Det är inte så vanligt..

Startat av Fredde, 08 december 2009, 23:15:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

.. med ledbussar på dessa SL-linjer. Dock kunde man se det sommaren 2007 vid två tillfällen 8)






/Fredde


homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 december 2009, 23:18:16 PM
439 tycker jag att man ofta (hyfsat ofta) hade ledbuss på när jag körde, däremot aldrig på 430.... Vid Eknäs Brygga behöver man ju kunna backa för att vända :-)

vid eknäs brygga är de bra mycket lättare att vända ledbuss än vid vreta gård

Fredde

Citat från: homer skrivet 08 december 2009, 23:22:24 PM
vid eknäs brygga är de bra mycket lättare att vända ledbuss än vid vreta gård

Jo, hagen på andra sidan gården ligger illa till ibland ::)


Karsten

Ja, det är bättre med plats vid Eknäs än Vreta och de flesta känner vändplanen vid Eknäs bättre eftersom man hamnar där mycket oftare. Däremot är det ju samma backningsmanöver på båda ställena bortsett från att vid Vreta backar man ut på en landsväg.

Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 08 december 2009, 23:23:43 PM
Jo, hagen på andra sidan gården ligger illa till ibland ::)



Eller bergsknallen på andra sidan vägen. Förra vintern fick jag hämta en kollega som parkerat 5158 vackert tvärs över vägen med bakdelen på bussen fastkörd mot berget, boggihjulet hängande över diket och resten av bussen effektivt ställd så ingen kunde passera.


Fredde

Citat från: Karsten skrivet 08 december 2009, 23:28:03 PM
Eller bergsknallen på andra sidan vägen. Förra vintern fick jag hämta en kollega som parkerat 5158 vackert tvärs över vägen med bakdelen på bussen fastkörd mot berget, boggihjulet hängande över diket och resten av bussen effektivt ställd så ingen kunde passera.



Ajdå... Inte bra det.... Men det är enklare att bärga en buss därifrån än om man kör ner till Skägga :P (dvs man missar att vända vid Vreta gård)


Karsten

Nä, inte har det ändrats. Men om du ska få in baken bredvid ladan måste du ju svänga leden 90 grader mot vägen du kommer på. I mitt tycke en klart knepigare manöver än den i Eknäs.

Ersa

Finns det inget krav på slinga för rundkörning av ledvagn på nästan alla SL-linjers ändhållplatser, om tillräckligt naturligt utrymme saknas?

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 09 december 2009, 00:40:58 AM
Finns det inget krav på slinga för rundkörning av ledvagn på nästan alla SL-linjers ändhållplatser, om tillräckligt naturligt utrymme saknas?

Jo, det gör det nog. I alla fall så kräver inte SL att linjer där det inte går att vända med ledvagn trafikeras med ledvagn. 430 och 439 är boggilinjer, men 430 har till och från trafikerats med ledvagn i många år. På 90-talet gick fredagsnatturen med ledvagn för att det behövdes på 496:an varvet efteråt. Av samma anledning har det också planenligt gått ledvagn på 426 och 432.

Niclas Wennerlid

Jag har inte haft några som helst problem med att vända ledvagn vid dessa ställen men jag har aldrig kört ledvagn till Kalvsvik.
Skulle däremot inte förvåna mig om Marc backat in vid Kalvsviks gård och sedan backat ända ner till Kalvsviks brygga  ;)

// Niclas

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 december 2009, 23:41:33 PM
Vad?

Kan man inte backa in vid ladan i Vreta numera?

I Eknäs måste man ju kunna backa i "sväng" och det vet man ju av erfarenhet att inte alla kan, i allafall kunde inte alla det då, vi fick ju hjälpa många att backa ut från rampen t.om

I Vreta har jag aldrig haft nåt problem att vända men om det har ändrats sedan 2002-2003 så...


numera är de aldrig några problem då 99,9 % av alla 439 körs av Älvsbygaraget (precis som alla andra värmdö linjer) och där bor inga ledbussar

att köra fram mot gamla skolan vid vreta och sen backa in mot ladan ha rag aldrig gjort, tycker de verkar lite väl våghalsigt att träffa hålet in på gården med en ledbuss... kör man däremot in i hålet brevid ladan och backar ut fungerar de bra förutom att man som Karsten säger måste backa ut på 70 väg med ledbussen, en boggi går att hålla sig på gruset med och man behöver inte riskera att bli en "folkrace buss med plats för personbil längst bak...


Fredde

Citat från: homer skrivet 09 december 2009, 19:06:25 PM

numera är de aldrig några problem då 99,9 % av alla 439 körs av Älvsbygaraget (precis som alla andra värmdö linjer) och där bor inga ledbussar

Hur kan du få det till det till att umman av alla avgångar på Lördagar, söndagar och helgdagar är 0,1%? Då körs nämligen bara kortvagnen i Älvsby och det enbart på 46X-linjer... 439 körs dessa dagar av Mölnvik eller Björknäs. ::)

/Fredde


homer

Citat från: Fredde_J skrivet 10 december 2009, 18:21:00 PM
Hur kan du få det till det till att umman av alla avgångar på Lördagar, söndagar och helgdagar är 0,1%? Då körs nämligen bara kortvagnen i Älvsby och det enbart på 46X-linjer... 439 körs dessa dagar av Mölnvik eller Björknäs. ::)

/Fredde



ta de inte så bokstavligt utan mer känslomässigt

Fredde


Peter Erret

Kan inte låta bli, här en bild med ledvagn

här en till

och en till

Jag kör mycket gärna en led till Eknäs brygga.