Stolleprojekt i norr !

Startat av Bengt Jönsson, 19 februari 2008, 19:42:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Citat från: Verspieder skrivet 21 februari 2008, 17:37:46 PM
Det får mig att tänka på ett citat ur Västerbottens-Kurirens debattsida:
"Dessutom saknar Umeå en kringfartsled så man kan ta bort E4:an från centrum. Det hänger visst på att några gråsparvar inte får häcka ifred om jag minns rätt."

Det hänger väl också på ett antal statliga skattemiljarder som kommer att reducera trafiken med mellan 2 och 4 % (beroende på hur man räknar).

Anders

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 21 februari 2008, 08:46:29 AM
Värt att notera är att linjelängden, spåret och befolkningen på sträckan Holmsund-Vindeln är densamma som Uppsala-Tierp hade när Upptåget startade. Till det har Umeå fler, och bättre placerade, stationer än Uppsala har.

Ny flygplats har jag för mig har planerats i Nordmaling. Jag har läst om den i utredningsmaterial för Botniabanan så bansträckningen är möjligen anpassad för en framtida flygplatsstation.

Får jag "låna" lite av dina ord till en framtida insändare till lokaltidningarna?
Innehåller den felaktigheter eller ser den bra ut? Rätta mig gärna:

Umeå växer och det byggs hela tiden nya byggnader på tidigare skogsmark. Men tyvärr planeras kollektivtrafiken inte alltid i samma takt. Nu vore det hög tid att börja tänka på ett rent pendeltåg på den redan färdiga väst-östliga banan Vännäs-Vännäsby-Brännland-Umeå-NUS-Holmsund. Denna sträckning borde ha stor potential då linjelängden, spåret och befolkningen på sträckan Holmsund-Vindeln är densamma som Uppsala-Tierp hade när Upptåget startade. Till det har södra Västerbotten fler, och bättre placerade, stationer än norra Uppland har. Järnvägen och strömmen finns redan, så allt som behövs finns redan, med undantag av en färdigbyggd station vid NUS, samt själva tågen. Dagens förortsbusslinjer till Sävar, Vännäs och Holmsund är ineffektiva och går ofta på omvägar via småbyar. Servicen i dessa byar kan vi inte försumma, men snabba pendeltåg vore dock ett bra komplement och avlastning för busstrafiken. Detta innebär att man t.ex istället kan köra fler Holmsundsbussar på sträckor via Yttertavle samt linje 125 via nya E12:an via flygplatsen.

Det var även trevligt att läsa om planerna på ett stickspår från den nya godsbangården på Västerslätt till Dåvamyran. Vågar man hoppas på att detta spår får en förlängning till Sävar? En sådan förlängning skulle kunna leda till en möjlighet att även köra pendeltåg på den norr-södergående sträckan Sävar-Umeå-NUS-Hörnefors. Om passagerarunderlaget på denna sträcka räcker till vore det ett bra komplement till det andra pendeltåget. Umeå är redan Norrlands folkrikaste stad, och fortsätter växa. Ska vi nå målet 200 000 invånare behövs en kollektivtrafik som är jämbördig städer av samma storlek i Svea- och Götaland.


Om det planerade stickspåret Västerslätt-Dåvamyran:
http://www.folkbladet.nu/2008/03/11/jarnvag-kan-byggas-till-kraftvarmeverk/

Anders Noren

Citat från: Verspieder skrivet 11 mars 2008, 13:22:22 PM
Får jag "låna" lite av dina ord till en framtida insändare till lokaltidningarna?
Innehåller den felaktigheter eller ser den bra ut? Rätta mig gärna:

För att allt ska bli så korrekt som möjligt så ska jag ge dig hela resonemanget, inklusive aktuella siffror för tätortsbefolkningen (enligt SCB) och avståndssiffror för järnvägen (enligt BV:s längdmätning hämtad från Tomas Tydals hemsida). Tätort är per definition ett sammanhängande bebyggelseområde med högst 200 meter mellan byggnaderna.

Upptåget startade 1991 på sträckan Uppsala-Tierp. Då, innan 1990-talets massiva järnvägsutbyggnad, var järnvägen enkelspårig. Under 1990-talet byggdes Gävle-Uppsala ut till dubbelspår, med undantag för sträckorna förbi Gamla Uppsala och Skutskär. Tobo station tillkom 1994.

