Kontantstopp på stadstrafiken i Uppsala

Startat av 76, 03 juni 2009, 11:37:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

76

http://www.sr.se/uppland/nyheter/artikel.asp?artikel=2878265

CitatKlockan elva upphörde kontanthanteringen på stadsbussarna i Uppsala, facket har beslutat om skyddstopp, efter att en chaufför misshandlades under natten.

UNT har inte ens en notis om händelsen igår/inatt.


Jonas

Tyvärr var det en "bussnackare" som blev drabbad  :-\  >:(

RoTe

Jag lider verkligen med den utsatte föraren. Har ännu inte blivit misshandlad i tjänsten men det var f-n nära en gång med en psykiskt instabil person... Ändå har jag inte kört mer än ett halvår så jag väntar bara på att bli rånad och misshandlad.  :-[

Ersa

#4
Intressant debatt under artikeln! Påminner exakt om de debatter som alltid inträffar i Umeåtidningarna så fort ordet buss nämns. Men då Uppsala ligger jättenära kontantfria Stockholms län borde väl Uppsalaborna ha vant sig vid att de snart är ensamma om att ha kvar kontanthanteringen i sin stad? Men inte då... istället dyker åsikter liknande dessa fejkade exempel upp:

Åsikt 1: "Det är fel att neka kontanter. Jag betalar alla mina köp med bankkort och planerar min bils tankningar och kontantkortets påfyllningar i god tid, men när jag åker buss är det kommunens skyldighet att se till att jag kan betala enkelbiljetter ombord, och detta med enbart mynt. Förarnas arbetsmiljö skiter jag i då det är JAG som är viktigast."

Åsikt 2: "Det ska vara gratis att åka buss. Om det blir gratis blir allt jättebra och några skattehöjningar behöver inte göras för att kompensera."

Åsikt 3: "Får jag inte köpa enkelbiljetter ombord kommer jag att ta bilen hellre än att köpa biljetten i en automat"

Åsikt 4: "Bygg kassaskåp i bussarna och låt förarna redovisa pengarna 10 ggr/arbetsdag."

Åsikt 5: "Jag har inte råd att åka buss om kontanterna försvinner. Jag har bara råd med enkelbiljetter"

76

Just åsikt 5 tycker jag är kul, hur fan tänker man då?

Stoppet är hävt sen 16.30.

Ersa

Citat från: 76 skrivet 03 juni 2009, 20:10:55 PM
Just åsikt 5 tycker jag är kul, hur fan tänker man då?

Dessa argumentet hörs man dock aldrig från Uppsalaborna som åker till Stockholm med Swebus Express. Det kanske beror på att en resa med förköpt klippkort kostar 39 kr, en biljett som är förköpt på hemsidan kostar c:a 55 kr, medan en enkelbiljett ombord kostar c:a 105 kr.

Anders Noren

Citat från: Verspieder skrivet 03 juni 2009, 20:18:13 PM
Dessa argumentet hörs man dock aldrig från Uppsalaborna som åker till Stockholm med Swebus Express. Det kanske beror på att en resa med förköpt klippkort kostar 39 kr, en biljett som är förköpt på hemsidan kostar c:a 55 kr, medan en enkelbiljett ombord kostar c:a 105 kr.

Det är bara så synd att inte fler länstrafikbolag än SL prövade den ovan beskrivna modellen, med en förköpsrabatt på minst 50 %. Erfarenheten visar ju att vid 10 % rabatt - den normala rabatten - är antalet förköpta resor försumbara medan vid 50 % rabatt är antalet kontantbetalda resor försumbara. Då hade inga förbud behövt införas.

Dagens modell, där kontantresor förbjuds i län efter län men där förköpsrabatten förblir ungefär 10 %, riskerar bara att göra folk så irriterade att de slutar åka buss.

Anders

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 03 juni 2009, 22:01:09 PM
Det är bara så synd att inte fler länstrafikbolag än SL prövade den ovan beskrivna modellen, med en förköpsrabatt på minst 50 %. Erfarenheten visar ju att vid 10 % rabatt - den normala rabatten - är antalet förköpta resor försumbara medan vid 50 % rabatt är antalet kontantbetalda resor försumbara. Då hade inga förbud behövt införas.

Dagens modell, där kontantresor förbjuds i län efter län men där förköpsrabatten förblir ungefär 10 %, riskerar bara att göra folk så irriterade att de slutar åka buss.

Jag håller med dig fullständigt. Men vad är det då länstrafikbolagen är rädda för? Tror de att folk slutar att åka buss om enkelbiljetterna ombord har ett dubbelt så högt pris som en förköpt biljett? Är de rädda att få in för lite pengar i biljettintäkter om man får en ökad andel busskortsresenärer på bekostnad av enkelbiljettsresenärerna?
Bevisligen fungerar Swebus Express egen taxa med klippkort väldigt bra på pendlarlinjen mellan Uppsala och Stockholm. Resenärerna är nöjda, glada och ifrågasätter knappast biljettpriserna. Dessutom går pålastningen nästan lika snabbt som i SL-trafiken. Synd att inte länstrafikbolagen inte låter sig inspireras. :(

RoTe

Rätt lustigt att se skillnaderna när man kör:
Kör jag nattbuss Uppsala-Tierp betalar ca 20% av resenärerna kontant.
Kör jag nattbuss Gävle-Tierp betalar ca 80% av resenärerna kontant.

