Huvudmeny

Aston Martin-buss

Startat av Thomas Åkerblad, 30 december 2008, 19:24:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Cyklisten

Snygg är den inte, ser ut som direkt urklippt från något dataspel för småbarn.

virtual1

Citat från: Cyklisten skrivet 30 december 2008, 20:03:53 PM
Snygg är den inte, ser ut som direkt urklippt från något dataspel för småbarn.

Citat
För tre år sedan började de klassiska röda dubbeldäckarna rensas ut ur Londontrafiken. Routemastern var inte handikappanpassad, och den öppna plattformen där bak ansågs farlig.

I stället sattes ledbussar från Daimler in på rutterna

Har de rökt på eller nåt? Mig veterligen är de enda lebussarna Citaros som rullar/har rullat på Londons gator!

Simon Bertilsson

1: Om man nu är så fäst vid sina Routemasters. Varför bygger man inte några till utseendet identiska bussar, men med ny teknik?
2: Varför hålla fast vid enbart en bakplattform? Det måste ju bl fantastiskt klumpigt vid på och avstigning. I andra länder har bussarna minst två dörrar. Stadsbussar brukar ha tre...

Thomas Åkerblad

Citat från: virtual1 skrivet 30 december 2008, 22:42:27 PM
Har de rökt på eller nåt? Mig veterligen är de enda lebussarna Citaros som rullar/har rullat på Londons gator!


Yes, från Daimler. Koncernnamnet för Mercedes är ju numera Daimler.

"The Daimler Buses unit, which comprises the bus business of the Daimler Group with the brands Mercedes-Benz, Setra, and Orion, is the world market leader for buses and coaches with a gross vehicle weight of above eight tonnes."

http://www.daimler.com/Projects/c2c/channel/documents/1584318_daimler_corp_2008_booklets_daimlerbuses_en.pdf

Mvh/Thomas Å

fontheking5

Citat från: Cyklisten skrivet 30 december 2008, 20:03:53 PM
Snygg är den inte, ser ut som direkt urklippt från något dataspel för småbarn.
Nej det var dom inte .+Att Jag har aldrig förstått vitsen med att man ska stiga på där bak + att det måste ju regna och snöa in där och bli kallt där också . Vad jag vet så är där väl ingen dörr att stänga därbak på dom bussarna . Jag föredrar nog vanliga bussar med normala dörrar , som dessutom är varma att åka i . Detta är min personlig uppfattning och förövrigt är jag inte emot sådana bussar men dom hade nog inte passat någon annan stans än i London .

Cero

Citat från: fontheking5 skrivet 26 februari 2009, 19:53:17 PM
Nej det var dom inte .+Att Jag har aldrig förstått vitsen med att man ska stiga på där bak + att det måste ju regna och snöa in där och bli kallt där också . Vad jag vet så är där väl ingen dörr att stänga därbak på dom bussarna . Jag föredrar nog vanliga bussar med normala dörrar , som dessutom är varma att åka i . Detta är min personlig uppfattning och förövrigt är jag inte emot sådana bussar men dom hade nog inte passat någon annan stans än i London .

Den ursprungliga Routemastern (och även tidigare bussar) hade motorn fram och föraren i en egen hytt och därmed blev det naturligt att ordna entrén bak. Det gav den lägre golv och smidig passage till övervåningen. Konduktören härjade fritt där bak och hade även kontroll över på- och avstigande. Därmed behövdes ingen dörr. Det gjordes försök med dörr bakom framaxeln (RMF1254) men den blev ingen succé i London och gick bara i trafik en kort tid. Därefter turnerade den runt bland olika trafikbolag innan den såldes till Northern General och införlivades i deras flotta av Routemasters (vilka var i stort sett lika som RMF1254, dvs med dörr bakom framaxeln). Northern General var för övrigt den enda köparen av Routemasters förutom London Transport och BEA.

Och eftersom londonbor anser sig bo en en stad med tropiskt klimat ("det snöar aldrig i London" - häpp) så behövs ju ingen dörr på bussarna! ;D

Buss-Anders

Det klassiska i gamla  svart-vita engelska filmer är ju när hjälten springer ikapp en buss och hoppar och landar mycket skickligt på plattformen
Bussen blir räddaren och vägen mot lyckans land med bussen som  lyckans skepp.
Antingen så jagas hjälten och  bussen blir som den trogne hästen som räddaren,
eller så har hjälten temporärt sagt adjö till kvinnan i berättelsen och ska nu iväg för att  lösa problemet men måste hoppa på en Routemaster för att ta sig dit ...eller så ska han till kvinnan efter att problemet är löst.

Hänvisar till länken som jag presenterade för två veckor sedan.

http://www.youtube.com/watch?v=yBOcLnyMX-M

Att säga att Routemasten är otidsenlig är som att säga att man kan montera ner Eiffeltornet för mekanikens
högtidsålder är över nu. De är båda är symboler, eviga symboler  för sina städer och för vad de står för i vår moderna värld. .