Banstandarden för Holmsund-Vindeln i dag torde vara jämförbar med Uppsala-Tierp 1991. Observera att jag inte har någon koll på om banan har någon kapacitet över för regionaltågstrafik ("V-tåg"?)

Befolknings- och avståndssiffror för Uppsala-Tierp:

Uppsala C: 128 409 inv, 0 km
Storvreta   : 6083 inv, 13 km
Vattholma: 1413 inv, 20 km
Skyttorp: 664 inv, 26 km
Örbyhus: 1905 inv, 44 km
Tobo: 616 inv, 49 km
Tierp: 5377 inv, 62 km

Summa: 128 409+16 058 inv
Uppsalas befolkning 1991 var uppskattningsvis ca 115 000. Övriga stationsorter, framför allt Storvreta, har sannolikt ökat sin befolkning något sedan 1991.

Befolknings- och avståndssiffror för Holmsund-Vindeln:
Holmsund: 5482 inv, -16 km
Umeå Ö: (75 645 inv), -1 km
Umeå: 75 645 inv, 0 km
Vännäsby: 1522 inv, 26 km
Vännäs: 4100 inv, 31 km
Tvärålund: 271 inv, 53 km
Vindeln: 2356 inv, 65 km

Summa: 75645+13731 inv

Som du ser så är (och var) Uppsala större än Umeå och de övriga stationsorterna på Uppsala-Tierp större än de på Holmsund-Vindeln. I gengäld kommer Umeå att ha fler och bättre placerade järnvägsstationer.
- Uppsala C kommer att vara den enda stationen i Uppsala under överskådlig framtid och ligger centralt i stadskärnan med god kollektivtrafiktillgänglighet. De stora arbetsplatsområdena kring sjukhuset, tekniska högskolan och SLU ligger dock på andra sidan av ån, i ett stråk mot den södra delen av tätorten.
- Umeå kommer att ha två järnvägsstationer, en i stadskärnan och en i tätortens östra, expansiva, del i direkt anslutning till sjukhuset och universitetet.
Det är alltså tänkbart att Umeå, trots sin mindre storlek, har fler bostäder och arbetsplatser i närheten av järnvägsstationerna än vad Uppsala har. Banverket och/eller kommunerna kan ha sådana siffror tillgängliga någonstans.

Under dessa förutsättningar ser jag inga skäl varför inte en regionaltågstrafik med, till att börja med, ett par avgångar morgon och eftermiddag/kväll för arbetspendling inte skulle fungera. Om Umeå-regionens tillväxt fortsätter som tidigare och till viss del utlokaliseras till stationsorterna kan tågtrafiken utökas i mån av spårkapacitet. För att nå upp till Upptågets nivå idag, med styv halvtimmestrafik, torde krävas både utökad spårkapacitet och ett avsevärt större befolkningsunderlag.

Hoppas att du har tillräckligt med kött på benen för att kunna formulera en slagkraftig insändare! Förresten kommer Skånetrafiken att ha ett stort antal X11:or till salu de närmaste åren i takt med att X61:orna levereras. Bättre begagnade lokaltåg är precis vad ett länstrafikbolag som vill försöka med tågtrafik behöver!

Anders

S Svensson

Glöm inte ta med lite om antal resande också. Samt räkna ut vilken tidsvinst pendel med tåg har jämfört med annat(tidsvinst per passagerare x antal passagerare). Ta även med lite om regiontillväxt. Alltså prognosticerad befolkningstillväxt.

Vad behövs för investeringar. Behövs dubbelspår någonstans,liksom var saknas i dag peronger. Skall Hällnäs-Lycksele ingå också. Behövs elektrifiering av denna sträcka?
Är det möjligt att köra tåg på Botniabanan och därefter låta tågen fortsätta till Vindeln. Alltså Reginatåg  (ur nya beställningen)Sundsvall-Umeå-Hällnäs(- ev Lycksele).
Fundera.

Ersa

#19
Citat från: Anders Noren skrivet 11 mars 2008, 18:02:44 PM
Befolknings- och avståndssiffror för Holmsund-Vindeln:
Holmsund: 5482 inv, -16 km
Umeå Ö: (75 645 inv), -1 km
Umeå: 75 645 inv, 0 km
Vännäsby: 1522 inv, 26 km
Vännäs: 4100 inv, 31 km
Tvärålund: 271 inv, 53 km
Vindeln: 2356 inv, 65 km

Summa: 75645+13731 inv

Som du ser så är (och var) Uppsala större än Umeå och de övriga stationsorterna på Uppsala-Tierp större än de på Holmsund-Vindeln. I gengäld kommer Umeå att ha fler och bättre placerade järnvägsstationer.

