Vänersborgs Linjetrafik

Startat av Mikael T Nilsson, 08 augusti 2007, 17:42:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan B

Citat från: Bussgubben skrivet 09 augusti 2007, 09:40:16 AM
Vänta! Veolia i Partille har väl även en sån som går på främst linje 100.

Nope, deras är en Contrast, alltså mellanvarianten.

Johan B

Citat från: Norrortsmicke skrivet 09 augusti 2007, 08:57:21 AM
Tack för uppgifterna. Är det endast beställningsvagnar som är placerade ute i Landvetter, för VL kör väl ingen linjetrafik i Göteborgstrakten?

Visst gör de det. De kör en hel del linjer i Härryda, bl a 610 och 611. Där kör man med Vest Center vilka fö. bör ha varit bland de första i Sverige. Linje 300 o co får man väl också anse höra till Göteborgstrakten till viss del.

Johan B

Citat från: Norrortsmicke skrivet 09 augusti 2007, 09:01:25 AM
Stort tack för uppgifterna. Jag visste inte att Uddevalla Omnibuss endast har två st. Är inte hemma nu, men har en anteckning på reg.nr. på en av de jag har fotograferat: XRZ108.

Det är 165 du har fått på bild. 164 heter XRZ068.

Johan B

Citat från: Norrortsmicke skrivet 08 augusti 2007, 17:42:22 PM

Entreprenör för Västtrafiks linje 670 (Trollhättan-Uddevalla) är Buss i Väst AB och de utförare av trafiken jag har sett är Vänersborgs Linjetrafik och Lysekils Buss. Finns det fler trafikutförare?


När jag ändå är på hugget kan jag lika gärna tillägga att även Uddevalla Omnibus kör några svängar på 670. Som liten parantes ska tillägas att det finns en del turer som bara går mellan Kampenhof och Torp (detta ändrar sig i i stort sett varje utgåva av tidtabellen) som kan gå som 670 och då kan det vara möjligt att se andra företags bussar skyltade 670 men jag skulle inte vilja säga att de är trafikutövare på linjen för bara för dessa turer.

Lars Borgemo

Citat från: Norrortsmicke skrivet 09 augusti 2007, 08:57:21 AM
Tack för uppgifterna. Är det endast beställningsvagnar som är placerade ute i Landvetter, för VL kör väl ingen linjetrafik i Göteborgstrakten?

VL-buss är trafikoperatör för Buss i Väst:s linjetrafik i Härryda kommun och har nåt dussintal linjevagnar i Björröd. Därtill kommer, så vitt jag minns, ett litet antal till för egna skolbussuppdrag.
I Skene finns ett antal bussar för trafik på linjerna 300/330 mfl.
VL-buss kom in i detta området då Landvetter Buss kom på obestånd och inte kunde köra vidare. I detta sammanhang betonades namnet VL-buss mera än det ursprungliga Vänersborgs Linjetrafik, som ju kan kännas lite missvisande i Göteborgstrakten.
Jag sitter ju för närvarande inte som trafikledare på BiVab, utan är utlånad till Västtrafik på heltid och jobbar med nya pris-och betalsystemet, därav mina lätt oprecisa beskrivningar ovan.

S Svensson

Fråga om vilka bussar som VL har i =31 området
Björred Vägverkets område hyr VL plats för bussar som trafikerar linje 610,611,601,616,620 samt enstaka tur på linje 300/330 samt något omlopp av skolkörning i Härryda och Sätila.
Har kontrollerat nr och de högre nr är beställningsvagnar. 38,39 1,2,4, är nya vagnar(dvs tagna i trafik de senaste åren) Dessa går huvusakligen på linje 670/680.
På Torslandavägen såg jag i juni månad en VL orangefärgad lågbygd linje Iritzar.Vilken individ är denna ?