Swebus 0061 mfl. [Bilder]

Startat av Fredde, 16 april 2009, 15:29:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Citat från: Bussmicke skrivet 16 april 2009, 21:56:49 PM
Visst är det kul att vi har fått se dem...

Vi har ju inte fått sett dina heller än.  ;D Nog om det nu.

Krille

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 april 2009, 21:44:35 PM
väldigt viktigt är vilken startväxel som ligger som "default"

Går väl att programmera om

/K

Fredde

Citat från: homer skrivet 16 april 2009, 20:49:34 PM
Trevliga bilder, synd att du inte lyckades smyga dig in i bussen å ta lite bilder också :)

Det var inte riktigt läge för det. Dock kunde man genom fönstren bla. se att det är 4 riktiga stolar (varav 2 bak&framvända) med fällbara sittsar + två klaffstolar på barnvagnplatsen.

Dörröppningen verkade sitta till höger om ratten, på de nya panelerna. Luftstolen är inget som jag tackar nej till heller, tvärt om är det att föredra enligt min mening.


Mussebuss

I-shift är i våra versioner här i Dalarna trevliga, men inte likvärdiga automatlådor.
Två saker får mig att säga detta. Det är en torrlamellkoppling som inte mår bra av att stå på drive under långa stunder. Jag kan ha fattat fel?
Däremot så kan man inte "slira" för länge vid start i backe, eller "hänga" på lådan vid rödljus i svagt motlut, då denna låda snabbt tar skada av detta. Man skall naturligtvis inte göra detta med något fordon i någon överdriven omfattning, men en buss med sin tyngd och nyttjandegrad kan snabbt bli utsliten av detta.
Det finns åtminstone i våra bussar en mycket användbar knapp som säkert fler än jag känner till men som kan betonas för att hålla nya skapelser (vagnar) fräscha ett tag till som kallas något i stil med Hill-stop(?).
Mycket osäker på namnet men funktionen gör att inte bussen hinner komma i bakåtrullning innan man fått över foten på gaspedalen. Först då "kopplas" växellådan och bussen driver framåt. Utan den känns bussen ryckig i startögonblick och krypfarter.
Kanske en dålig förklaring men prova er gärna fram med förnuft så förstår ni kanske vad jag menar ;)
Själv blev jag pårullad av en I-shift växlad buss, där föraren inte var medveten om att bussen hade kommit i svag rullning bakåt. Bussen hade liksom ingen driv när inte foten låg på gaspedalen och blev detsamma som en urkopplad manuell låda. Inga svåra skador pga den låga farten men ändå onödigt.

Mvh Mussebuss

HB

Citat från: CS skrivet 16 april 2009, 21:01:13 PM
Det har hörts en massa från flera olika håll och jag förstod inte det du skrev som att det var säkra uppgifter det heller precis som allt annat, ber om ursäkt för det. Verkar som ni kommer få det trevligt i alla fall!

Blir väl inga nya över till oss i Botkyrka, vi får väl slita det vi har lite till (om det går)  ;)

Det kommer nyleverans av bussar även till Botkyrka i sommar, dock inte boggi. /Henrik/

Ersa

Mussebuss sammanfattade allt jag ville säga. I-shift känns lite slö och långsam just från start, men är helt underbar när man kommit upp i lagom hastighet. Därefter växlar den alltid perfekt. Men för ovana förare kan det bli lite bekymmer vid start från t.ex. rödljus. Bakåtrull och/eller kraftiga "hopp" och ryck, som om man släppt upp en kopplingspedal för snabbt. Men man lär sig.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 april 2009, 19:15:58 PM
Gissningsvis spärrade för att omöjliggöra manuella val

Är numera även M-läget på spaken borttaget på spärrade versioner? Hittills brukar detta vara kvar på dessa. Enbart plus/minusknappen är borttagen. Med M-läget (Manuell) kan du ju "låsa fast" den växel som A-läget lagt i åt dig, och därmed reglera lådan en hel del ändå. En I-shift som reggas som "helautomat" bör ju egentligen bara ha tre lägen: N (Neutral), A (Automat/Drive) och R (Back). Eller är M-läget till för att man ska kunna varva ut på låga växlar, som lägena 1-2-3 på en helautomat?