Bussar i Helsingborg i augusti 1989, del 2

Startat av Staffan Sävenfjord, 11 juni 2010, 16:25:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Fortsätter med lite blandat vid Hamntorget.

Om jag inte minns alldeles fel fick den här bussen lite senare delar av övervåningen avskalad sedan den kört under en för låg vägport vid Scandic Hotell i Karlskoga. Den reparerades dock i så fall och hamnade hos Grunnebo Buss utanför Vänersborg. Detta företag köptes sedan av Vänersborgs Linjetrafik men jag är inte säker på om bussen hann med i köpet.




Den här bussen är ursprungligen Borås Lokaltrafik 190 och användes mest som flygbuss till Landvetter. Såldes sedan till Mölndalsbussarna och fick nummer 468. Det är deras färgsättning på bilden men den har antagligen fått ny - och för mig okänd ägare.


Någon som vet vem som ägde denna 1989?







Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Fd B-L 190  var en udda buss vi hade på flygturen..  Ingen rolig buss att köra svårt nå ner till kopplingspedalen.. När jag skulle köra flygbuss brukade jag få vagn 191 eller 192 som var vanliga Säffle med Wilsonlåda med "norrlandsväxel"  de var mycket smidigare att köra än den lilla 190 .. Det var väl i princip bara en förare som gillade den vagnen han kallade den för "lady"..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Greger Larsson

MNT227 ägdes 1989 av Rams Taxi, Lekeryd(köpt 1988-12-09 från Tranemo Taxi)
FNJ984 ägdes när bilden togs av Nödinge Hyrbuss(postadress Angered)

Angående bussen som gick in i viadukten i Karlskoga så var det nog dubbeldäckaren NNM350 det rörde sig om i det fallet. Var själv där med en buss året efter(ja till Scandic i Karlskoga, inte i viadukten alltså). Minns att jag fick förmaningar från Mats K om att välja rätt infart.
För bussen NWM795 verkar det lite oklart med ägandet i början, tydligen ska den ha ägts av något som hette Malmö Busstrafik från början, men det är kanske möjligt att det bolaget hade något samröre med Vellinge Busstrafik. Den nämnda NNM350 var t ex registrerad på Baltic Touring AB mellan 1988 och 1990 fastän jag har bild på den som ny och då var den märkt med Vellinge Busstrafik. Den överfördes också senare på det bolaget.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 11 juni 2010, 20:22:58 PM
MNT227 ägdes 1989 av Rams Taxi, Lekeryd(köpt 1988-12-09 från Tranemo Taxi)
FNJ984 ägdes när bilden togs av Nödinge Hyrbuss(postadress Angered)

Angående bussen som gick in i viadukten i Karlskoga så var det nog dubbeldäckaren NNM350 det rörde sig om i det fallet. Var själv där med en buss året efter(ja till Scandic i Karlskoga, inte i viadukten alltså). Minns att jag fick förmaningar från Mats K om att välja rätt infart.
För bussen NWM795 verkar det lite oklart med ägandet i början, tydligen ska den ha ägts av något som hette Malmö Busstrafik från början, men det är kanske möjligt att det bolaget hade något samröre med Vellinge Busstrafik. Den nämnda NNM350 var t ex registrerad på Baltic Touring AB mellan 1988 och 1990 fastän jag har bild på den som ny och då var den märkt med Vellinge Busstrafik. Den överfördes också senare på det bolaget.

Ja, när du skriver det så: visst var det NNM 350 som dammade i viadukten. Enligt SBH hade den sedan en brokig historia hos Forshaga-Deje Busstrafik (var det Evegård?), Andanteresor och I Carlund i Rävlanda. För att sedan sluta hos Señor Svensson och hans Taisto Buss Sverige. De äger den fortfarande men den är avställd sedan maj 2007.

Jag har visat bilden på NNM 350 som ny förut men kan väl göra det en gång till:
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Muk

Citat från: Greger Larsson skrivet 11 juni 2010, 20:22:58 PM
För bussen NWM795 verkar det lite oklart med ägandet i början, tydligen ska den ha ägts av något som hette Malmö Busstrafik från början, men det är kanske möjligt att det bolaget hade något samröre med Vellinge Busstrafik. Den nämnda NNM350 var t ex registrerad på Baltic Touring AB mellan 1988 och 1990 fastän jag har bild på den som ny och då var den märkt med Vellinge Busstrafik. Den överfördes också senare på det bolaget.

Jag har hittat ett kortlivat företag som hette Malmö Busstrafik mellan 1990 och 1994, då det gick i konkurs. Redan 1992 hoppade styrelse och revisor av. Möjligen fanns det föregångare med samma namn.

Bolaget Baltic Touring AB fick namnet Baltic touring 1990. Innan dess hette det Vellinge Busstrafik. Det "nya" Vellinge Busstrafik AB bildades 1990 och gick i konkurs 1993. Det var antagligen någon form av inkråmsköp 1990 där verksamhet och namn ingick.

Greger Larsson

Citat från: Muk skrivet 11 juni 2010, 22:01:40 PM
Jag har hittat ett kortlivat företag som hette Malmö Busstrafik mellan 1990 och 1994, då det gick i konkurs. Redan 1992 hoppade styrelse och revisor av. Möjligen fanns det föregångare med samma namn.

Bolaget Baltic Touring AB fick namnet Baltic touring 1990. Innan dess hette det Vellinge Busstrafik. Det "nya" Vellinge Busstrafik AB bildades 1990 och gick i konkurs 1993. Det var antagligen någon form av inkråmsköp 1990 där verksamhet och namn ingick.


Aha, tack för detta! Det är klart att om man då kollade NNM350 efter 1990 så såg det ju i historiken ut som att Vellinge Busstrafik köpt den av Baltic Touring medan det i verkligheten handlade om att fordonen överflyttades till annat org nr.

Vad gäller Malmö Busstrafik och NWM975 så kan det var rätt i SBH att den ägdes ny av Vellinge men hamnade 1990 hos Malmö Busstrafik då detta bolag startade, kanske..

/GL

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juni 2010, 16:25:09 PM




Just den här fronten kan jag inte påminna mig att den skulle ha varit alltför vanlig på Säffle. Den typen av strålkastare ihop med den svarta grillen i fronten
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 juni 2010, 22:27:45 PM
Just den här fronten kan jag inte påminna mig att den skulle ha varit alltför vanlig på Säffle. Den typen av strålkastare ihop med den svarta grillen i fronten

171-180, 185-190 fick denna front när de fick "stor-revision" i mitten av 80-talet.

Tack för bilderna Staffan!