Arriva fortsätter briljera...

Startat av Mikey, 11 april 2013, 18:16:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Ty tidigare i veckan råkade jag notera att ett antal av vagnarna i Märsta/Väsby åker runt med körförbud, och har gjort så i månader enligt CBR eftersom de inte passerat besiktningen..
För att vara på säkra sidan att det inte var något tillfälligt så har jag väntat ett antal dar, men vagnarna fortsätter köra. Idag tog jag denna bild på 7829, med körförbud sedan Februari. Även 7844 kör runt på samma sätt har jag sett, och det skulle väl inte förvåna mig om det var ännu fler vagnar... Duktigt jobbat Arriva! >:(


Bussmicke

Letar du efter fel? ;)
Inte första gången.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikey

#2
Letar och letar vill jag inte säga. Det var bara en sak jag ville kolla i CBR förra veckan då jag råkade noterade det ::)

Citat från: Bussmicke skrivet 11 april 2013, 19:38:21 PM
Inte första gången.

Nej, inte första gången dom kör runt med körförbud. Men det är första gången jag skriver om det på forumet, för mail till SL gör uppenbarligen ingen nytta då vagnarna är kvar i trafik flera dagar senare...

a32

Citat från: Mikey skrivet 11 april 2013, 19:46:43 PM
Letar och letar vill jag inte säga. Det var bara en sak jag ville kolla i CBR förra veckan då jag råkade noterade det ::)

Nej, inte första gången dom kör runt med körförbud. Men det är första gången jag skriver om det på forumet, för mail till SL gör uppenbarligen ingen nytta då vagnarna är kvar i trafik flera dagar senare...

Att mejla SL hjälper inte för SL är inte intresserade av vad sina entrepenörer gör eller inte gör utan det är Polismyndigheten som du ska mejla om detta och hoppas dom har resurser att göra en trafikkontroll någon dag och att man då fångar in dessa bussar.

ML-buss

Tipsa Aftonbladet så har dom nåt att roa sig med

Staffan Sävenfjord

Om avsikten är att försöka få till stånd en rättning av missförhållandena är det bäst att vända sig direkt till bussbolaget. Sådana här saker beror i regel på misstag och bussbolagen brukar vara tacksamma för ett påpekande. Vet förstås inte dock om detta även gäller Arriva.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 april 2013, 20:51:30 PM
Om avsikten är att försöka få till stånd en rättning av missförhållandena är det bäst att vända sig direkt till bussbolaget. Sådana här saker beror i regel på misstag och bussbolagen brukar vara tacksamma för ett påpekande. Vet förstås inte dock om detta även gäller Arriva.

Vet inte heller hur just Arriva brukar reagera, men min erfarenhet allmänt sett är att man kan få allt mellan "det har du inte med att göra"-utskällningar till ett ärligt tack för hjälpen, när man tipsar om detta och liknande saker. Men det skadar nog inte att gå den vägen innan man tar till polisen. Sett i ett större perspektiv är det ju bättre om bussbolagen får chans att rätta till sina rutiner. Men blir responsen annat än positiv där tycker jag definitivt att det är läge att tipsa polisen.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Patric.h

Det finns faktiskt bra system som håller koll på vilka vagnar som ska in på bes en viss tid dock så vet jag att det finns dom bolag som inte utnyttjar detta men vill ändå ge en spark i baken då det är slarvigt att inte hålla koll på sina vagnar, men det händer ju lite då och då tyvärr. sen kan det finnas andra faktorer att man inte hinner eller kan besiktiga sina vagnar men då ska man ju inte köra med dom heller.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 11 april 2013, 19:38:21 PM
Letar du efter fel? ;)
Inte första gången.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Dessvärre verkar det som att man inte behöver leta särskilt noga, iaf nu i början.
Men det kanske blir bättre med åren?

Tommy E

7829 och 7844 blev besiktigade igår. Just nu verkar 7832 och 7842 vara de enda bussarna i serien med körförbud.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Adrian Langemar

#10
Citat från: Ersa skrivet 12 april 2013, 22:41:56 PM
Dessvärre verkar det som att man inte behöver leta särskilt noga, iaf nu i början.
Men det kanske blir bättre med åren?
Kanske efter fyra år till i Märsta? ;)

Måns Johannesson

Något att tänka på är att uppgifterna i CBR kan släpa efter ett par veckor. Med andra ord bara för att det står att de har körförbud i CBR så behöver det inte betyda att de fortfarande har det i verkligheten. När det gäller just 7829 och 7844 hör de till de vagnar som stått avställda en längre period (från att Arriva tog över Råsta fram till rätt nyligen) och det är inte särskilt konstigt att de hade körförbud under avställningen.

/Måns

Mikey

Citat från: Måns Johannesson skrivet 17 april 2013, 14:09:13 PM
Något att tänka på är att uppgifterna i CBR kan släpa efter ett par veckor. Med andra ord bara för att det står att de har körförbud i CBR så behöver det inte betyda att de fortfarande har det i verkligheten. När det gäller just 7829 och 7844 hör de till de vagnar som stått avställda en längre period (från att Arriva tog över Råsta fram till rätt nyligen) och det är inte särskilt konstigt att de hade körförbud under avställningen.

/Måns

CBR är kopplat till transportstyrelsens datorbas, och så fort uppgifterna uppdateras hos dem uppdateras de även i CBR. Just när det gäller besiktning så lägger personalen in uppgifterna i datorsystemet nästan omgående, och då syns det även i CBR. Det som dock kan ta tid är när man skickar brev per post till Transportstyrelsen om ägarbyte eller avställning. Då tar det ju naturligtvis ett par dagar för det att synas då det är den tiden posten behöver på sig. När det gäller 7829 och 7844 så har Arriva svarat att det verkligen var körförbud på dem, och i måndags körde man dem till Bilprovningen så att de är godkända nu.

moenia

Ursäkta, lite OT, men vad är CBR?  ::)

Mikey