Huvudmeny

SL blöder ??

Startat av Affe/Märsta, 19 oktober 2014, 10:48:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Affe/Märsta

Politikerna säger att SL blöder pengar, vad beror det på ?
Jag som förare märker en hel del,
Alla SMS biljetter jättesvåra att kontrollera.
Hur många är det som åker på halv biljett som inte alls är berättigade till detta.
Var finns kontrollen någonstans, har knappt haft en kontrollant på bussen sedan SL
sålde ut trafiken.
Dålig information från SL att man kan faktiskt köpa nytt 30-dagars kort innan det gamla tar slut.
Hur många ggr hör man inte folk som kliver på och skall bara till station för att ladda på kortet.
Man har ont i pekfingret för alla ggr man trycker på betalngsvägransknappen.
Affe Märsta.

homer

Jag känner igen allt du skiver!

Dessutom har de blivit att vi inte "får" neka någon att åka med, skulle vi säga till att nån ska gå av blir man inkallad till chefen för samtal, för klagomål ger ingen bonus från SL...



Affe/Märsta

Det enda man kan göra är att säga till kunden du åker på egen risk och får betala 1200:- om kontrollen kommer,
men det har dom flesta genomskådat nu, för dom dyker ju aldrig upp.
Affe Märsta.

Mikey

Här är några anledningar jag kommer på att varför SL blöder pengar. Jag tror tyvärr att några personer åker gratis är det minsta av problemen...


- NK-expressen byggs för nästan 300 miljoner.
- Man införde ett nytt biljettsystem för 640 miljoner som inte direkt fungerade så bra. Frågan är om det inte blev ännu mycket dyrare i slutändan.
- SL beställer nya pendeltåg för 4 miljarder, för att ersätta fullt fungerande (och förhållandevis nya) X10-tåg då man vill bygga glasdörrar på en perrong i Stockholm som bara passar de nya tågen. Jag vet att det var något mer, såsom ERTMS mm som behövdes, men så svårt kan det inte vara att eftermontera det i äldre tåg.
- Man hyr in konsulter för många miljoner utan att riktigt veta vad dom gör...
- SL tvingas lägga 400 miljoner på bullerdämpning, trots att tågen låter precis lika mycket som de alltid har gjort...
- Man fasade ut massor av fullt fungerande höggolvsbussar för många miljoner för att tillgänglighetsanpassa trafiken. Det är bra inne i stan, men behövs det verkligen låggolv ute på landsvägarna utanför Sorunda? Om någon i rullstol mot förmodan skulle åka så funkar en rullstolslift minst lika bra.
- Man fasade ut massor av fullt fungerande bussar till förmån för etanol för en del år sedan. Vad har inte det kostat i nyanskaffningar och extra underhåll? Nu när den första drösen av bussar börjar bli 6-8 år gamla så känns dom hyfsat slut jämfört med motsvarande dieselbussar, men det kanske bara är jag som tycker det...

Ulf Berlin

Citat från: Mikey skrivet 19 oktober 2014, 12:58:31 PM
Här är några anledningar jag kommer på att varför SL blöder pengar...


- NK-expressen byggs för nästan 300 miljoner.

- SL beställer nya pendeltåg för 4 miljarder, för att ersätta fullt fungerande (och förhållandevis nya) X10-tåg då man vill bygga glasdörrar på en perrong i Stockholm som bara passar de nya tågen. Jag vet att det var något mer, såsom ERTMS mm som behövdes, men så svårt kan det inte vara att eftermontera det i äldre tåg.
"NK Expresen" handlar ju bl a om att utveckla en vettig ny miljövänlig trafik i området kring Frihamnen...

Du åker uppenbart inte så mycket X 10 tåg,men efter nästan 30 år i trafik börjar de att bli rejält slitna med minimalt underhåll,men det
största"problemet"är att de inte får trafikera Citytunneln bl a p g av att de saknar kontroll för att inte ska kunna stannas i tunnlarna utan måste kunna dras
in till station om någon drar i nödbromsen.

"Betongkolossen"SL har väl aldrig haft kontroll över sina konsulter... :P/Ulf

Mikey

Citat från: Ulf Berlin skrivet 19 oktober 2014, 15:28:03 PM
Du åker uppenbart inte så mycket X 10 tåg,men efter nästan 30 år i trafik börjar de att bli rejält slitna med minimalt underhåll,men det
största"problemet"är att de inte får trafikera Citytunneln bl a p g av att de saknar kontroll för att inte ska kunna stannas i tunnlarna utan måste kunna dras
in till station om någon drar i nödbromsen.

