I SL trafiken 2010...

Startat av Ulf Berlin, 15 maj 2020, 00:26:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...kunde det se ut så här:

30 Solarisbussar levererades och trafiksattes på Lidingö,men dom gick inte så länge...
Här ska Busslink 7401 straxt avgå från SergelsTorg 1.30 på natten mot 25 oktober

Nobina hade(väl)övertagit Brommadepån och hade lite varierande busspark i början såsom den 20 september:

4486 från Halmstad ankommer Brommaplan

6930 från Umeå(+ trotjänaren 7085 )vid Brommaplan där inte mycket har ändrats...

6939 från Umeå ankommer från Nockebyhov

Hubba,vad tiden går fort ;)/Ulf


bussgrabben

JWZ405 borde vara 6938, inte 6930 som var en Solaris Urbino 18.

Walter

SOR268 var då Arriva 7085 men fd Swebus 5504. Arriva hade året innan tagit över Ekerö från Swebus.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mikael T Nilsson

Tack för trevliga bilder. Jag minns inte att Solarisbussarna först kom till Lidingö.
Jag minns att de var stationerade i Söderhallen större delen av den korta tiden de fanns  i SL-
trafiken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

K R

Hej!

Solarisbussarna var 28 st, 7401-7428.
Och visst var det väl så att de först var i Söderhallen innan de hamnade på Lidingö?

mvh K R

Niclas Wennerlid

Ja, det stämmer.
De levererades till Söderhallen först men de flyttades till Lidingö innan avyttring.

// Niclas

virtual1

Fruktansvärt synd att man inte hade en aning om deras Lidingö-flytt, jagade dem som tusan i Innerstan utan att få tag på alla - hittade en del av dem uppställda på Bus Trade Center senare dock...

Mikael T Nilsson

Tack för era svar. Ja, synd att man missade perioden då de var stationerade på Lidingö.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

Tack för alla rättningar ;)/Ulf

Bussmicke

#9
Grattis, Hallandsbussen fick jag inte.
Visserligen fattas det 5 år.. 😀
//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

Citat från: Ulf Berlin skrivet 15 maj 2020, 00:26:12 AM


Nobina hade(väl)övertagit Brommadepån och hade lite varierande busspark i början såsom den 20 september:


Nobina tog inte över Brommadepån  2010, snarare Arriva

virtual1

Arriva tog över 2012 i Bromma, så det var blandad kompott i Brommas område som Ulf skrev 2010. Men varför man investerade i nya och "nya" bussar med så kort avtalstid kvar minns jag inte. http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/arriva-laddar-infoer-trafikstart-i-stockholm-817321

JAB

Arriva tog över Halmstad och etanolbussarna från Halmstadsgaraget flyttades till Brommadepån tillsammans med ett par överblivna etanolscanior från Umeå. Dessa målades om och gick i Lunda tills Arriva tog över. Resan från Halmstad med bussarna var lite spännande då det inte fanns tillgång till etanol på så många platser längs vägen till Stockholm. Personbilsetanol är inte samma typ av bränsle... så resan från Halmstad gick via Borås för tankning, sedan till Eriksbergsdepån i Botkyrka (där gick några av bussarna nästan på etanolångarna när de tankades).