CF75 till NBJ 1959

Startat av Mats Karlsson, 25 mars 2012, 20:34:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Nora Bergslags Järnvägs (NBJ) busstrafik hade sitt säte i Karlskoga åren 1930-1974.

1959 köpte NBJ två nya Scania-Vabis CF75, en för linjetrafik och en för stadstrafik. Här kommer leveransfoton som är tagna vid verkstaden i Karlskoga. Varken verkstaden eller husen som syns i bakgrunden finns kvar. Hela området är numera fyllt med en jättelik ICA MAXI-anläggning.


Info i Scania-Vabis tidning MIL 1-1960 om de nya bussarna år 1959. Det står fel i notisen. Det är den vänstra bussen som är stadsbussen.


Buss nr 8, T911, CF7561, chassinr 550037. Såld som reserdelsbuss 1976.


Buss nr 45, T953, CF7557, chassinr 550040. Såld till skrot 1976.


Buss nr 45 framifrån.

Staffan Sävenfjord

Intressant! Hade stadsbussen manuell växellåda eller hade den Pys-Wilson som bland annat syskonen i Uppsala hade?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr H

Är det någon mer än jag som tycker att framdörrens fönster på äldre CF:ar ursprungligen byggda för vänstertrafik ser ut att vara både större och fyrkantigare än vad det sedan blev på nyare kolleger? Kanske hemligheten är att man senare bytte till tjockare och styvare gummilister?

Mr H

Svoca

Original vänsterdörrar på CF 75 & CF 65 är av pressat plåtutförande. Vid ombyggnad till högertrafik fick bussarna nya engelsktillverkade dörrar på höger sida av annan konstruktion och med annan form på dörrutorna. Vid ombyggnad till högertrafik och rattflyttning monterades även denna nya dörrtyp på vänster sida om dörrplaceringen förändrades, t ex ny ingångsdörr bakom framaxeln. Observera även svart tvåekrad ratt och lösa lyktinfattningar i glasfiber monterade på plåthörnan både fram och bak. Senare CF fick vit treekrad ratt och hela fram- och bakhörnor i glasfiber.

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 mars 2012, 21:45:43 PM
Intressant! Hade stadsbussen manuell växellåda eller hade den Pys-Wilson som bland annat syskonen i Uppsala hade?
Jag vet inte, men med mycket stor sannolikhet var det manuell låda.

Stefan P

Hej

Det är man ser dessa bilder man inser hur gammal man är de tagna samma år som jag föddes.

Till frågan när byggdes garaget och verkstaden och när bygggdes järnvägstationen, vet bara man flyttade därifrån 1991?

mvh Stefan P

Mr H

Citat från: Svoca skrivet 25 mars 2012, 23:21:57 PM
Original vänsterdörrar på CF 75 & CF 65 är av pressat plåtutförande. Vid ombyggnad till högertrafik fick bussarna nya engelsktillverkade dörrar på höger sida av annan konstruktion och med annan form på dörrutorna. Vid ombyggnad till högertrafik och rattflyttning monterades även denna nya dörrtyp på vänster sida om dörrplaceringen förändrades, t ex ny ingångsdörr bakom framaxeln. Observera även svart tvåekrad ratt och lösa lyktinfattningar i glasfiber monterade på plåthörnan både fram och bak. Senare CF fick vit treekrad ratt och hela fram- och bakhörnor i glasfiber.

Tack för det beskedet!
Då kan jag avbeställa tiden hos optikern då!
;D

Mr H

Mats Karlsson

Citat från: Stefan P skrivet 26 mars 2012, 18:11:09 PM
Hej

Det är man ser dessa bilder man inser hur gammal man är de tagna samma år som jag föddes.

Till frågan när byggdes garaget och verkstaden och när bygggdes järnvägstationen, vet bara man flyttade därifrån 1991?

mvh Stefan P
Ja, åren rasar iväg...
Verkstaden på Mekanikergatan, som bussarna står intill på bilderna ovan, var i bruk 1947-91. Garaget vid järnvägsstationen var i bruk 1931-74. Det revs när den nya trafikapparaten inkl. centrumleden skulle byggas. Järnvägsstationen revs lite senare, 1976, då den nya busstationen stod klar. Då hade busstrafiken reducerats en hel del.  Bl.a hade tätortstrafiken sålts 1973 till kommunen som ordnade eget garage på Maskinvägen.

Niklas Bygdestam

Fick de här två CF:arna ratten flyttad i samband med högertrafiken? Eller var de högerstyrda ända till slutet?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mats Karlsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 mars 2012, 20:15:42 PM
Fick de här två CF:arna ratten flyttad i samband med högertrafiken? Eller var de högerstyrda ända till slutet?
Bra fråga! Det glömde jag skriva. De blev helombyggda med samma dörrplacering i höger- som vänstertrafik. Alltså rejält utfört! De användes såldes i trafik ca 8 år i vänstertrafik och ca 8 år i högertrafik.

Jacob

Herregud! Bussarna ser ju toppmoderna ut på bilderna! Och nej, jag är inte ironisk. Oerhört trevligt att se :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jacob skrivet 26 mars 2012, 21:29:34 PM
Herregud! Bussarna ser ju toppmoderna ut på bilderna! Och nej, jag är inte ironisk. Oerhört trevligt att se :)

//Jacob

Ja, de var ju toppmoderna 1959. CF var en konstruktion som var så intressant att den årliga uppslagsboken När-Var-Hur ägnade en artikel åt dem. Måste ha varit i NVH 1960. Jag brukade få den i julklapp och hade just läst om CF-bussen där när jag någon vecka senare skulle åka buss från Varnhem till Skövde. Och till min stora glädje kom det just en slitterny gul SJ-CF.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)