Smygtest av realtidssystem med hållplatsutrop i Borås

Startat av Svemicke, 02 april 2008, 02:23:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Än är det inte uppstartat, men utrustningen har kommit och den 2/4 håller Borås Lokaltrafik sin första utbildningsdag i realtidssystemet. Så här kommer det att se ut hos föraren när det har tagits i bruk:


Smygtest med realtidssystem på linje 150 mot Fristad, omlopp 458, med avgång 21.40 från SödraTorget den första april 2008
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

cobra_81

Ska bli kul att se hur länge det dröjer innan man blir inkallad för det här!  :D
MVH/Hans-Åke

Busschaufför på Bottnarydstrafik.

Kört buss sen 2005

76


Trafikar´n

*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Brollan

Citat från: Svemicke skrivet 02 april 2008, 02:23:09 AM
Än är det inte uppstartat, men utrustningen har kommit och den 2/4 håller Borås Lokaltrafik sin första utbildningsdag i realtidssystemet. Så här kommer det att se ut hos föraren när det har tagits i bruk:


Smygtest med realtidssystem på linje 150 mot Fristad, omlopp 458, med avgång 21.40 från SödraTorget den första april 2008

Även i Göteborg så ska alla C-90 datorer från Thoreb bytas ut mot ConSat:s iTid.
GS 311 har den redan och den ska in i alla spårvagnar.

Leif D

Det vi ser nu, är nog att generation I av sådana här system börjar gå ur tiden och nya och förhoppningsvis bättre system kommer in.
Gissar ju att det i Gbg bara innebär att själva fordondatorn med tillhörande manöverskärm byts, medan övrig utrustning återanvänds.
Någon kanske vet mer exakt ?
;-)

Svemicke

Citat från: Leif D skrivet 04 maj 2008, 14:05:08 PM
Det vi ser nu, är nog att generation I av sådana här system börjar gå ur tiden och nya och förhoppningsvis bättre system kommer in.
Gissar ju att det i Gbg bara innebär att själva fordondatorn med tillhörande manöverskärm byts, medan övrig utrustning återanvänds.
Någon kanske vet mer exakt ?
Vad innebär då detta för Thoreb? Nu verkar en annan leverantör kunna erbjuda ett mycket bättre system och då svalnar väl intresset en hel del för Thorebs produkter?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

cobra_81

För dom som är intresserade, så ska systemet dras igång på allvar på Tisdag 20/5. Då ska alla linjer ha systemet igång. Men det blir inga utrop ännu vad jag förstod. Så för oss Chaufförer så drar det igång nu. Systemet har bara varit igång i BL:s nya Scanior (048-057) med lite fel här och där men nu verkar det som att det är löst.

Så nu får vi la se om det funkar på alla Linjer. ;D :D
MVH/Hans-Åke

Busschaufför på Bottnarydstrafik.

Kört buss sen 2005

Nupski

Hade GS311 i veckan och fick den där iTid grunkan att få fullständigt frispel löstes lätt med en skylt i vindrutan  ;D... och sen att de kopplat yttre högtalare till den inre gör inte saken roligare varje gång man öppnade dörarna vrålade den "Linje 185 till Frölunda Torg via Marklandsgatan", tror ni jag fick svordommar av de som åkte med  ;D.

Zella

Har hört det nya utropet i spårvagn... först en tvåtons signal sen hållplatsnamnet.

Gick själv utbildningen för inte så längesedan... det var bara fingrar som fick användas på displayen...

Svemicke

Citat från: cobra_81 skrivet 18 maj 2008, 22:29:54 PM
För dom som är intresserade, så ska systemet dras igång på allvar på Tisdag 20/5. Då ska alla linjer ha systemet igång. Men det blir inga utrop ännu vad jag förstod. Så för oss Chaufförer så drar det igång nu. Systemet har bara varit igång i BL:s nya Scanior (048-057) med lite fel här och där men nu verkar det som att det är löst.

