Delade pass artikel från HD

Startat av tosiaba, 08 augusti 2021, 13:39:49 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

tosiaba

Artikel från HD.se idag
https://www.hd.se/2021-08-08/nobinas-busschaufforer-har-fatt-nog--har-inget-privatliv

Artikeln är låst men kort sammanfattning

Det handlar om delade pass med uppehåll/rast på annan plats än hemorten och att ramtiden blir lång, samt att chaufförerna känner sig trötta, ingen återhämtning på kvällar när de börjar tidigt dagen efter



Sent from my KB2003 using Tapatalk


Lars-Håkan_E

En delad tur kan inte ha uppehållet/delade rasten på bortaort...

Bara så att vi talar om samma sak.

Här är det sannolikt fråga om en tur med uppehållstid/kvartstid/halvtid på bortaorten men den turen är inte delad utan en vanlig tjänst.

tosiaba

Citat från artikel för lite klarhet om jag var lite otydlig

"Ett delat pass innebär schemalagd tid som kan sträcka sig upp till nästan 13 timmar i ramtid. Under passet har busschaufförerna uppehåll – på flera timmar. En slags ledighet.

Förutom tiden som det tar i anspråk så är problemet att chaufförerna, som exempelvis utgår från Ekeby, kan strandas på Välas bussdepå i Helsingborg."

Sent from my KB2003 using Tapatalk


Karsten

I förarnas ögon lär det nog uppfattas som ett delatuppehåll ändå, oaktat definitionen i kollektivavtalet.

Gano

#4
Ett problem som många förare talat om hos Nobina Helsingborg är att deras dag kan starta på depån vid Väla, men sluta inne i centrum. Eller tvärt om att arbetsdagen börjar i centrum och slutar vid depån långt utanför stan. Det leder till att de ibland måste vänta i timmar på en buss som ska tomköra till depån satt de kan få hämta sin bil som de behövt för att ta sig till depån. Speciellt på helgen när stadsbussarnas linje 27 inte går är problemet som värst, för på vardag dagtid går den halvtimmestrafik. Det gör att de blir låsta i stan eller på depån utan att få lön för den dötid som uppstår.

Ett annat problem som lyfts av förare jag pratat med är att kvällspass blandas med morgonpass, vilket minst sagt ställer till det med dygnsrytmen. Ena dagen är det körning till småtimmarna, men andra dagen är det körning från tidig morgon.


Samma artikel fast hos Sydsvenskan. Där är den än så länge inte belagd med betalvägg. Åtminstone för mig :
https://www.sydsvenskan.se/2021-08-08/nobinas-busschaufforer-har-fatt-nog-har-inget-privatliv

Lars-Håkan_E

Citat från: Karsten skrivet 08 augusti 2021, 17:56:46 PM
I förarnas ögon lär det nog uppfattas som ett delatuppehåll ändå, oaktat definitionen i kollektivavtalet.
Det kan jag köpa men det blir ju inte mer rätt för det, tjänstefritt uppehåll på bortaort är ju betalt, kvarts/halv/heltid beroende på faciliteter och tidpunkt (det som inte utgör rast enligt avtalet), däremot s.k delad rast (uppehåll i delad tjänst) som endast kan förekomma på hemorten är istället helt obetalt.

Citat från: Gano skrivet 08 augusti 2021, 18:44:12 PM
Ett problem som många förare talat om hos Nobina Helsingborg är att deras dag kan starta på depån vid Väla, men sluta inne i centrum. Eller tvärt om att arbetsdagen börjar i centrum och slutar vid depån långt utanför stan. Det leder till att de ibland måste vänta i timmar på en buss som ska tomköra till depån satt de kan få hämta sin bil som de behövt för att ta sig till depån. Speciellt på helgen när stadsbussarnas linje 27 inte går är problemet som värst, för på vardag dagtid går den halvtimmestrafik. Det gör att de blir låsta i stan eller på depån utan att få lön för den dötid som uppstår.

Ett annat problem som lyfts av förare jag pratat med är att kvällspass blandas med morgonpass, vilket minst sagt ställer till det med dygnsrytmen. Ena dagen är det körning till småtimmarna, men andra dagen är det körning från tidig morgon.


