Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln

Startat av elliot, 15 november 2020, 21:21:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Sputnik

Vad f*n håller folk på med, vad är det som inte går in?

Buss-i-Klaratunneln-är-ingen-bra-idé! Det känns som att det är en av de första sakerna som en busschaufför som kör i Stockholm borde lära sig!!!!

Citaro C2

j***a amatörer.  >:(

Andra gången på en vecka. Kan de inte läsa eller?

Walter

Nu tror jag vi ska mildra tonen lite. Det är lätt att sitta i efterhand och kritisera. Ingen av oss vet varför det blev så här och alla har gjort misstag. En del större.

För min del undrar jag hur skyddssektionen innan tunnelmynningen ser ut. Den kan inte vara tillräckligt bra konstruerad om två för stora fordon hamnar i tunneln på en vecka.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Robert Brink

Jag tycker nog tonen kan få vara lite rå. Det är inte ok att köra ner i Klaratunneln med buss, varningar finns. Varenda bussförare på Keolis City får lära dig detta.
Man har ett ansvar som förare. Skillnad om det inte händer på hemmaplan. Tex turistbussförare som kommer till en ny stad.

Tror det är för att många förare är Taxiförare i grunden eller vid sidan om, dom är för vana att köra sina Taxivägar helt enkelt.

//R

Fredde

Citat från: Walter skrivet 16 november 2020, 06:30:03 AM
Nu tror jag vi ska mildra tonen lite. Det är lätt att sitta i efterhand och kritisera. Ingen av oss vet varför det blev så här och alla har gjort misstag. En del större.

För min del undrar jag hur skyddssektionen innan tunnelmynningen ser ut. Den kan inte vara tillräckligt bra konstruerad om två för stora fordon hamnar i tunneln på en vecka.

Höjdportalen finns, om man han reparera den (vilket jag förutsätter) efter att bussen någon dag innan förmodligen skadade den.
Dock är det inte alls samma konstruktion som från Centralbron.

roggek

Citat från: Walter skrivet 16 november 2020, 06:30:03 AM
Nu tror jag vi ska mildra tonen lite. Det är lätt att sitta i efterhand och kritisera. Ingen av oss vet varför det blev så här och alla har gjort misstag. En del större.

För min del undrar jag hur skyddssektionen innan tunnelmynningen ser ut. Den kan inte vara tillräckligt bra konstruerad om två för stora fordon hamnar i tunneln på en vecka.

Det som borde göras av Stockholms Stad är en totalrenovering av Klaratunneln och öka den fria höjden, (eller fylla igen tunneln med cement för gott...
Helldéns våta dröm borde väl vara, att göra om Klaratunneln till en cykeltunnel?)

Slussen överlevde inte sin 30-talskonstruktion, då bör inte Klaratunneln överleva sin 60-70-talskonstruktion heller.
Bilarna var mindre förr så även bussarna...

Nico

Problemet med Klaratunneln är att den inte går att åtgärda på så många sätt. Att höja tunneltaket går inte då tunneln redan går väldigt ytligt (man har byggt med s.k. cut and cover-teknik) och det finns ett antal byggnader ovanpå.

Man kan inte heller sänka vägbanan då det finns flera befintliga hålrum (t-banan, ledningstunnlar mm.) under. Att stänga tunneln helt är heller inget alternativ då det knappt finns så många alternativa vägar kvar i närområdet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Citaro C2

Det här kommer att fortsätta så länge ingen dör. Hade det varit första gången hade jag inte sagt något men när det fortsätter att ske gång på gång så är det riktigt illa. Det faktum att den första fastkörningen förra veckan inte fick ett enda svar tyder på att vi har vant oss vid detta redan.   

Nico

Bussar är faktiskt inte så vanliga. Däremot är det inte sällsynt med att distributionslastbilar mm. fastnar.

Sannolikt kommer Klaratunneln bli föremål för att anpassad med geofencing på något vis. Vad allt sedan beror på kan sannolikt sökas i flera olika orsaker.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

roggek

Kan det vara så enkelt som att totalhöjden på en buss har ökat under årens lopp?
Jag gissar på att man med lätthet kan köra en äldre buss från 1970-80-tal genom tunneln (med knapp marginal?). men dagens bussar är för höga?

Citaro C2

#11
Att biogasbussar och Volvo B9S är högre än vanliga SL-bussar är väl inget nytt. Båda modellerna har funnits i trafik i ca 15 år. Eftersom tunneln bara är 3 m hög så tror jag faktiskt att även äldre bussar skulle fastna.

Jag misstänker även att de som fastnar aldrig har kört en buss från 70-80-talet så det går nog att utesluta att det beror på att de tror att sitter o kör en H59.  ::)

Är man så ointresserad av sitt jobb att man inte kan notera vilken busstyp man kör så är det verkligen illa.

Lars-Håkan_E

Den sista bussen i Stockholmstrafiken som gick att köra i Klaratunneln var CR 111 (H56/H59), den sista tillverkades 1978.

Men inte ens när jag började köra buss på Söderhallen 1982 var det officiellt tillåtet att använda tunneln som ut/inryckningsväg.

Jag ska erkänna att jag kört tunneln mellan Centralbron och Mäster Samuelsgatan i bägge riktningarna ett flertal gånger med just H59:or vid in/utkörningar när Skeppsbron-Strömbron varit igenkorkad.

Sedan har jag ett minne av att höjden var skyltad 3,10 i a f fram till -80 talet.

zjbus

Två gånger på en vecka? Hur var det med gasbussen som körde in i en undergång i vintras och blev helt utbränd, var det inte också i Klaratunneln?

Fredde

Tunneln är föremål för en renovering.
Då kommer den stängas helt i båda riktningar under en längre period.

Något datum för när är inte fastslaget, men jag har svårt att se att det kan ske samtidigt som exempelvis Vasagatans ombyggnad.

/Spindeln i nätet