Kyrksocknar, härader, landsdelar och andra gamla termer i svensk geografi

Startat av Nico, 24 september 2021, 10:32:00 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bussmicke

Handlar inte om att vara okunnig utan det är fakta,
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lulebussen

I så fall ...

Keolis är Sveriges näst största bussoperatör och har beställt 11 Volvo 7900 LH hybridbussar och 103 Volvo 8900RLE dieselbussar. Leverans kommer att ske under sommaren 2022 och bussarna ska sättas i trafik i Svealand.

Det är fakta.  ;D

Ersa

Inte vara. Framstå som, skrev jag. Man ses som obildad och okunnig av många om man använder generaliserande ord, utan att kunna gå ner på länsnivå. Men som jag skrev är det fritt val att avgöra själv, om man vill framstå som man missat geografilektionerna i mellanstadiet.
Hur man väljer att bli uppfattad av omgivningen har inget med fakta att göra. Vill man som företag som skriver pressmeddelanden uppfattas som seriös, så får man helt enkelt acceptera att anpassa sitt språk tilll lite mer seriöst och påläst. För det är väl fortfarande enbart skriven text i nyheter och pressmeddelanden vi diskuterar, antar jag?

Nu fattas bara att nån missuppfattar Uppsala län och hela Svealand med Svealandstrafiken, och vi börjar närma oss en redig generaliserande nivå. ;D

Walter

Om "alla" söder om Dalälven använder samma uttryck (om än felaktigt) så framstår ju de inte som obildade då alla gör samma. Blir lite mycket att dra alla över en kam här nu.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bältes-Assar

Det är väl inte mer fel att säga att Uppsala ligger norr om stockholm än att t.ex säga att Kungsbacka ligger söder om göteborg, som alla jag känner skulle säga. Kanske dags att gå vidare och diskutera lite mer kring själva bussarna i stället, nu när vi har utrett de geografiska frågorna :-)

Ersa

Nja, Halmstad blir mer rätt i så fall, som liknelse. En stad känd på egen hand, placerad i ett helt annat län. Alltså att en leverans ska ske till en stad söder om Göteborg, men att namnen Halmstad och Halland inte nämns alls i meddelandet.

Det har aldrig funnits nåt hinder eller låsning att gå vidare diskutera de nya bussarna i denna tråd. Varsågoda att gå vidare, allihopa.

Bussmicke

Men ge er. Gränsen är där den är oavsett vad ni tycker om och i oavsett var i Norrland nu ev. kommer från,. Vad nu Norrland har med Keolis Uppsala län att göra..

/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

De enda officiella administrativa gränser vi har inom Sverige är församlingsgränser, kommungränser och länsgränser. Alla får tycka olika om de vill, men att få mig att acceptera att lösa begrepp som landsdelar är nåt officiellt, det kommer aldrig att gå.
Det är väl istället lättare att acceptera att svenskar rent generellt är dåliga på svensk geografi. Som syntes tydligt i pressmeddelandet från Volvo. Om bussar till det där Norromstockholm eller vad området nu hette.

Karsten

Kanske man kan skapa en egen tråd för de som har avvikande åsikter om geografi att lufta?

Ersa

Får inga trådar ha två-tre snarlika delämnen längre, utan att anmälningarna strömmar in så fort minsta lilla avvikande fråga dyker upp? Är detta nåt nytt gällande nätforum som jag inte hänger med i längre?

toddetoddelito

Njae, alltså jag upplever nog att admin förr var "duktigare" på att dela upp trådar som tagit sig bort från ämnet. Jag håller nog med Karsten i att tråden inte längre handlar om Keolis Uppsalas flotta, vilket ämnet ändå lyder, när man diskuterar huruvida Norrland är ett begrepp man bör använda eller inte. Kanske du tycker att de är snarlika ämnen, men jag kan inte se det.

(Och ja, jag förstod så långt att Uppsala benämndes som "norr om Stockholm" i ett pressmeddelande. Men någonstans där kändes det som att en ny tråd om svensk namngeografi kanske vore på sin plats :P)

Bussmicke

Jag har inte anmält inlägg eller hittat på lösa begrepp.
Sveriges landsdelar är historiskt förankrade.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_landsdelar?wprov=sfla1

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Själv bor jag i Sjuhundra härad i folklandet Attundaland. Härader och folkland är historiskt förakrade. 8)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Attundaland

Ted Selander

Region Uppsala län använde landskapsnamnet Uppland för sin trafik (Upplands Lokaltrafik), trots att 75% av landskapets invånare bor i Stockholms län. Numera är UL bara ett varumärke (jämför SJ).

Bussmicke

He he he.
Svart på vitt!



/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.