Bussterminal Oslo, Gallerian

Startat av Magnus, 27 september 2009, 19:51:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus

Vart ligger bussterminalen i Oslo? Den som kallas för Gallerian. Där Säfflebussen, Swebus Express och Bus4you m.m. avgår. Ligger den alldeles bredvid järnvägsstationen?

Vad för sorts bussar brukar Swebus express använda på linje 888 Stockholm-Oslo?

Bernt Talbrant

Citat från: Magnus skrivet 27 september 2009, 19:51:30 PM
Vart ligger bussterminalen i Oslo? Den som kallas för Gallerian. Där Säfflebussen, Swebus Express och Bus4you m.m. avgår. Ligger den alldeles bredvid järnvägsstationen?

Vad för sorts bussar brukar Swebus express använda på linje 888 Stockholm-Oslo?

Den ligger en liten bit från järnvägsstationen. Jag tror enklaste vägen är att gå från stationen via köpcentrat Byporten och sedan till höger ut på Biskop Gunnerus gate. Terminalen ligger på andra sidan gatan som då kan ha bytt namn till Schweigaards gate. Våra norska forumiter får rätta mig om detta inte stämmer.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 27 september 2009, 20:39:21 PM
Den ligger en liten bit från järnvägsstationen. Jag tror enklaste vägen är att gå från stationen via köpcentrat Byporten och sedan till höger ut på Biskop Gunnerus gate. Terminalen ligger på andra sidan gatan som då kan ha bytt namn till Schweigaards gate. Våra norska forumiter får rätta mig om detta inte stämmer.

Sentralstationen (jo det stavas så) är lätt att hitta. Det är bara att fortsätta Karl Johan till den star slut så kommer man dit (om man inte går i fel riktning för då kommer man till slottet). Sedan är det väl skyltat till Bussterminalen. Området hette i varje fall förr Grønland.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Omtådet lär så fortfarande göra det, T-stationen under heter Grønland
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Knallhatt

Citat från: Magnus skrivet 27 september 2009, 19:51:30 PM
Vart ligger bussterminalen i Oslo? Den som kallas för Gallerian. Där Säfflebussen, Swebus Express och Bus4you m.m. avgår. Ligger den alldeles bredvid järnvägsstationen?

Bussterminalen är tydligt skyltat innifrån Oslo S (järnvägsstationen).

Magne

Jeg får bidra med litt ekspertise her, siden jeg faktisk jobber på Bussterminalen i Oslo :)

Når du ankommer Oslo Bussterminal, kommer du alltid inn på spor 1, 2 eller 3. Når du går ut av bygningen, går du til høyre, opp rullebåndet, ut bygningen, over brua, og så er du på Oslo 5. Det er kanskje 500 meter, og det tar det 3-4 minutter å gå. Veldig enkelt, og skulle det fortsatt være vanskelig, så bare spør. Alle vet hvor dette er hen :)

Swebus kjører kun Volvo 9700 til Norge, men det hender det dukker opp en MAN en gang i blandt også.
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Magnus

Tack för svaret Magne. :)

Är det nya 9700 med facelift eller de äldre?

Yujin Zhang

Jag passar på och frågar: har väntsalen öppen hela natten?

Knut

SweX 888 går som oftest med en Volvo i 622x serien. 178 går der ut året. Det går også facelift. Men svært sjelden MAN og Neoplan. Om noe slikt dukker opp i Oslo, så er det som oftest på 820.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Knut

Citat från: Magne skrivet 28 september 2009, 17:45:22 PM
Jeg får bidra med litt ekspertise her, siden jeg faktisk jobber på Bussterminalen i Oslo :)

Når du ankommer Oslo Bussterminal, kommer du alltid inn på spor 1, 2 eller 3. Når du går ut av bygningen, går du til høyre, opp rullebåndet, ut bygningen, over brua, og så er du på Oslo 5. Det er kanskje 500 meter, og det tar det 3-4 minutter å gå. Veldig enkelt, og skulle det fortsatt være vanskelig, så bare spør. Alle vet hvor dette er hen :)

Swebus kjører kun Volvo 9700 til Norge, men det hender det dukker opp en MAN en gang i blandt også.
Ikke for å pirke magne. Men det heter faktisk Oslo S. (utheving er min)
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

The Boxer

Citat från: Knut skrivet 30 september 2009, 04:08:54 AM
Ikke for å pirke magne. Men det heter faktisk Oslo S. (utheving er min)

Har ALLTID hetat ÖSTBANESTASJON och kommer ALLTID att heta det... ;D ;D :P

Staffan Sävenfjord

Citat från: The Boxer skrivet 04 oktober 2009, 15:34:09 PM
Har ALLTID hetat ÖSTBANESTASJON och kommer ALLTID att heta det... ;D ;D :P

Nja, Østbanestasjon eller rätt och slätt Østbanen är bara en liten del av den nuvarande Sentralstasjonen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Magne

Citat från: Knut skrivet 30 september 2009, 04:08:54 AM
Ikke for å pirke magne. Men det heter faktisk Oslo S. (utheving er min)
Jeg aner ikke hvor det 5-tallet kommer i fra, men artig var det allikevel! Vi andre, forstod sikkert at jeg mente Oslo S ;)
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Fredrik Gelin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 oktober 2009, 16:15:57 PM
Nja, Østbanestasjon eller rätt och slätt Østbanen är bara en liten del av den nuvarande Sentralstasjonen.

Men förr var det väl en betydligt mer betydelsefull del av Oslos transportsystem?
Vestbanestasjon är ju nedlagd sedan långt tillbaka och Østbanen numera ett köpcentrum, men det borde väl rimligen ha funnits en Nor- och Sør också?
Majorstuen har väl bara trafikerats av lokaltåg?
//Fredrik

Staffan Sävenfjord

#14
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 oktober 2009, 08:57:06 AM
Men förr var det väl en betydligt mer betydelsefull del av Oslos transportsystem?
Vestbanestasjon är ju nedlagd sedan långt tillbaka och Østbanen numera ett köpcentrum, men det borde väl rimligen ha funnits en Nor- och Sør också?
Majorstuen har väl bara trafikerats av lokaltåg?
//Fredrik

Jag förstår inte riktigt hur du menar men gamla Vestbanestasjonen betjänade tåg västerut, det vill säga till Drammen, Kristiansand och Stavanger t ex. Østbanestasjonen betjänade tåg söderut, västerut och norrut. T ex Kornsjö-Göteborg, Charlottenberg-Stockholm, Bergen (tågen gick på den tiden via Røa och inte Drammen) och Trondheim.
Någon nord- och/eller sydstation fanns inte.
När järnvägstunneln under Oslo centrum blev klar flyttade Vestbanestasjonens verksamhet till Sentralstationen som bäst kan beskrivas som en utbyggd Østbanestasjon.
Oslo Sentralstasjon byggdes 1980 och är alltså den byggnad som ligger till vänster när man kommer till Jernbanetorget från Karl Johan. Den gula till höger eller snarare rakt fram är gamla Østbanen, vars yttre i stort sett är intakt. Interiören är dock kraftigt förändrad. En utbyggnad av sentralstasjonen finns också mellan gamla Østbanen och plattformarna. Skillnaden syns tydligt eftersom den nya byggnaden till stor del är byggd i glas.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)