"Drogpåverkad bussförare hann inte stoppas"

Startat av Robert T, 18 december 2011, 04:27:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lil-sis

Man ringer polisen, berättar det man vet (förare med namn  X X) är på väg till sitt jobb där denne kör buss i tja aktuellt fall då Täby och svalde en näve piller/flaska sprit/valfritt och man misstänker att det inte kommer att gå så bra/finns risk för olycka/annan lämplig formulering.

Då kontaktar polisen rätt ställe och så händer det saker.

Om någon ringer SLs kundtjänst och säger detsamma så händer tja just ingenting eftersom de antagligen får hundratals liknande samtal/mail om dagen...

Carl Eric

Tur då att alla nya avtal innehåller krav på alkolås...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Optimal

Citat från: Carl Eric skrivet 18 december 2011, 14:10:52 PM
Tur då att alla nya avtal innehåller krav på alkolås...

Fast alla trycker inte på knappen vid avlösning. Så det fungerar inte i längden.

MartinMartin

Citat från: Carl Eric skrivet 18 december 2011, 14:10:52 PM
Tur då att alla nya avtal innehåller krav på alkolås...

Ja, just det ja.... Under mina 2 månader i gubbängen så tror jag att jag behövde blåsa 4 eller 5 ggr vid avlösningar.

Robert T

Jag tror ändå att ett samtal via polisen inte hade stoppat föraren från att krocka.

Nico


Citat från: Robert T skrivet 18 december 2011, 15:05:08 PMJag tror ändå att ett samtal via polisen inte hade stoppat föraren från att krocka

Näh, troligen inte då detta nog ändå hänt nu när olyckan var framme. Sannolikt hade inte heller entreprenören hunnit åtgärda det då det som sagt är fel väg att gå och därmed ofta tar ännu längre tid. Därför är polisen ändå det rätta, bästa, snabbaste och enklaste viset att få ärendet åtgärdat i fall som detta. Det finns väl upparbetade rutiner mellan polisen och de olika enreprenörerna och får polisen bara in det så vet de vart de ska vända sig.

Jämför med att man råkar se en synbart påverkad lokförare (kan vara alkohol, medicin, utmattning) äntra sin maskin och bedömer det hela som akut. Om detta lok då tillhör bolag ZX gods... ringer man då (A) till 112/polisen, (B) till SJ:s kundtjänst eller (C) försöker att jaga rätt på entreprenören på egen hand? Själv hoppas jag bara att alla ser (A) som det givna svaret.  
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ted Selander

Citat från: Jim skrivet 18 december 2011, 14:28:44 PM
Fast alla trycker inte på knappen vid avlösning. Så det fungerar inte i längden.

Tryckt eller inte tryckt, allt loggas.

MartinMartin

Citat från: Ted S skrivet 18 december 2011, 16:52:25 PM
Tryckt eller inte tryckt, allt loggas.

Jasså, men vad hindrar en loggning att någon kör berusad?

ResVille

Det finns även andra orsaker till varför det är polisen som är förstahandsvalet när man misstänker någon för rattfylla eller drogfylla. Den misstänkte kontrolleras på ett rättsäkert sätt. Blir endera fria eller får en "straffad". Men riskera inte att hamna i en gråson.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 18 december 2011, 13:44:04 PM
Återigen Jim... hur ska en icke insatt och i övrigt totalt ointresserad person veta vem som kör bussen? För gemene man är det SL som kör bussar, t-bana osv. Att branschfolk och diggare sedan har en viss djupare kunskap är inte relevant.

Visst är det så. Gemene man och kvinna på gatan runtom Stockholm har inte en aning om vad Keolis, Veolia, Nobina och Arriva är för några företag. (Möjligtvis med undantag av Norrtälje kommun där gemene man har lite bättre koll tack vare lokalmedia, samt pga inställningen att rospiggen själv alltid sköter lokala angelägenheter bättre än var oinsatta "stanare" gör. )
SL har ju som vi alla vet en stark profilering som låter alla tro att det än idag är SL som sköter allt i egen regi. Hela den profileringen finns där just för att kunderna fortsatt ska ha inställningen att kunden reser med SL och att all form av kommunikation därmed ska gå via SL.

Optimal

Citat från: Nico skrivet 18 december 2011, 13:44:04 PM
Återigen Jim... hur ska en icke insatt och i övrigt totalt ointresserad person veta vem som kör bussen? För gemene man är det SL som kör bussar, t-bana osv. Att branschfolk och diggare sedan har en viss djupare kunskap är inte relevant. I övrigt vet jag inte hur du gjorde din sökning, men när jag själv gjorde samma sak så fick jag visserligen upp en hel del olika nummer. Däremot fick jag turligt nog inte upp ett enda nummer som så att säga var skarpt och gick till trafikledningar och andra mera känsliga avdelningar så turligt nog kommer inte alla nummer upp. Gör de det så är det fel någonstans och sådant får man gärna säga till om så att de numren återigen kan förbli skyddade.




Dom nummer jag hittar går till TX till alla garage i Stockholm, även dom nya i Sydväst . Vissa har funnits där minst 10 år. Då det var där jag hittade dom första gången. Strunt samma, Eniro is your friend. Bara skriva Keolis och välja stockholm, Länk tänker jag inte kopiera in då det blir för lätt att hitta dom.

Samma sak med numret till RTL. Det ska vara "hemligt" men det står utskrivet på Blinknet  ;). Lite Off-topic där. Men för att komma tillbaka till ämnet.

Det jag menar är att är man så pass insatt som jag är så ringer jag inte till SL. Dom har ju ingen koll på någonting, Utan jag ringer ALLTID till berört garage när något händer. Mycket lättare och mycket snabbare. Sen dom som tror att det är SL som kör så får dom gärna tro det.

Micke A

Citat från: Jim skrivet 18 december 2011, 19:27:07 PM
Dom nummer jag hittar går till TX till alla garage i Stockholm, även dom nya i Sydväst . Vissa har funnits där minst 10 år. Då det var där jag hittade dom första gången. Strunt samma, Eniro is your friend. Bara skriva Keolis och välja stockholm, Länk tänker jag inte kopiera in då det blir för lätt att hitta dom.

Jag har min arbetsplats beläggen mitt emot Keolis trafikledning nere i Hammarby, men jag vet inte telefonnumret dit alls, då inom tex SL telefonkatalog som jag har närmast, inte nämner telefonnummer till dom olika trafikledningarna, samt som Nico säger, är ju en SL buss vi pratar om, inte Nobina, Keolis, Arriva etc, då det endast syns en liten dekal om det på utsidan och nu för tiden vet man inte riktigt vilken entreprenör som kör var.
Samt hitta och Eniro, ja då ska man ha en smartphone eller ha tillgång till data, alla har inte det.
Det går inte på en sekund det.
Micke

JDS

Eniro kan man väl ringa på 118 118 har jag hört...

Men jag tycker hur som helst att man ska ringa polisen, såvida man inte är tillräckligt insatt för att direkt kunna få fram ett meddelande till trafikledningen.

Kundtjänst är givetvis helt fel väg att gå, det gäller för övrigt ALLA frågor till SL som man inte lika gärna själv kan hitta svaret på genom att läsa innantill.

Olle

Lite Off topic, sök på Eniro, Nobina i Norrtälje och kolla hänvisningen till hemsida  ;D

MartinMartin

Citat från: Olle skrivet 19 december 2011, 12:30:06 PM
Lite Off topic, sök på Eniro, Nobina i Norrtälje och kolla hänvisningen till hemsida  ;D

Haha, den va rolig  ;D  ;D  ;D