Omfördelning av bussar i SL-området efter 2021

Startat av Peter Rost, 14 maj 2020, 07:12:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Citat från: homer skrivet 13 maj 2020, 16:11:20 PM
De enda bussar i båda dessa avtal som de borde vara övertagandekrav på är väl BYD bussarna i Norrtälje? Återstår alltså att se om Transdev kommer köpa vagnar från Nobina och Arriva.

Sen beror de givetvis på om Nobina eller Arriva kommer vinna SSV eller NV hur de kommer bli med flyttar av fordon.

En spekulation är väl att de äldsta Scania ledbussarna i Tyresö ersätts med Norrtäljes B9S och Scania Boggibussarna i Södertörn som ligger i 72 serien ersätts av nyare boggibussar från Norrtälje

Är 16-år maxgräns i Nobinas vagnpark på Södertörn?

//Peter

Admin: Bröt ut det som började om bussar mm. som ska flyttas då det inte har med Roslagen och Norrort att göra i sig. Blir enklare om alla spekulationer kring det oxå görs i en egen tråd.

virtual1

Citat från: homer skrivet 13 maj 2020, 16:11:20 PM

En spekulation är väl att de äldsta Scania ledbussarna i Tyresö ersätts med Norrtäljes B9S och Scania Boggibussarna i Södertörn som ligger i 72 serien ersätts av nyare boggibussar från Norrtälje

Troligen ryker väl alla 68xx samt 6900 och 6901 då med från Södertälje isf.

Anders Lundén

Det finns inga övertagandebussar i varken E35 eller E38.

72xx-boggi däremot i E23 ingick i avtalet och byts inte ut lika lätt.

Norrtäljes nyare boggibussar 32xx, 76xx och 79xx saknar den 3e dörren vilket gör de svåra att omplacera i SL-trafiken. Möjligen till Ösmo och några enstaka landsbygdsomlopp i Södertälje (men de har väl redan nyare bussar för dessa). Men det finns en värld utanför Stockholm för er som missat det, Nobina är ganska stora där också........

Oskar A

Hur är det med Omnilinkledbussarna från 2010, dvs de som levererades som Busslink 36xx? Fick för mig att de hörde till avtalet men jag kanske har fel.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Anders Lundén

#4
Förra gången Norrort upphandlades så ingick dem men inte denna gång.
F.d 36xx ingick också i E23 Södertörn.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Oskar A

Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

igel

Såg någonstans att det fanns krav på tysthet invändigt i bussarna i de nya avtalen. Så frågan är väl vilka av de nuvarande bussarna som ens uppfyller de kraven. Nobinas dubbeldäckare gör väl det men i övrigt.

Fredde

Inga lågentrebussar. Typ.
Tjutande dörrar, rasslande och vibrerande motor under säten bak, dålig fjädring, högt vägljud...
Man behöver komfortbussar (tänk normalgolv) och inte dedikerade linjebussar för att uppnå det.

homer

krav på tysthet? de har jag aldrig hört men låter ju spännande, vet någon något mer om detta och andra krav på fordonen?

igel