Jag åkte en del X10 för ett par år sedan, och då upplevdes de alltid vara fräschare än X60. Men man har kanske dragit ner på underhållet på sistone i och med att man inte avser behålla dem. Men att eftermontera ett nödbromssystem som inte automatiskt tvärnitar tåget tycker jag låter rätt enkelt, men jag ska nog inte uttala mig mer om det.

Exemplet om tågen var kanske dumt, men jag tänkte mest att inlägget skulle illustrera att det blir lite felvänt att jaga tjuvåkande passagerare för en tusenlapp här eller där, samtidigt som det på högre nivå försvinner en miljard hit eller dit... :)

Citat från: Ulf Berlin skrivet 19 oktober 2014, 15:28:03 PM
"Betongkolossen"SL har väl aldrig haft kontroll över sina konsulter... :P/Ulf

Jag kanske skulle försöka bli konsult åt SL, med uppdrag att hitta de andra konsulterna. Det verkar onekligen finnas mycket pengar att tjäna ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikey skrivet 19 oktober 2014, 16:05:28 PM
Jag åkte en del X10 för ett par år sedan, och då upplevdes de alltid vara fräschare än X60. Men man har kanske dragit ner på underhållet på sistone i och med att man inte avser behålla dem. Men att eftermontera ett nödbromssystem som inte automatiskt tvärnitar tåget tycker jag låter rätt enkelt, men jag ska nog inte uttala mig mer om det.

Att installera ett sådant system i befintliga fordon innebär att hela bromssystemet måste bytas ut. En kostnad på minst en miljon per fordon. Minst lika dyrt blir det att installera ETCS i fordon. Det är den utrustning som behövs i fordonen för att köra på banor med säkerhetssystemet ERTMS, som på sikt är tänkt att efterträda nuvarande system med signaler och spårledningar. X10 är mellan 21 och 32 år gamla och åtminstone de äldsta (det vill säga de allra flesta) har snart gjort sitt.

Så att spara in där vore nog rätt dumt om man ser det på lite sikt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

Citat från: Mikey skrivet 19 oktober 2014, 12:58:31 PM
- Man fasade ut massor av fullt fungerande höggolvsbussar för många miljoner för att tillgänglighetsanpassa trafiken. Det är bra inne i stan, men behövs det verkligen låggolv ute på landsvägarna utanför Sorunda? Om någon i rullstol mot förmodan skulle åka så funkar en rullstolslift minst lika bra.
- Man fasade ut massor av fullt fungerande bussar till förmån för etanol för en del år sedan. Vad har inte det kostat i nyanskaffningar och extra underhåll? Nu när den första drösen av bussar börjar bli 6-8 år gamla så känns dom hyfsat slut jämfört med motsvarande dieselbussar, men det kanske bara är jag som tycker det...

Dessutom tar SL:s favoritmodeller av låggolvsbussarna mycket förre sittande passagerare än en normalgolvad buss och i och med att man vill att resenärerna ska sitta ner av säkerhetsskäl måste man sätta in fler bussar. Många av ledbussarna tar ju bara lite drygt 50 passagerare vilket inte är mycket mer än en vanlig tvåaxlig normalgolvad buss tar. Dessutom är kostnaden för underhåll många gånger högre på en låggolvsbuss, särskilt om den får skaka på dåligt underhållna landsvägar eller över farthinder inne i tätorterna. Som tidigare nämnts har ju även de alternativa bränslena ökat underhållskostnaderna.

Dessutom har körtiden i Stockholm förlängts på flera linjer av olika orsaker. Den ökade trafiken med mer köer är naturligtvis en anledning men även sänkta hastighetsgränser och farthinder som poppar upp överallt och som gör att bussen måste köra betydligt saktare än den sänkta fartgränsen är också orsaker. Farthindren fördyrar naturligtvis ytterligare underhåller och ökar bränsleförbrukningen.

Affe/Märsta

Det skulle vara fint om vi hade som i England , egna förarhytter så slapp man sitta och tjafsa med trafikanter som
inte vill göra rätt för sig.
Affe Märsta.

