Två inflyttade i Uppland

Startat av Fredrik Gelin, 19 november 2021, 21:22:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

På vägen hem idag stannade jag till en stund vid Centralstationen i Uppsala och fick då två för mig nya bekantskaper i Uppland på bild (de kan ju ha rullat ett tag i Uppland för det så klart).

De två i mitten är fd Björks 163/Arriva 8888 och Volvon till höger om den är Mohlins 180 som verkar ha rullat lite längre norrut tidigare.
Enligt SBH är fd Björks buss 163 numera registrerad på Transdev Nord vilket verkar logiskt då Transdev ju köpt upp Björks, däremot finns inget inv. nr. angivet på SBH och jag såg inget nummer på bussen heller spontant.
Använder man bara regnumret, eller har den något inv. nr hos Transdev också?
Mohlins 180 har en lite lustig ruta på höger sida bakom framdörren jämfört med de 8900 som Nobina har i Uppland och så har den lite annorlunda bakparti med led-ljus jämfört med Nobinas bussar som verkar ha mer traditionella lampor i bakljusen.
Är det någon som vet när Mohlins 180 flyttade till Uppland, fd Björks 163 antar jag har rullat i Uppland några år?
Tyvärr hann jag inte ta någon närmare bild på bussarna, men det blir kanske tillfälle till det vid något annat tillfälle om ingen annan hinner före.  ;)

Buzzlover

163 har rullat ett bra tag i Bålsta tätort främst innan Björks blev uppköpta.
Anledningen till att den är i trafik utanför Transdevs vanliga trafikområde hos UL (Enköping/Bålsta) är för att Transdev från vad jag hört tagit över trafiken som Edlunds Trafik hade innan dom gick i konkurs.
Dock har jag bara hört detta och inte fått någon officiell bekräftelse på detta någonstans så om någon har mer info på ifall Transdev nu verkligen har tagit över Trafiken som Edlunds utförde åt Nobina skulle det ju bara vara trevligt.

180 kom in i UL-trafiken i början av sensommaren om jag inte minns fel och är väl främst en förstärkningsbuss om jag fattat det rätt.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Fredrik Gelin

Transdev verkar mycket riktigt ha tagit över Edlunds trafik som du säger, åtminstone är Edlunds bussar numera reggade på Transdev Nord och verkar köras på samma avgångar som Edlunds körde tidigare.

Bussmicke

Intressant, Tack för den infon om Edlund -> Transdev Nord. Har dessa bussar fått nya nummer hos Transdev?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Inte synbart iaf, de rullar vidare med samma nummer på bussarna vad jag sett.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Ersa

Vilka inventarienummer man kör med, har gissningsvis med UL-radions anropsnummer att göra. Edlund fordon hade väl radionummer i Nobinas nummerserier, som var inlagda som anropsnummer i UL:s system.

Bussmicke

Tänkte mer på deras egna nummer, En del bussar i Gävleborg verkar ligga i 13xxx enligt SBH
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Citat från: Ersa skrivet 20 november 2021, 19:47:34 PM
Vilka inventarienummer man kör med, har gissningsvis med UL-radions anropsnummer att göra. Edlund fordon hade väl radionummer i Nobinas nummerserier, som var inlagda som anropsnummer i UL:s system.
Det blir lätt förvirrande när Nobina har bussar med samma inventarienummer (Scalorna) som Edlunds/Transdevs radionummer, men det är iofs inte något unikt för Uppland och gissningsvis inte något problem för radion då jag antar att Scalorna har andra nummer där?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Ersa

Fordons inventarienummer är rätt oviktiga och ibland helt onödiga för verksamheten i många län, hur viktiga de än anses vara av fotografer. Inte heller anses det vara speciellt viktigt vilket företagsnamn fordon står skrivna på.
För de huvudmän som står för ett radiosystem är radionummer betydligt viktigare.

Buzzlover

Fast här finns ju ett problem som Fredrik tar upp.
732x serien i radionummer används ju redan av dom fd Sambus företagen (Kristian Larsson, Edlunds, Danielssons) på deras avgångar under Nobina-avtalet samt även Sköldhs på 806:an.
Nu när Scalorna kommit så borde dom väl krocka då radio och inventarienummer borde vara likadana på dom?
Alltså när man ska anropa t.ex Nobina 7320 (Scania Scala) så har den samma inventarienummer (och förmodligen samma radionummer då det inte brukar vara skillnad när det är företagens egna bussar.)
som Edlunds/Transdev 7320 (att 7320 är radionummret är jag säker på, huruvida Edlunds använde det som inventarienummer vet jag dock inte.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

#10
Sker det anrop från buss till buss idag med UL-radion? Om inte, dvs om det bara är TL som kan ropa upp specifika bussar, har de säkert koll på läget, och har gett Scaniorna andra radionummer.
Eller har bussarna "riktnummer" beroende på operatör, som i det innevarande SL-systemet?

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 20 november 2021, 20:54:20 PM
Fordons inventarienummer är rätt oviktiga och ibland helt onödiga för verksamheten i många län, hur viktiga de än anses vara av fotografer. Inte heller anses det vara speciellt viktigt vilket företagsnamn fordon står skrivna på.
För de huvudmän som står för ett radiosystem är radionummer betydligt viktigare.

De kanske inte är så viktiga för huvudmännen, men inom bussföretagen är de väldigt viktiga. All fordonstilldelning och felrapportering kommuniceras via bussens inventarienummer.

Citat från: Ersa skrivet 21 november 2021, 10:54:32 AM
Sker det anrop från buss till buss idag med UL-radion? Om inte, dvs om det bara är TL som kan ropa upp specifika bussar, har de säkert koll på läget, och har gett Scaniorna andra radionummer.
Eller har bussarna "riktnummer" beroende på operatör, som i det innevarande SL-systemet?

Vi hade för ett tag sedan problemet på GUB att Mohlins fordon med samma inventarienummer som våra dök upp i radion vid anrop. Detta gjorde att TL var tvungna att välja vilket av ex. fordon 129 som skulle anropas.
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

För storbolagen är de viktiga, ja. Men alla bussbolag i Sverige är inte storbolag som måste ha fyrsiffriga invnr. Speciellt inte genom tiderna i UL-trafiken.
Danielssons har haft enbart personnamn på bussarna sedan millenieskiftet.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Och person namn ger ju samma funktion som ett inventarienummer och kan likställas med det.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!