Mvh
Buss-Anders


tobias-säffle2000

Citat från: Buss-Anders skrivet 28 februari 2009, 01:23:26 AM
Det klassiska i gamla  svart-vita engelska filmer är ju när hjälten springer ikapp en buss och hoppar och landar mycket skickligt på plattformen
Bussen blir räddaren och vägen mot lyckans land med bussen som  lyckans skepp.
Antingen så jagas hjälten och  bussen blir som den trogne hästen som räddaren,
eller så har hjälten temporärt sagt adjö till kvinnan i berättelsen och ska nu iväg för att  lösa problemet men måste hoppa på en Routemaster för att ta sig dit ...eller så ska han till kvinnan efter att problemet är löst.

Hänvisar till länken som jag presenterade för två veckor sedan.

http://www.youtube.com/watch?v=yBOcLnyMX-M

Att säga att Routemasten är otidsenlig är som att säga att man kan montera ner Eiffeltornet för mekanikens
högtidsålder är över nu. De är båda är symboler, eviga symboler  för sina städer och för vad de står för i vår moderna värld. .


Mvh
Buss-Anders


jag kanske har missat nåt men vad babblar du om ???

Buss-Anders


Jo du har nog missat något.
Men jag kanske uttryckte mig lite luddigt. ;)

Men det kan ju också bero på att jag har varit med lite längre här på vår jord än vad du har varit och med andra ord sett lite mera film, inte minst engelsk sådan, samt besök England ett  stort antal gånger naturligtvis.

Engelsmännen har en mycket stor kärlek till sina dubbeldäckare.
Ta dig en titt på länken till filmen som jag la in i ett annat inlägg så förstår du.

http://www.youtube.com/watch?v=yBOcLnyMX-M

Finns t.o.m turistorter dit det åker många engelska turister där företagsamma engelsmän slagit sig ner efter att ha köpt en beg dubbeldäckare. De lever på att ha sightseeing på turistorten med dubbeldäckare  ibland med avskalat tak som ger ett soldäck.
Hade själv nöjet att åka med en sådan förra sommaren, Protaras The Open Top Red Bus.
Mycket intressant rundtur och den blev ju inte sämre av att det var en dubbeldäckare med två st dialekttalande "killgubbar" delgav oss intressanta saker om kriget på Cypern. Men det var inte helt enkelt att hänga med på Birminghamdialekten.

http://www.tripadvisor.com/Travel-g667803-c103870/Protaras:Cyprus:The.Open.Top.Red.Bus.html

Sist jag var i London 2007 så såg jag 15 st röda dubbeldäckare  i rad som stod på eller i närheten av , tror det var Regent Street. Det var en imponerande syn. Inte en enda Mercedesledvagn i närheten. Det var som om det var planerat att det bara skulle vara dubbeldäckare i de kvarteren i City.

Jag vet inte om du har sett en humorserie som på svenska hette Buskisarna, alltså bus-kisarna ska det utläsas, som gick i SVT ung 1972. En stor antal klipp ur den serien finns på Youtube. Jag kan rekommendera den. Där kan du se lite av kärleken kring dubbeldäckarna i humorform.

Nu kanske jag har uttryckt lite mera .. kring mitt babbel.... håll till godo..


Mvh
Buss-Anders

jocke

Jag har åkt med Widerlövs & Co's Dubbeldäckare från uppsala till stockholm med herr mattsson

Var väl ingen höjdartur i komfort, men nog är det lite speciellt och häftigt iaf :)
Helt klart värt de
Jag förändrar era liv med detta inlägg

tobias-säffle2000

oj, jaha nu förstår jag sorry ;)

Buss-Anders

Hej Tobias-Säffle!

Ser att det går inte att söka på Buskisarna på youtube.

Serien heter On the buses  på engelska.

http://www.youtube.com/watch?v=9demh_RPQpc

Titta och njut av engelsk buskis i högform.
Sedan är det ju inte så mycket bussar men en och annan stund med dubbeldäckare framskymtar.

Mvh

Buss-Anders

Blue

Vi har en klassisk routemaster och jag tycker det funkar bra med öppen plattform bak. Det är innerstads bussar vi pratar om, dom körde aldrig speciellt fort. Vi kör aldrig fortare än 60km/h med vår och även då är det helt ok att stå på plattformen vad gäller vind och liknande. Det regnar inte in speciellt mycket när man kör, nästan så att det är värre när man står stilla.
Av och på stigning går fint, det är så gott om plats så att man kan både in där nere och upp för trappan samtidigt.
Det sitter även värmepaket längst fram på bägge våningarna.


Det fanns flygbussar som hade riktig dörr bakom framaxeln dom hade även högre utväxling då dom inte gick i innerstads trafik på samma vis.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Stina

Jag blir lite förvirrad, för inte särskilt länges sedan var jag i London och åkte med dubbeldäckare. Dom var tämligen moderna och hade dörr på sidan som vilken buss som helst.

Stina.