Ersa

Det flesta av orsakerna till ekonomin har nämnt här. Det är en onödigt dyr trafikverksamhet som Landstinget bedriver. Både då den var i egen regi, men även nu för tiden. Två saker som redan nämnts går att förklara närmare:

- En Volvo B9S drar i snitt 5 liter bränsle per mil, vilket är en hög siffra jämfört med många andra lågentrébussar som även de har 53 sittplatser. Det fanns nog anledningar att UL helt fasade ut kraven på ledvagnar efter att B12M slutade tillverkats. Medan SL fortsatte envisas.

- Att åka på bara två kupongers standardresa på reskassekortet mellan zon A och C är det väldigt många som gör, då många aldrig någonsin sett en biljettkontrollant trots att de åkt buss i över tio år.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2014, 13:24:10 PM
Det flesta av orsakerna till ekonomin har nämnt här. Det är en onödigt dyr trafikverksamhet som Landstinget bedriver. Både då den var i egen regi, men även nu för tiden. Två saker som redan nämnts går att förklara närmare:

- En Volvo B9S drar i snitt 5 liter bränsle per mil, vilket är en hög siffra jämfört med många andra lågentrébussar som även de har 53 sittplatser. Det fanns nog anledningar att UL helt fasade ut kraven på ledvagnar efter att B12M slutade tillverkats. Medan SL fortsatte envisas.


Det blir ju inte direkt dyrare för SLL p.ga detta, operatören ersätts ju inte mht använda fordons bränsleförbrukning, kan man sedan anta att skillnaden mot de snittsiffror jag har tillgång till helt beror på RME drift?

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 oktober 2014, 13:39:56 PM
Det blir ju inte direkt dyrare för SLL p.ga detta, operatören ersätts ju inte mht använda fordons bränsleförbrukning, kan man sedan anta att skillnaden mot de snittsiffror jag har tillgång till helt beror på RME drift?

Vad en B9S drar i snitt med enbart dieseldrift vet jag inte riktigt. Siffran jag angav är för RME, ja.
Men jag har inte hört någonstans att RME i fem år gamla fordon skulle kunna påverka bränsleförbrukningen direkt många procent uppåt.

Lars-Håkan_E

#12
Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2014, 15:05:41 PM
Vad en B9S drar i snitt med enbart dieseldrift vet jag inte riktigt. Siffran jag angav är för RME, ja.
Men jag har inte hört någonstans att RME i fem år gamla fordon skulle kunna påverka bränsleförbrukningen direkt många procent uppåt.

Ett snitt på 5 liter milen i landsbygdstrafik är INTE så normalt :-( Däremot kan man säkert komma upp i detta och mer därtill  på typ 515 eller 610 mfl linjer

För att ta ett exempel, De blå B12MA som Tyresö hade snittade 4,4 medans de identiska som Botkyrka hade snittade 5,9. Tyresös gick blandat på 172-872-73-75 medans Botkyrkas enbart gick på 172. B9S som kom sedan drog inte mer i snitt.

Körtypen är viktigare än mycket annat, givetvis körde inte Tyresö:s förare så mkt mer ekonomiskt än Botkyrkas, däremot var Tyresös stora del av motorvägskörning om en hård sådan betydligt lindrigare än Botkyrkas huvudsakliga del på 172:an

55xx boggie som ni har snittade 4,2 i N/V:s trafik, de två som flyttades till Gotland snittade 2,4.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2014, 13:24:10 PM
Det flesta av orsakerna till ekonomin har nämnt här. Det är en onödigt dyr trafikverksamhet som Landstinget bedriver. Både då den var i egen regi, men även nu för tiden. Två saker som redan nämnts går att förklara närmare:

- En Volvo B9S drar i snitt 5 liter bränsle per mil, vilket är en hög siffra jämfört med många andra lågentrébussar som även de har 53 sittplatser. Det fanns nog anledningar att UL helt fasade ut kraven på ledvagnar efter att B12M slutade tillverkats. Medan SL fortsatte envisas.

- Att åka på bara två kupongers standardresa på reskassekortet mellan zon A och C är det väldigt många som gör, då många aldrig någonsin sett en biljettkontrollant trots att de åkt buss i över tio år.

Tror en dieseldriven B9S drar strax över 4 l milen i blandad trafik.
Ta en etanoldriven Scania då, på runt 10 l milen.

Niclas Rosenius


   Våra MAN 320hk dieselled på GUB snittar 3,7-3,8 l/mil med 6-stegs ZF och med 4-stegs Voith runt 4,05-4,20 i stadstrafik.

   //Niclas