Så nu får vi la se om det funkar på alla Linjer. ;D :D
Därtill kommer nu trafikledningen dessutom att övervaka chaufförernas arbete genom att de kan följa varje hjulrullning i sin GPS. Det har påtalats att de ska hålla koll på när chaufförerna lämnar hållplatserna, så det sker i rätt tid. Nästa steg är väl att bussarna körs med joystick från trafikledarrummet? Leve framtiden! :(

Förhoppningsvis kommer detta system att fungera lika undermåligt som allt annat Västtrafik anförskaffar Borås.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Nupski

Citat från: Svemicke skrivet 19 maj 2008, 16:32:27 PM
Därtill kommer nu trafikledningen dessutom att övervaka chaufförernas arbete genom att de kan följa varje hjulrullning i sin GPS. Det har påtalats att de ska hålla koll på när chaufförerna lämnar hållplatserna, så det sker i rätt tid. Nästa steg är väl att bussarna körs med joystick från trafikledarrummet? Leve framtiden! :(

Förhoppningsvis kommer detta system att fungera lika undermåligt som allt annat Västtrafik anförskaffar Borås.

Inte bara Borås är drabbade av Västtrafiks undermåliga produkter....

Johan B

Citat från: Tomas skrivet 19 maj 2008, 01:05:31 AM
Hade GS311 i veckan och fick den där iTid grunkan att få fullständigt frispel löstes lätt med en skylt i vindrutan  ;D... och sen att de kopplat yttre högtalare till den inre gör inte saken roligare varje gång man öppnade dörarna vrålade den "Linje 185 till Frölunda Torg via Marklandsgatan", tror ni jag fick svordommar av de som åkte med  ;D.

Åkte 311 från Lyckhem till Lindholmen i förra veckan... Behöver knappast säga mer. Men bortsett från det är det riktigt fina utropp med tydlig röst som inte är lika tråkig som på de äldsta utropssystemen. Smart dessutom att man i normala falla ropar ut ex. "nästa: Annedalskyrkan" men om någon tryckt stopp blir det "stannar vid: Annedalskyrkan".

Ulf Rådeström

Citat från: Svemicke skrivet 19 maj 2008, 16:32:27 PM
Därtill kommer nu trafikledningen dessutom att övervaka chaufförernas arbete genom att de kan följa varje hjulrullning i sin GPS. Det har påtalats att de ska hålla koll på när chaufförerna lämnar hållplatserna, så det sker i rätt tid. Nästa steg är väl att bussarna körs med joystick från trafikledarrummet? Leve framtiden! :(

Förhoppningsvis kommer detta system att fungera lika undermåligt som allt annat Västtrafik anförskaffar Borås.

Tror du på det själv?
BLT liksom Västtrafik eller andra företag kommer knappast att ha pengar att skaffa X antal extra trafikledare som skall kolla varje hållplatsavgång.

Vad är det du är rädd för? Att du inte skall kunna köra fem minuter för tidigt längre? Inte för att jag tror att du gör det...men det är en obefogad rädsla att bli övervakad.

På blåbussarna i Sthlm har det funnits gps sedan flera år, och det har gått alldeles utmärkt att köra utan att känna sig eller ha blivit särskilt övervakad.

Däremot kan man se till att hitta bussen snabbt vid ett nödfall, och ge dig snabbare hjälp utan att behöva börja slå i tidtabeller eller tjänstgöringslistor som kan ta tid.
Men även är det bra att trycka till sådana förare som åker totalt felaktiga tider...för sådana finns tyvärr alltid.

Nupski

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 19 maj 2008, 19:31:11 PM
Tror du på det själv?
BLT liksom Västtrafik eller andra företag kommer knappast att ha pengar att skaffa X antal extra trafikledare som skall kolla varje hållplatsavgång.

Vad är det du är rädd för? Att du inte skall kunna köra fem minuter för tidigt längre? Inte för att jag tror att du gör det...men det är en obefogad rädsla att bli övervakad.

På blåbussarna i Sthlm har det funnits gps sedan flera år, och det har gått alldeles utmärkt att köra utan att känna sig eller ha blivit särskilt övervakad.

Däremot kan man se till att hitta bussen snabbt vid ett nödfall, och ge dig snabbare hjälp utan att behöva börja slå i tidtabeller eller tjänstgöringslistor som kan ta tid.
Men även är det bra att trycka till sådana förare som åker totalt felaktiga tider...för sådana finns tyvärr alltid.

Tycker det är grymt frustrerande att ha en liten låda som hela tiden påpekar att man är sen eller tidig...