Normalvagn vs. kortvagn mm.

Startat av buskörare, 16 augusti 2022, 10:27:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Denna tråd har knoppats av från tråden om Transdev i Norrtälje samt redigerats lite då det som diskuteras nedan inte hade med huvudämnet att göra. / Mod.

Citat från: Nico skrivet 16 augusti 2022, 00:10:05 AMNäh, BYD:arna är inga kortvagnar utan de är 12,2 meter. Däremot ska det väl antagligen till kortvagnar eller midivagnar för andra uppdrag.

Citat från: Ersa skrivet 16 augusti 2022, 10:25:18 AM
Skulle tippa på att det finns en språklig ihopblandning gällande termerna kortvagn och tvåaxlig buss. En tvåaxlig buss på 12-13 meter kanske kallas kortvagn på vissa håll, men inom branschen och företagen kallas de oftast för normalbussar.
Ute bland resenärerna kallas idag boggivagnar på 15 meter ofta för "korta bussar" eller "små bussar", vilket kan leda till en del missförstånd i kommunikationen med bl.a kundtjänst och operatörer.

Vad menas inom branschen? Under de 23 åren jag kört och på hos de 2 arbetsgivarna jag haft, har 2-axlade kallats kortvagnar.

Nico

#1
Lite OT, men jag utvecklar det lite vidare. Tyvärr är det ju så att drift- och trafikledning m.fl. på ren slentrian kallar allt som inte är led- eller boggivagn för kortvagn. De flesta av dem vet nog inte alltid själva skillnaden. Rent praktiskt och juridiskt är det lite annorlunda. När man t.ex. pratar trafikteknik med väghållare eller fordonsteknik med säg Transportsstyrelsen osv. måste man vara lite mera specifik. Annars kan det bli tokigt, men det är alltså lite olika inom olika delar av denna bransch.

Tyvärr såg jag nu att man även verkar ha gjort en miss i senaste utgåvan av RiBuss, eller som den numera heter – RiGata-Buss, och kastat om midivagn och kortvagn. Sedan borde det varit lite tydligare med längdangivelserna. De olika dimensionerande fordonen är då listade på sid. 11 i senaste utgåvan, men alltså med förbehållet ovan om att uppgifterna är omkastade.

Det som man annars brukar räkna som kortvagnar är bussfordon på under 12 meters längd ned till ungefär 8-9 meter. T.ex. de M.A.N A47 som rullar på Lidingö på 921/923 liksom de liknande som Nobina har i Södertälje och Kallhäll. Dessa vagnar är då 10,5 långa, men i övrigt lika breda och höga som en normaldito. Du har ju sedan jobbat på Lidingö tidigare så du får väl fråga dina tidigare kollegor om de säger "kortbuss" resp. "kortkortbuss" eller hur de benämner dem annars?  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Blir ju lite besvärligt om alla tvåaxlingar, från 13 till 8,5 meter benämns enbart kortbuss officiellt hos operatören. Blir så besvärligt att komma runt svängarna med 13-metersbussen på linjer anpassade för såna där 8,5 meters Neoplaner, som även rullat på många andra håll i landet än bara Lidingö. :P

– Ja, men jag tog ju en kortbuss, på linjen där bara kortbussar få gå. Fastnade ändå!

B10M

Vi kan uppenbarligen konstatera att det finns olika definitioner på begreppet. Det ena är inte mer rätt än det andra, så länge alla vet vad som menas.

Googlar man på "kortvagn" så får man uteslutande upp träffar som berör 12-metersbussar. Samma sak om man googlar på "kortbuss" (om man bortser från alla resultat som berör datorbussar).

Så, var och en får använda vilka definitioner de själva vill, men vill man göra sig förstådd på ett öppet forum är det knappast lämpligt att använda en annan definition än den allmänt förekommande.

Nico

Om nu något är fel så är min personliga åsikt att det är bättre om att upplysa vad som gäller så att folk kan välja. Vill man sedan fortsätta göra fel så är det upp till individen.

För egen del har jag alltid använt begreppet normalbuss/normalvagn så jag fortsätter med det. Andra gör som de vill, men skulle det bli ett misstag i något fall så ligger ju ansvaret hos den som använde fel begrepp.

I det dagliga livet lär just detta sedan inte spela så stor roll, men får någon tex andra uppdrag inom branschen så blir korrekt terminologi viktigare.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

B10M

Som sagt, den gängse definitionen på "kortvagn" eller "kortbuss" syftar på en vanlig tvåaxlad buss på runt 12 meter. Bara att googla. Men visst, fortsätt du att roa dig med att försöka övertyga oss andra om att det är du som har rätt och alla andra som har fel.

Ted Selander

Innan det blev vanligt med boggivagnar var detta ett vanligt scenario.
När ledvagnar inte räckte till vid utsättningen, gällde det att planera för minsta möjliga skada när det gällde att få med sig trafikanter. - Du får ta en kortvagn idag, det blev självförklarande.

Om det låter som för länge sedan? Jovisst, men som en blivit upplärd finns inte alltid skäl att ändra sig.

Ersa

Citat från: B10M skrivet 17 augusti 2022, 12:43:13 PM
Som sagt, den gängse definitionen på "kortvagn" eller "kortbuss" syftar på en vanlig tvåaxlad buss på runt 12 meter. Bara att googla. Men visst, fortsätt du att roa dig med att försöka övertyga oss andra om att det är du som har rätt och alla andra som har fel.

Tja, som sagt är den gängse definitionen av boggibussar på 15 meter bland resenärer, att kalla dem för "små bussar" respektive "korta bussar". Samt kalla alla små hållplatser ute i skogen för "busstationer".
Men jag tänker ändå inte använda deras ordval själv, trots att de idag känns som om de nog är i majoritet.

buskörare

Jag tolkar det som att det syftas på gängse bland bussförare. Jag har hittills inte hört nån bussförare säga normalvagn om en 2-axlad. Bara läst här om nån enstaka.