(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/SL_H15T_5475_Norrmalmstorg_19880226.jpg)
Under mitten av 80-talet levererades ett antal "tryckackumulator"-bussar till SL för trafik i innerstan. Hornsberg fick ett antal Volvobussar, litt. H7T (4372-4380) som oftast tursattes på linje 54 medan Söderhallen fick en Scaniabuss, litt. H15T som oftast gick i trafik på linje 46. Bilden visar en H15T-tur på linje 46.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/SL_H15_5475_Handenterminalen_1999.jpg)
"T:et" i littera försvann från båda busstyperna och bussarna stationerades även utanför tullarna. H7:orna förkom t ex även i Södertälje. 5475 flyttades till Handen. Bilden visar bussen under Handen-tiden på linje 836 vid Handenterminalen.
Snygga bilder Norrortsmicke!
H15T 5475 lever än idag....
(http://91.202.206.202/photo/02/21/76/221763.jpg)
12 Feb 2010(!) i Voronezh
Foto: Alexey Laushkin(Fotobus)
Tack, och tack för bilden du visade.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2010, 20:03:18 PM
De flesta, för att inte säga alla bussarna byggdes om till normal dieseldrift, TAD var inte moget då och det har det väl ännu inte blivit verkar det som, även om tanken var rätt så var driftsäkerheten och komforten inte vad man kunde kräva.
Ja, tanken var god. Jag minns att H7T-vagnarna som till en början trafikerade linje 54 gick ganska ryckigt.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2010, 20:03:18 PM
De flesta, för att inte säga alla bussarna byggdes om till normal dieseldrift, TAD var inte moget då och det har det väl ännu inte blivit verkar det som, även om tanken var rätt så var driftsäkerheten och komforten inte vad man kunde kräva.
Sen var det svårt att få tag i reservdelar. Uppsalabuss vagn gick par månader i ren dieseldrift för att de inte fanns någon reservdel..
/Janne