Anders Noren

Citat från: RoTe skrivet 03 juni 2009, 22:23:23 PM
Rätt lustigt att se skillnaderna när man kör:
Kör jag nattbuss Uppsala-Tierp betalar ca 20% av resenärerna kontant.
Kör jag nattbuss Gävle-Tierp betalar ca 80% av resenärerna kontant.

Knepigt. Det borde ju vara huvudsakligen tierpsbor på båda sträckorna. Och resa i två zoner kostar ju alltid lika mycket oavsett om det är zon 1+2 eller zon 2+utomläns. Enkelbiljett 80 kr Uppsala-Tierp och Gävle-Tierp, månadskort 1070 kr Uppsala-Tierp och Gävle-Tierp. (OK, det finns några undantag men inget som berör ditt exempel.)

Anders

Niclas Rosenius

Citat från: RoTe skrivet 03 juni 2009, 18:13:02 PM
Jag lider verkligen med den utsatte föraren. Har ännu inte blivit misshandlad i tjänsten men det var f-n nära en gång med en psykiskt instabil person... Ändå har jag inte kört mer än ett halvår så jag väntar bara på att bli rånad och misshandlad.  :-[

   Jag får tacka för omtanken.

   Det var andra gången på 23 ½ år som jag kört buss som jag fått en smäll. Det var 18 år sen förra gången.

   Personerna i fråga var ganska höga av någon substans, det märktes på deras sätt att röra sig och man såg det på ögonen.

   Fick motta en smäll mot vänster sida av huvudet men hann vrida undan huvudet ganska mycket så det mesta av slaget tog på mina glasögon som blev lite sneda. Fick även mota en hel del spottloskor på både kläder och armar.

   Även vårat trafikbefäl som kom ut med befälsbilen fick ta emot några spottloskor.

   Men dom fick inte med sig några pengar  ;D

   Polisen kom och dit och kunde ta några DNA-prover på mina kläder och trafiksbefälets arm.

   En av personerna känner jag igen till utseende som en av dom notoriska SMS-förfalskarna i stan som aldrig lär sig att känna igen vem man inte kan lura  ;)

   Själv mår jag bra och har jobbat idag och fått full uppbackning av företaget allt ifrån kollegor till chefer.

   //Niclas

RoTe

Citat från: Anders Noren skrivet 03 juni 2009, 22:41:29 PM
Knepigt. Det borde ju vara huvudsakligen tierpsbor på båda sträckorna. Och resa i två zoner kostar ju alltid lika mycket oavsett om det är zon 1+2 eller zon 2+utomläns. Enkelbiljett 80 kr Uppsala-Tierp och Gävle-Tierp, månadskort 1070 kr Uppsala-Tierp och Gävle-Tierp. (OK, det finns några undantag men inget som berör ditt exempel.)

Anders

Nej bussen Gävle-Tierp är mestadels folk från Skutskär och Älvkarleby. Sedan lite Karlholm, Skärplinge och kanske 10-15 till Tierp. Gävle till Älvkarleby kommun kostar bara 40kr (60kr natt).



Niclas: Skönt att höra att du är ok och att du jobbar. Men det är förjävligt att det ska behöva hända sånt här pga att några tjänstemän inte kan komma till skott och förbjuda kontanterna.

Niclas Rosenius

Citat från: RoTe skrivet 03 juni 2009, 23:00:38 PM


Niclas: Skönt att höra att du är ok och att du jobbar. Men det är förjävligt att det ska behöva hända sånt här pga att några tjänstemän inte kan komma till skott och förbjuda kontanterna.

   Håller med om det.

   //Niclas

Fredrik Mattsson

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 03 juni 2009, 22:54:19 PM
   Jag får tacka för omtanken.

   Det var andra gången på 23 ½ år som jag kört buss som jag fått en smäll. Det var 18 år sen förra gången.

   Personerna i fråga var ganska höga av någon substans, det märktes på deras sätt att röra sig och man såg det på ögonen.

   Fick motta en smäll mot vänster sida av huvudet men hann vrida undan huvudet ganska mycket så det mesta av slaget tog på mina glasögon som blev lite sneda. Fick även mota en hel del spottloskor på både kläder och armar.

   Även vårat trafikbefäl som kom ut med befälsbilen fick ta emot några spottloskor.

   Men dom fick inte med sig några pengar  ;D

   Polisen kom och dit och kunde ta några DNA-prover på mina kläder och trafiksbefälets arm.

   En av personerna känner jag igen till utseende som en av dom notoriska SMS-förfalskarna i stan som aldrig lär sig att känna igen vem man inte kan lura  ;)

   Själv mår jag bra och har jobbat idag och fått full uppbackning av företaget allt ifrån kollegor till chefer.

   //Niclas

skönt att höra att det är bra med dig trots allt :)

eller som den där killen som försökte åka med falsk SMS biljett, när han inte godtog mitt "nekande" och jag hänvisade till dig när du stod utanför
och du sa samma sak :D och han står utanför och "SMSar" och kommer in igen med samma, fast ändrat lite till :) men det gick ju inte heller 8)
och till sist gick väl han och köpte i biljettmaskin på Torget??, men han kom inte med min buss, dörren gick igen fram näsan :P

för då lyckades jag ha 2 "strulare" samtidig, en notorisk 40+, med ungdomskort som åker till/från Svamptorget, och det är alltid samma fel
på alla andra :o som har gett han fel typ av kort... men nu var det ett tag sedan han livade upp tillvaron :P