 2007, 19:11:27 PM
Det fanns väl 1 Van Hool kortvagn också,om jag inte minns helt fel,som antagligen kom till på samma sätt som "lill Wiiman".Har för mej att jag såg den  på Odengatan vid något tillfälle i trafik.Var väl också någon typ av prov vagn antar jag.


Stämmer. 4553 var en B59 Van Hool som tillhörde Hornsberg.

/Cero

bjorn_k


Bussmicke

Tyvärr MYCKET tunt med den varan, önskade att jag visste bättre då.
Oj oj vilka bilder man hade haft..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bjorn_k

Citat från: Bussmicke skrivet 15 november 2007, 21:48:19 PM
Tyvärr MYCKET tunt med den varan, önskade att jag visste bättre då.
Oj oj vilka bilder man hade haft..
Ja, vi som åkte den till skolan i början av 90 talet upplevde att dom kastade in "vad som" på den linjen...

Karsten

Citat från: bjorn_k skrivet 16 november 2007, 09:51:45 AM
Ja, vi som åkte den till skolan i början av 90 talet upplevde att dom kastade in "vad som" på den linjen...

Har inte Norrtäljes vagnpark , mer eller mindre, alltid varit av klassen "vad som"? :P

Cero

Citat från: Karsten skrivet 16 november 2007, 13:59:26 PM
Har inte Norrtäljes vagnpark , mer eller mindre, alltid varit av klassen "vad som"? :P

Jo. Förutom leveransen av de blå Vegorna för några år sedan har väl aldrig Norrtälje fått någon större leverans baserad på en strategi att skapa en enhetlig och ändamålsenlig vagnpark. Verksamheten bedrivs mer enligt Kajsa Vargs strategi - "man tager vad man haver".

/Cero