Samma artikel fast hos Sydsvenskan. Där är den än så länge inte belagd med betalvägg. Åtminstone för mig :
https://www.sydsvenskan.se/2021-08-08/nobinas-busschaufforer-har-fatt-nog-har-inget-privatliv

Att man kan börja o sluta på olika platser inom samma avlösningsområde är ingen nyhet, men det låter synnerligen egendomligt att det inte finns avlösningsbilar att tillgå eftersom jag utgår ifrån att restid betalas från avlösningsplatsen till startpunkten, kan detta verkligen stämma?

Hur blandar man morgon och kväll/natt? Det finns ju arbetstidsregler som måste följas...

Gano

Enligt föraren jag talade med får de ej betalt för den restid som uppstår för att ta sig från Helsingborg C till depån i de fall tjänsten slutar vid Helsingborg C. Vid tidigare tidtabeller slutade alla tjänster på samma plats som de började, men så är det ej idag. Alltså kan förarna bli avlösta vid Helsingborg C, och därmed slutar betald arbetstid, men ändå måste de vänta, ibland länge för att kunna ta sig till depån där de började sin dag. Detta tomrum är då inte betalt.

buskörare

#7
Att börja och sluta på olika ställen utan betald restid, har väl Keolis alltid kört med? Eller har de slutat med det nu? Man fick tjänstekort dock, vilket ju ironiskt nog inte gäller på resor till och från jobbet.

Edit: Nej, de har fortfarande så.

Knallhatt

En så kallad delad tjänst avses en tjänst där den eller de sammanlagda rasten/rasterna överstiger 90 min.
En "delad rast", eller uppehåll kan vara på hemmaort eller på bortaort.
Det är helt enligt BBA att ha ett uppehåll på bortaort.

Det som skiljer sig är uppräkningen på uppehåll, på hemmaort räknas uppehållet upp med 17%.
På bortaort räknas uppehållet upp med 25% eller 75% beroende på rastlokalen standard.
Det är det som även kallas kvartstid eller trekvartstid.

Sedan finns det en massa specialare beroende på kombination av rast/uppehåll i en tjänst hur dessa räknas upp.

Bältes-Assar

Vad händer nu då? Det står att förarna har fått nog, betyder det att de tänker sluta?

Gano

Finns många som är på gränsen till att säga upp sig. Vissa längre gångna än andra i planerna. Detta sammanställt från flera av varandra oberoende personer.

Ersa

Att tjänstekort enbart gäller i tjänsten, dvs under betald arbetstid, är egentligen inte alls ironiskt. Resor till och från jobbet sker ju inte på betald arbetstid, utan på sin obetalda fritid.
Om man får ett resekort av sin arbetsgivare som gäller även för resor till och från jobbet, räknas det som en anställningsförmån, och kommer därför att förmånsbeskattas av Skatteverket. Så ser regelverket och lagarna ut idag, oavsett vad man har för olika åsikter om detta.

Angående de som är nära på att sluta arbeta i denna bransch, får vi helt enkelt se hur det går när många andra branscher kommer igång och börjar nyanställa, när pandemin börjar lägga sig. Då kan det nog bli personalbrist i linjetrafiken på många håll. Dvs en återgång till den normala förarbristen som fanns innan pandemin slog till mot t.ex flyget och resebyråerna.

buskörare

Du missförstod ironin, Ersa  ;) Jag menar att man får ett tjänstekort av sin arbetsgivare för att kunna ta sig till och från avlösningar. Men eftersom många avlösningar sker i början eller slutet av en arbetsdag och resan till och från därför sker utanför arbetstid, är ju kortet man fått just för detta endamål, egentligen inte giltigt. Gällande Keolis då, där man förr fick ett årskort.

Ersa

Då är väl snarare grundproblemet att ens arbetsdag tar slut på en ändhållplats långt ute i periferin.
Skatteverket kan väl inte föreställa sig att.det finns så dåliga villkor att en anställd ska förväntas resa till/från avlösningar på obetald tid. Förekommer det i någon annan bransch ens? Är det här nåt som Kommunal lyckats misslyckats med?

buskörare

Självklart är grundproblemet att de har det så öht. Jag vet inte hur Nobina och Transdev har, men Arriva har betald tid till och från om man börjar och slutar på olika ställen. Jag tycker det är ett misslyckande av Kommunal, men jag vet inte om man fått nått annat i gengäld.