Smygtest av realtidssystem med hållplatsutrop i Borås

Startat av Svemicke, 02 april 2008, 02:23:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne

Men Vässtrafiks realtidsskyltar inne i bussen är faktiskt riktigt bra t ex 18 mot: Skälltorpsvägen via: Backatorp och därefter Nästa hållplats: bla bla Därefter: bla bla och så snurrar den på uppe i taket och det är inte irriterande alls som de automatiska hållplatsutropen vid varje hållplats och högt och skrapigt ljud,  som jag föreslagit istället bara kan användas vid de större knutpunkterna som Brunnsparken, Marklandsgatan, Frölunda Torg, Hjalmar Brantings platsen osv osv för oftast räcker det även för synskadade.

Svemicke

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 19 maj 2008, 19:31:11 PM
Tror du på det själv?
BLT liksom Västtrafik eller andra företag kommer knappast att ha pengar att skaffa X antal extra trafikledare som skall kolla varje hållplatsavgång.

Vad är det du är rädd för? Att du inte skall kunna köra fem minuter för tidigt längre? Inte för att jag tror att du gör det...men det är en obefogad rädsla att bli övervakad.

På blåbussarna i Sthlm har det funnits gps sedan flera år, och det har gått alldeles utmärkt att köra utan att känna sig eller ha blivit särskilt övervakad.

Däremot kan man se till att hitta bussen snabbt vid ett nödfall, och ge dig snabbare hjälp utan att behöva börja slå i tidtabeller eller tjänstgöringslistor som kan ta tid.
Men även är det bra att trycka till sådana förare som åker totalt felaktiga tider...för sådana finns tyvärr alltid.

Jag vill börja med att svara Dig genom att använda föjande citat:

Citat från: Tomas skrivet 19 maj 2008, 21:03:40 PM
Tycker det är grymt frustrerande att ha en liten låda som hela tiden påpekar att man är sen eller tidig...

Vad jag är rädd för? Att bussföraryrket ska bli lika meningslöst som lokföraryrket. En lokförare sitter i princip bara och åker med. Allt styrs från fjärrklareringarna runt om i landet.

Nej, jag kör inte fem minuter innan från en hållplats. Men tidigare fick jag tänka själv. Nu ska datorerna sköta allt utom körningen. Och det är väl bara en tidsfråga tills de ska sköta även det? Sedan är det hållplatsutropen och det Tomas påpekade som gör mig negativ till realtidssystem.

Dock håller jag med om att det är ett bra system vid överfall. Om nu den biten hade använts, vilket den inte skall i Borås, enligt vad jag har hört.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Zella

Citat från: Svemicke skrivet 20 maj 2008, 12:07:44 PM
Jag vill börja med att svara Dig genom att använda föjande citat:

Vad jag är rädd för? Att bussföraryrket ska bli lika meningslöst som lokföraryrket. En lokförare sitter i princip bara och åker med. Allt styrs från fjärrklareringarna runt om i landet.

Nej, jag kör inte fem minuter innan från en hållplats. Men tidigare fick jag tänka själv. Nu ska datorerna sköta allt utom körningen. Och det är väl bara en tidsfråga tills de ska sköta även det? Sedan är det hållplatsutropen och det Tomas påpekade som gör mig negativ till realtidssystem.

Dock håller jag med om att det är ett bra system vid överfall. Om nu den biten hade använts, vilket den inte skall i Borås, enligt vad jag har hört.

Inget överfalls larm i det nya systemet... varför köpa en tårta utan jordgubbar.

Kommer GS/Veolia också att köra utan överfall ?  ::)

Magnus_J

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 19 maj 2008, 19:31:11 PM

På blåbussarna i Sthlm har det funnits gps sedan flera år, och det har gått alldeles utmärkt att köra utan att känna sig eller ha blivit särskilt övervakad.

Nu kanske någon av de bussnackare som jobbar med det dagligen borde svara bättre... men typ alla bussar i stockholm med BussPc installerad har GPS. det används i den mening att man på trafikledningen kan se på en kartskärm var bussen befinner sig vid anrop/överfallslarm/IL-anrop.

givetvis går det att knappa fram tider och inloggningar, urloggningar, de varningsmeddelande om när inre skyltarna tappar kontakt osv. men som det sagt finns det varken tid eller intresse till det.


Lådan med tid..
tja visst finner vissa det stressande att ha plus eller minus tid. personligen ser jag det mest som ett hjälpmedel för att inte komma för tidigt. oftast är det ju så att om man håller den hastighet som det står på skyltarna är man förtidig.

om man nu bortser från att hamna i köer mm. det är inget man kan styra över.

GPS är även integrerad så att när man öppnar en dörr vid hållplats så synkas positionen.
Kör man fel väg (om det skulle hända) tystnar avstånd och utrop.

Cero

Citat från: Janne skrivet 19 maj 2008, 21:09:28 PM
Men Vässtrafiks realtidsskyltar inne i bussen är faktiskt riktigt bra t ex 18 mot: Skälltorpsvägen via: Backatorp och därefter Nästa hållplats: bla bla Därefter: bla bla och så snurrar den på uppe i taket och det är inte irriterande alls som de automatiska hållplatsutropen vid varje hållplats och högt och skrapigt ljud,  som jag föreslagit istället bara kan användas vid de större knutpunkterna som Brunnsparken, Marklandsgatan, Frölunda Torg, Hjalmar Brantings platsen osv osv för oftast räcker det även för synskadade.

Jag håller med dig om att västtrafiksystemet känns vettigt och bra utformat (åtminstone för trafikanterna) med tydliga skyltar. Att få nästa hållplats är en bra bonus och uppskattas av oss som inte alltid hittar i Götet med omnejd. Antar att det är bra för gamla och barnvagnar också så att de kan samla ihop käppar, kassar och prylar i god tid innan avstigning. De displayer SL hängt upp i sina bussar känns väldigt mycket 80-tal. Bortsett från det träiga utseendet och medföljande tråkiga typsnitt finns bara en rad att skriva på och där ryms inte mycket. I vissa bussar är systemet också väldigt ljuskänsligt. Är det för ljust ute syns nada.

Johan Hansson

I halland finns det också.
Jag bruka kolla på den idablnd när jag åker med förare jag känner.
blir man 20 minuter försenad så skyltar den automatiskt om till Ej i trafik.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.