UL landsbygdsavtal från 2021

Startat av Bussmicke, 10 februari 2020, 12:24:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzzlover

Citat från: Fullgasspartid skrivet 13 februari 2020, 05:35:51 AM
524, 515 ligger väl också under glesbygdsavtalet....
Allt körs utav Sambus som underhuggare åt KR-trafik
524 är en renodlad skollinje undantaget är att UL på sin hemsida inte nämner den som "skollinje" 515 är dock korrekt.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

virtual1

Citat från: Buzzlover skrivet 13 februari 2020, 08:27:42 AM
524 är en renodlad skollinje undantaget är att UL på sin hemsida inte nämner den som "skollinje" 515 är dock korrekt.

524 kan väl knappast vara en renodlad skollinje då den bara har en av fem avgångar under dagen som går till Örbyhus skola i riktningen Örbyhus, från Örbyhus är det tre av fem avgångar... - de flesta av de fem avgångarna går inte under skolstart/skolslut heller.

Buzzlover

Citat från: virtual1 skrivet 13 februari 2020, 08:59:45 AM
524 kan väl knappast vara en renodlad skollinje då den bara har en av fem avgångar under dagen som går till Örbyhus skola i riktningen Örbyhus, från Örbyhus är det tre av fem avgångar... - de flesta av de fem avgångarna går inte under skolstart/skolslut heller.
Tänkte mer att alla avgångar bara går på skoldagar samt att resterande skollinjer i Tierps-trakten är 52x - 53x, min tanke går till linje 146/147 som inte heller anges som skollinjer men ändå är dom det när de bara går på skoldagar samt att linjenumrerna under och över är renodlade skolinjer.
Men renodlad kanske inte är rätt ord, nu går vi dock lite utanför ämnet känner jag
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Fullgasspartid

Citat från: virtual1 skrivet 13 februari 2020, 08:59:45 AM
524 kan väl knappast vara en renodlad skollinje då den bara har en av fem avgångar under dagen som går till Örbyhus skola i riktningen Örbyhus, från Örbyhus är det tre av fem avgångar... - de flesta av de fem avgångarna går inte under skolstart/skolslut heller.

Får kalla den vad du vill :)
Turen går bara skoldagar

virtual1

Citat från: Fullgasspartid skrivet 13 februari 2020, 13:07:26 PM
Får kalla den vad du vill :)
Turen går bara skoldagar

Men det är väl inte samma sak som en skolbuss? framförallt inte så de flesta avgångar går då eleverna bör befinna sig i skolan... Skoldagar är ju i princip detsamma som arbetsdagar. Sen är det ju många linjer som inte går sommarperiod annars helller.

Fullgasspartid

Citat från: virtual1 skrivet 13 februari 2020, 14:22:55 PM
Men det är väl inte samma sak som en skolbuss? framförallt inte så de flesta avgångar går då eleverna bör befinna sig i skolan... Skoldagar är ju i princip detsamma som arbetsdagar. Sen är det ju många linjer som inte går sommarperiod annars helller.

Linjen går exempelvis inte vecka 8

virtual1

Citat från: Fullgasspartid skrivet 13 februari 2020, 16:02:14 PM
Linjen går exempelvis inte vecka 8

Det är väl sportlov? Då är ju även arbetsresor färre.

zjbus

Sportlovet är inte vecka 8 i hela landet, beroende på var så varierar lovet mellan vecka 7-11
https://skollov.nu/sportlov/

Lulebussen

Ja, men nu är det Uppsala län det gäller, och där är sportlovet vecka 8 enligt din länk.

Fullgasspartid

Citat från: zjbus skrivet 13 februari 2020, 19:02:59 PM
Sportlovet är inte vecka 8 i hela landet, beroende på var så varierar lovet mellan vecka 7-11
https://skollov.nu/sportlov/

Och??  Det gällde linje 524 som blivit Skollinje då den bara går skoldagar.
Jag vet att sportlovet är olika veckor olika län

Fullgasspartid

Citat från: virtual1 skrivet 13 februari 2020, 18:21:39 PM
Det är väl sportlov? Då är ju även arbetsresor färre.

Den går inga lovdagar.

zjbus

Att sportlovet ligger utspritt under olika veckor är inget nytt för mej, skickade länken enbart för att hänvisa till en källa och kan inte innehållet i den utantill.
Var i denna tråd står det att det är Uppsala län det gäller?
Kan bara hålla med Ersa om det han skrev beträffande begreppsförvirrande namn som "Uppsala".

Fullgasspartid

Citat från: zjbus skrivet 13 februari 2020, 23:41:08 PM
Att sportlovet ligger utspritt under olika veckor är inget nytt för mej, skickade länken enbart för att hänvisa till en källa och kan inte innehållet i den utantill.
Var i denna tråd står det att det är Uppsala län det gäller?
Kan bara hålla med Ersa om det han skrev beträffande begreppsförvirrande namn som "Uppsala".

Om du menar anbudet så rör det hela Uppland

Fullgasspartid

Enligt uttalande från R Mohlin tänker man köra majoriteten av trafiken själva

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 13 februari 2020, 14:22:55 PM
Men det är väl inte samma sak som en skolbuss? framförallt inte så de flesta avgångar går då eleverna bör befinna sig i skolan... Skoldagar är ju i princip detsamma som arbetsdagar. Sen är det ju många linjer som inte går sommarperiod annars helller.

Det finns inget bestämt regelverk över begreppen, så alla får använda vilka begrepp de vill. Även om det innebär förvirring ibland. Speciellt när allmänheten börjar tala om skolbussar, men menar linjetrafik, kan det uppstå förvirring gentemot de helt olika bussföretagen som kör varsitt trafikslag.

Det jag personligen är van vid är att skolbussar upphandlas i kommunal regi, och har ingenting med landstingets linjetrafik att göra. De ses som ett komplement som sätts in där landstingets linjetrafik saknas. Den linjetrafik som är anpassad för skolorna i bl.a Uppsala län samt Norrtälje och Vallentuna kommuner räknas enligt detta som enbart linjetrafik. Detta även om linjetrafikbussarna har skolskyltar på avgångarna tänkta för skolbarn.