Diverse UL-bussar i Uppsala - 6 augusti 2019 (Nobina, Danielssons & Edlunds)

Startat av Mikael T Nilsson, 06 augusti 2019, 18:45:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ulf Berlin skrivet 09 augusti 2019, 11:34:26 AM
UL bussarna är snyggt gula,men Edlunds har hemska inv nummer siffror på fronten :P/Ulf

Ja, Edlunds invnr-märkningar är inte direkt diskreta. 😉
Typsnittet på påminner lite om radionummerrkningen som användes i bl a gamla Älvsborgs- och Skaraborgs län.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Carl Eric

Kul med bilder från Uppsala!

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 06 augusti 2019, 18:45:24 PM


Sedan ett "udda" nummer hos Nobina Uppsala, vagn 2107, som tydligen tillhört Scaniabussar tidigare.



En av Nobina Uppsalas nyaste vagnar, en Setra boggi, med inv.nr. 3864. Jag misstänker att denna är stationerad i Uppsalas satellitdepå Enköping tillsammans med övriga Setravagnar hos Nobina UL.



Fortfarande rullar det "normalgolvsvagnar" hos Nobina Uppsala. Här ser vi vagn 6823, en f.d. Kalmarvagn, på linje 811 mot Östhammar. Notera typsnittet på inventarienumret. Detta typsnitt var vanligt på de Nobinavagnar som trafikerade Kalmar län.


2107 är en lånevagn från Scania. Den har tidigare i sitt liv bla. varit SL-röd. Den var hos Nobina Uppsala i höstas för att sedan vara en sväng i Gävle hos Nettbuss Stadsbussarna under vintern och kom tillbaka till Nobina i våras.

Det stämmer bra att alla Nobinas Setra-bussar i Uppland är stationerade i Enköpingsdepån!

De ledvagnar (med normalgolv) som finns i Uppland är 6816-6818, 6823, 6825, 6826. De tre sistnämnda är mycket riktigt inflyttade från Kalmar! Utöver ledvagnar finns det ett helt gäng boggibussar med normalgolv i 76xx-serien som levererades 2012 till Uppsala!


Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 06 augusti 2019, 18:45:24 PM

Sedan kände jag inte till att Danielssons kör åt Nobina på linje 848. Jag har tidigare endast sett Nobinavagnar på denna linje.


Nobina har fyra underentreprenörer för sin trafik i Uppland: Danielssons Busstrafik, Sköldhs Buss & Taxi, Edlunds Trafik och Kristian Larsson. Förutom Sköldhs har underentreprenörerna omlopp som innefattar många olika linjer i (nästan) hela trafikområdet.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Peter Öden

Hej !

2107 gästspelade i Gävle en tid hos Nettbuss Stadsbussarna, hade 268 som inv.nr då.

Mvh Peter Ö

Mikael T Nilsson

Citat från: Carl Eric skrivet 12 augusti 2019, 19:34:04 PM
Kul med bilder från Uppsala!

2107 är en lånevagn från Scania. Den har tidigare i sitt liv bla. varit SL-röd. Den var hos Nobina Uppsala i höstas för att sedan vara en sväng i Gävle hos Nettbuss Stadsbussarna under vintern och kom tillbaka till Nobina i våras.

Det stämmer bra att alla Nobinas Setra-bussar i Uppland är stationerade i Enköpingsdepån!

De ledvagnar (med normalgolv) som finns i Uppland är 6816-6818, 6823, 6825, 6826. De tre sistnämnda är mycket riktigt inflyttade från Kalmar! Utöver ledvagnar finns det ett helt gäng boggibussar med normalgolv i 76xx-serien som levererades 2012 till Uppsala!

Nobina har fyra underentreprenörer för sin trafik i Uppland: Danielssons Busstrafik, Sköldhs Buss & Taxi, Edlunds Trafik och Kristian Larsson. Förutom Sköldhs har underentreprenörerna omlopp som innefattar många olika linjer i (nästan) hela trafikområdet.

Roligt att du uppskattade bilderna!  :)
Tack för kompletterande information och verifiering av mina uppgifter!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Peter Öden skrivet 12 augusti 2019, 19:37:34 PM
Hej !

2107 gästspelade i Gävle en tid hos Nettbuss Stadsbussarna, hade 268 som inv.nr då.

Mvh Peter Ö

Tack för historiken kring 2107.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Buzzlover

Citat från: Carl Eric skrivet 12 augusti 2019, 19:34:04 PM
De ledvagnar (med normalgolv) som finns i Uppland är 6816-6818, 6823, 6825, 6826. De tre sistnämnda är mycket riktigt inflyttade från Kalmar! Utöver ledvagnar finns det ett helt gäng boggibussar med normalgolv i 76xx-serien som levererades 2012 till Uppsala!
Du glömmer 6821 (lätt hänt) som sedan sin ankomst till Uppland gått i Älvkarleby som skolbuss på en temporär linje medans vägarbete höll på där uppe, tror dock den är påväg/är i Fyrislundsgaraget nu.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Buzzlover

Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Carl Eric

Citat från: Buzzlover skrivet 15 augusti 2019, 20:02:07 PM
Du glömmer 6821 (lätt hänt) som sedan sin ankomst till Uppland gått i Älvkarleby som skolbuss på en temporär linje medans vägarbete höll på där uppe, tror dock den är påväg/är i Fyrislundsgaraget nu.

6821 har stått hela våren i Fyrislund, utan biljettmaskin, så jag tog för givet att den var på väg bort. Men då har jag lärt mig något nytt idag igen!  :D
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!