Utmattade förare kör buss 861 [Länkar}

Startat av Lars-Håkan_E, 13 februari 2013, 00:02:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Nynäsposten har några artiklar om detta

http://nynashamnsposten.se/nyheter/nynashamn/1.1963306-utmattade-forare-kor-buss-861

http://nynashamnsposten.se/nyheter/nynashamn/1.1963332--arbetspassen-foljer-avtalen-

http://nynashamnsposten.se/nyheter/nynashamn/1.1963325--ett-under-att-ingen-olycka-har-skett-

Detta känns ju som att någon har missförstått nått:
citat
– I grund och botten handlar det om att Keolis tolkar det nya nationella bussavtalet på ett sätt som vi anser är felaktigt. De har till exempel infört något som man kallar för "betald rast", vilket gör att arbetsdagar på över elva timmar kan läggas ut på förarna.
– Vi anser att den betalda rasten ska räknas till den sammanhängande arbetstiden. Det gör inte Keolis.


Om en rast är betald så inräknas den givetvis i den betalda arbetstiden, allt annat är ju omöjligt, däremot räknas den givetvis in in i körtiden, det gör ju heller inte en obetald rast.

Kan någon förklara hur man menar?

Christer K

Enligt arbetstidslagen så kan man avtalabort arbetstid som t.ex. Raster får bytas ut mot måltidsuppehåll vid arbetsplatsen, om det är nödvändigt med hänsyn till arbetsförhållandena eller med hänsyn till sjukdomsfall eller annan händelse som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren. Sådana måltidsuppehåll räknas in i arbetstiden.

Detta med betald rast, mer finns att läsa på http://www.av.se/lagochratt/atl/kapitel06.aspx det står mest om natt eller helg vila.

Arbetstidslagen i sin helhet med startsidan. http://www.av.se/lagochratt/atl/index.aspx

// Christer
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

MrH

Arbetstidslagar, regler, krångel, undantag. En massa teknikaliteter hela tiden!
Jag är så trött på det, arbetsgivarna gör naturligtvis inget fel, de håller sig inom reglerna MEN den erfarne föraren i Nynäshamn sätter huvudet på spiken här, långa arbetspass (hur lagliga de än må vara!) som dessa gör förare utmattade. Detta ÄR ett problem, på många håll menar jag.

/MrH

JDS

Men är det verkligen "långa arbetspass" eller är det helt vanliga delade tjänster? Att delade tjänster är problematiska är ju välkänt, men att man skulle bli speciellt trött av dem har jag inte hört hittills.

Men jag har en svag känsla av att det kanske rör sig om något slags komprimerad arbetsvecka, och då blir ju problemet förstås mer delikat! Fast jag har förstås svårt att förstå vad som skulle bli sämre av att man räknar in mer tid i arbetstiden.

Omnilasse

Tycks ju vara en kombination. Andelen långa arbetspass har ju ökat något - detta till förmån för att inte ha delade pass. Fördelen är ju att man får kortare pass andra dagar som kompensation. Men det går ju givetvis att lösa med att istället ha fler delade pass (om man tycker det är bättre - fördelen är väl att man då kan åka hem och vila några timmar).

Betald rast är väl här en följd av reglerna i Stockholm. Här får man ju inte enligt lokalt avtal ha flera obetalda raster, eller dela upp den obetalda rasten (om man använder det uttrycket.)  Därmed måste  man ge betalt för den ena rasten - den ingår ju dock i arbetstiden även om den inte räknas in i körtiden. Kostnaden för detta blir väl då ändå förmodligen lägre än att ha ett delat pass (med den uppräkning av tid som då krävs). Man får ju också bara ha 90 minuters obetald rast enligt avtalet. Egentligen en variant istället för att ha delade pass.

Men här har man ju ändå försökt hitta en relativt bra lösning. En sämre lösning hade väl då varit att ha delat pass, med Gullmarsplan som uppehållsort. Hade ju varit fullt möjligt det också (rent avtalsmässigt). Det här påminner väl rätt mycket om lösningarna som Nobina (och tidigare Keolis hade) har med några tjänster från Hallstavik/Norrtälje - att man kör på andra omlopp i stans närhet under mellantrafiken. Eftersom man fyller ut "luckor" i de andra avtalsområdenas trafik, kan det väl då också lätt bli lite luft i passen. Men de blir ju naturligen rätt långa. Även om man kör i mellantrafiken, så behöver ju tjänsterna helst täcka även eftermiddagsrusningen. Bättre är väl dock om det kan justeras in till några av de tidigare kvällsavgångarna förstås.



preacher

Eftersom arbetstidslagen inte exakt följer yrkestrafiklagen är det bättre och titta på transportstyrelsens sida. Den är mer anpassad för oss Busschaufförer.
Här finns även AETR reglerna med om inte något bolag har anpassat sej efter EU förordningens lagstiftning.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Yrkestrafik/Kor--och-vilotider/KOrtider-raster-och-vilotider/
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss