"Dryga böter för sprit i länsbuss"

Startat av Jo, 27 maj 2009, 17:12:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article5240923.ab

Vet någon om det är en vanlig transport för "Bussgods" det handlar om eller har Veolia även andra typer av körningar som kan avses?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 27 maj 2009, 17:12:43 PM
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article5240923.ab

Vet någon om det är en vanlig transport för "Bussgods" det handlar om eller har Veolia även andra typer av körningar som kan avses?

Jag tycker det låter som sprit inhandlad via nätet och skickad med Bussgods. De har tidigare varit i stöpsleven för sådant här - möjligen är det samma fall som nu avgjorts. Märkligt att bussföraren kan ställas till ansvar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Esbjörn

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 maj 2009, 17:39:41 PM
En helt vanlig bussgodstransport, det skickas ju (och skickades) både det ena o det andra med buss, jag har själv kört både Dynamit och Thinner och fyrverkerier samtidigt..... som livsmedel etc.
En stor del av importspriten går ju med bussgods, när jag har beställt har det först gått till Sundsvall med Schenker för att sedan fördelas ut över hela landet med Bussgods

Innan tullen började beslagta importsprit fraktades mycket stora mängder från ett företag i Sundsvall åt alla håll. När man kom in till Bussgods stod det vanligtvis ett tiotal pallar som väntade på att transporteras iväg med olika bussturer.
Minns jag rätt har jag som mest haft tre pallar lastade till brösthöjd - totalt 2,1 ton (!) alkoholhaltiga drycker i godsutrymmet på bussen.
Det här var för ett gäng år sedan och då jag inte längre kör på vardagar då de godsbärande turerna går, så jag har inte en aning om hur stor omfattningen är idag. Men då fanns det inte en godsbussförare i regionen som inte haft pallvis med alkohol i godsutrymmet.

Det är ju mycket tråkigt att en enskild förare får agera pilotfall. En sak är iallafall rätt säker - förarna har knappast fått denna information. Inte bussföretagen heller och troligtvis inte ens Bussgods.
När man lastar gods står ju ett antal färdiga pallar och burar som man bara lastar in i bussen och alla nödvändiga dokument ska finnas färdiga - fraktsedlar och dokument för farligt gods. Det bör ju också gälla de ledsagardokument som man nu tydligen ska ha med vid alkoholtransport.
Det finns självklart alltid dokument för vart varorna skall levereras, men att kontrollera om skatten är betald för dessa - jaaadu - det borde väl rimligtvis inte vara en busschaufförs ansvar.

Han har ju tack och lov Veolias jurister bakom sig, men det måste ändå vara fruktansvärt jobbigt att behöva gå igenom det här.
Jag hoppas verkligen att han slipper stå till svars för detta.

Fasen vet - som förare av anslutningsbussar till finlandsfärjorna kanske man är ansvarig att kontrollera att inte någon passagerare har med sig mer än den tillåtna ransonen taxfreesprit också...

Ersa

#3
Ska föraren ha koll på varenda pryl, även de paket som anställda på Bussgods lastar i och ur med en truck samtidigt som föraren säljer biljetter? Jag har ingen aning om vad jag körde för typ av gods idag, då all i och urlastning råkade ske enbart med Bussgods personal. Vad gör man som Öviksförare om Bussgodspersonalen inte har några dokument till dem i framtiden? Sätter de sig på tvären och kastar ut allt gods mitt i gatan innan de kan köra vidare, för att slippa riskera böter?

Att klandra de "längst ner på stegen" dvs Veolia och en enskild förare verkar märkligt. Varför inte titta lite höge upp på "stegen"? Om någon ska hållas ansvarig så är det väl logiskt sett Bussgods ekonomisk förening i första hand som inte fixat kopior på ledsagardokumenten. I andra hand bör väl länshuvudmännen hållas ansvariga om de i samarbete med Bussgods inte instruerat trafikutövarna (i detta fall Veolia) om vad som gäller för tullbestämmelser och ledsagardokument.

----

Även ÖA har en notis, inkl kommentarer:
http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.1073309

Lasse i Bdn

All sprit till utlämningsställena i Norrland går ju med Bussgods

Svempa

Men herregud har han inte arbetsorder på att köra ut godset? Då kan han väl göra sin arbetsgivare ansvarig för det han blivit beordrat att göra. Ska förarna börja kolla vad som finns i godset? Då kan ju föraren få 10 års fängelse om någon skickar 1 kg kokain med bussen. Detta låter ju inte klokt
Jag är  :o och   :-\

Trafikar´n

Varför skulle sprit vara undantaget? Varför skulle bussförare vara undantagna?
Rent juridiskt? Det finns samlastningsbestämmelser, som du som förare är skyldig att följa. Man kan kanske anse att det är lastplanerarens ansvar, men det är föraren som är ansvarig. Dynamit o thinner t.ex låter som en dyr blandning.
Det finns ingenstans det slarvas så mkt med ADR-hantering som på bussgods - kolla tex vad som gäller för ADR klass 1 och passagerartransport. Vid all godshantering gäller att tvingande dokument ska medföras. Det är en krass verklighet för alla som transporteras gods med lastbil lever med.

Sen kan man ju alltid se högre upp och alltid hitta någon annan, jag håller med. Men är man skyldig att ha följedokument så är man. Det är någon lastar o tar det ut på vägarna.
Tänk er blandningen bilbatterier, konstgödsel, tomtebloss o dieseln i fordonets tankar. (för er som inte vet är det ungefär det man spränger gruvhål med numera). Är det inte rätt att bussförare håller koll på vad de lastar oxå?

Jmf gärna med lb-förare som får en plombad container på trailern, föraren FÅR inte bryta plomben får att kolla lastsäkringen, men polisen får och föraren får böter.

Det är en utbildningsfråga, men föraren är skyldig så enkelt är det. Lite fritt translaterat o kombinerat från lagspråket  "den  som uppsåtligt eller av okunskap framför ett fordon med last utan rätt dokument dömes till böter"
Sen om det är brandfarlig, skattekontrollerad sprit med särskild dokumentation, eller kalciumkarbid med ADR-handlingar, jag ser inte skillnaden.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

michael k

dags att skicka ut dessa tullare med en sopkvast efter vägarna
så de får göra lite nytta

det är allt tur man har folket med sig när vi kör våra spritresor till tyskland
kärran hänger ju stadigt efter på de turerna nuförtiden

Trafikar´n

Fast det är olika saker, om du kör passagerare med sina saker, eller om du transporterar gods. Terpentinblandningen som nämndes innan ger mig rysningar. Blandningen som de facto var samma som man använder i gruvsprängningar, och det är det jag tänker på okunskapen bland de som kör bussgods. Oavsett om de riskerar spränga halva Adak eller Södermalm i valfri stad så är det ju föraren som kör. Lastansvar eller avsändaransvar finns det, det är fel och synd men föraren är den med sista handen vid/på transporten och borde ha/borde ha fått rätt kunskaper.

  Sen om det gäller ADR-regler eller tvingande dokument, det är ändå förarens ansvar vid godstransporter.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Ersa

#9
Citat från: Trafikar´n skrivet 01 juni 2009, 22:55:21 PM
Lastansvar eller avsändaransvar finns det, det är fel och synd men föraren är den med sista handen vid/på transporten och borde ha/borde ha fått rätt kunskaper.

Så Bussgods pappersrutiner, och länshuvudmännens/trafikföretagens informationsrutiner kan vara totalt körda i botten utan att någon rättsinstans reagerar. Alla högre instanser kan således bete sig lite hur som helst, då allt ansvar vilar enbart på föraren till 100%? Om länshuvudmannen/trafikföretaget inte gett föraren de rätta kunskaperna för godshantering och följedokument, är det då föraren som begått ett fel, då denne inte gått den obefintliga utbildningen?

Nej, om lagar och rutiner nu inte fungerar inom Bussgods så kan man inte ställa förarkåren till svars för detta.

Ersa

Citat från: Sven-Peter Sörensson skrivet 28 maj 2009, 12:15:45 PM
Men herregud har han inte arbetsorder på att köra ut godset? Då kan han väl göra sin arbetsgivare ansvarig för det han blivit beordrat att göra.

Om detta pilotfall leder till att föraren fälls, torde det vara helt okej för alla landets bussförare att stenhårt vägra att köra någon form av gods med hänvisning till att det kanske finns olagliga saker i de förslutna paketen.

Trafikar´n

Svart o vitt, att jag ser det så. Det är väl även så i lagens tillämpning, är det förbjudet är det ett brott.
     Lagstiftningen är i sin tillämpning svart och vit, skyldig eller oskyldig mot REGELVERKET, inte mot moral el förstånd, det är mot gällande regelverk ett brott begås.

Visst finns det undantagsregler, men gäller sällan klass 1 och samlastning, men hur många bussförare som kör bussgods vet ens om vad det innebär?

   Nu vill jag återgå till vad jag anser är viktigast och som flera exempel framkommit på; den låga utbildningsnivån i ämnet hos landets bussförare som kör gods. Som förare av gods som helt eller delvis faller under reglerna i ADR är du skyldig att känna till dem (precis som du som förare är skyldig att känna till gällande trafikregler).

Om fordonet medför passagerare hur stor mängd ADR klass 1 för då tas med som gods?
Vad gäller om en resenär kommer med XX-bolagets stora fyrverkerisats á 1999:50 och vill åka med ut till badplatsen på lördag?

     Det handlar inte om att det kanske är ngt man inte vet, det handlar om vilkenutbildning bussförare får. DET är ett arbetsgivaransvar, men ändå-det är föraren som för betala böterna.

Varför inte diskutera utbildning och förarkunskap istället för att lagen är svart/vit osv?
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

RoTe

Själv fick jag 15 minuter utbildning i ADR av Swebus...

Hade suttit fint med en enkel tabell där man kan se vilken mängd man får ha med sig.

Ersa

#13
Citat från: Trafikar´n skrivet 03 juni 2009, 18:30:33 PM
Nu vill jag återgå till vad jag anser är viktigast och som flera exempel framkommit på; den låga utbildningsnivån i ämnet hos landets bussförare som kör gods. Som förare av gods som helt eller delvis faller under reglerna i ADR är du skyldig att känna till dem (precis som du som förare är skyldig att känna till gällande trafikregler).

Varför inte diskutera utbildning och förarkunskap istället för att lagen är svart/vit osv?

Visst kan det diskuteras utbildningar. Här bör bör det finnas någon tydlig bestämmelse att utbildning i branschen skall ske. Personalen på Bussgods måste självklart få en gedigen utbildning. Länshuvudmännen måste bli skyldiga att utbilda de anställda på sina trafikföretag, om man nu samarbetar med Bussgods. Dessutom måste all körande personal på företag som kör länsöverskridande trafik i egen regi också ha utbildningen.

Att lasta en bussförare på Norrlandskustens kustbussar för det han har i lastutrymmet bak är precis samma sak som att lasta en enskild lokförare för att det är olämplig last en en vagn längst bak i tåget. För det är ju varken lokföraren eller kustbussföraren som lastar eller lossar godset i det fordon han framför. Det kan ju lika gärna vara enbart godspersonal som sköter detta.
Jämför t.ex denna buss: http://medlem.spray.se/garageland/Diverse/Silverxpr_090310.jpg
Om det blir förarbyte och den nye föraren tar över en sådan här färdiglastad buss utan att få några papper, och sedan blir stoppad som föraren i artikeln och får böter, för att någon annan inte gett honom papperna... Ja, då är lagtexten helt klart felaktigt utformad och måste anpassas till verkligheten. Något annat kan du väl inte påstå? Vad skulle du själv göra? Lasta ur allt för att inspektera lådorna längst in på golvnivå?

UglyJazz

Man kan tycka vad man vill om att föraren inte kan ha möjlighet att veta vad godset består av...
Tyvärr är lagen sådan och det är för att uttrycka det lindrigt, åt h-e...
Om du kör lastbil är du dessutom ansvarig för lastsäkringen oavsett om du kan se lasten eller inte. Det kan ju vara plomberat.

Lagstiftningen följer inte verkligheten alla gånger. Jag tycker det är rätt att avsändaren/speditören/chauffören har ett ansvar, men om avsändaren inte deklarerat lasten korrekt känns det orätt att klämma åt chauffören, men denne har oftast lägst lön och är därför tacksam och oftast ofarlig att sparka på...

Tyvärr kostar ADR-utbildningen så mycket och anses av den som ska betala vara överflödig, så varken personal på bussgods eller chaufförerna får detta... Om bussgods-personalen vet vad som gäller kan dom pytsa ut godset inom poängramarna, och då behöver inte föraren veta, men det bästa är om alla har intyget,...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...