Borde man inte kunna lägga till Brännland i stationslistan? Åtminstonde som en hpl?

Jag har väldigt liten erfarenhet av tågbranschen och trafikräkning i allmänhet. Dessutom har jag inte "inspekterat" alla stationerna ännu. Jag vill som privatperson bara väcka grundfrågan i det det pendeltågslösa länet där traditionen med korta resor med tåg helt enkelt inte finns, varken hos resenärer eller hos länshuvudmannen.

S Svensson

Det mesta är riktigt. Men när man skall bedöma samhälls-nyttan så är det viktigt att man kvantifierar det hela. Som jag skrivit tidigare räcker det inte med enbart befolkningssiffror. Man måste veta hur många som pendlar också. Dessutom hur man pendlar nu.
Hörde i radion i går ett inslag i Radio Göteborg om att Göteborgsregionen inte växer så mycket som den borde befolkningsmässigt. Vad som är viktigt är att Umeå regionen växer befolkningsmässigt. Det är på så sätt som pendeltåg har ett berättigande. Sedan så kan man diskutera hur UKmeå skall växa. Glesbygd i skogslänen blir ytterligare avbefolkad. Flyktingar bosätter sig i Umeåtrakten.
Nu finns det ju järnväg.Man behöver inte bygga någon ny. Kanske enbart plattformar och pendelparkeringar. Dessutom blir bensin och Diesel dyrare.Just i går såg jag en skylt om att dieseln kostade 13,40 kr. Tåget kan ju vara bra att ha för att resenärer skall slippa köra så långt med sin egna bil.
Lycka till med förslagen.

Stinsen

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 februari 2008, 19:42:54 PM
Hörde just på nyheterna i Rapport att det skall satsas enorma resurser på järnvägen.  Bl.a skall Norrbotniabanan byggas !!  :o  :o

BJ kallas i nyheterna för "Väster om Vänernbanan" och visar om inte på en skriande historielöshet bland de beslutsfattande.
Visserligen skall Götborg - Borås också rustas upp och delvis byggas om i en ny sträckning men den "felande länken" mellan just Borås och vidare till Jönköping och Nässjö, den s.k "Götalandsbanan" tycks vara totalt bortglömd!

Man kan ju undra om det är verkliga företagsekonomiska beräkningar som ligger bakom eller krasst "lokaliseringspolitiska"...  Stolleprojekt i norr var det ja!

/B
(beredd att få alla norr om Ume' på mig nu!)

Företagsekonomiska beräkningar är det nog inte som ligger till grunden för det hela, snarare samhällsekonomiska nyttor som är grunden till beräkningen.

Vi får inte glömma att det inte bara är människor som skall transporteras, det handlar mycket om gods. Vad jag förstått så ligger en stor del av både Bottnia- och Norrbottniabanornas sämhällseknomiska nyttor i just godstrafiken. Bottniabanan byggs ju med lutningar som gör att tunga godståg skall kunna ta sig fram. Det är lätt att glömma bort godset och bara fokusera på människors restider.

JB

Citat från: Anders Noren skrivet 11 mars 2008, 18:02:44 PM
Uppsalas befolkning 1991 var uppskattningsvis ca 115 000. Övriga stationsorter, framför allt Storvreta, har sannolikt ökat sin befolkning något sedan 1991.

Övriga orter har nog ökat sin befolkning markant på grund av upptåget. Jag skulle bli förvånad om inte samma sak händer i orterna kring Umeå

Citat från: Anders Noren skrivet 11 mars 2008, 18:02:44 PM
Som du ser så är (och var) Uppsala större än Umeå och de övriga stationsorterna på Uppsala-Tierp större än de på Holmsund-Vindeln. I gengäld kommer Umeå att ha fler och bättre placerade järnvägsstationer.
- Uppsala C kommer att vara den enda stationen i Uppsala under överskådlig framtid och ligger centralt i stadskärnan med god kollektivtrafiktillgänglighet.

Dessutom kommer de tre stationer nya som planeras (Nyöppningar av Uppsala N, Gamla Uppsala och Bergsbrunna) ligga i bostadsområden och i fallen Gamla Uppsala och Bergsbrunna troligen inte vara något man pendlar till. Uppsala N ligger intill Librobäck som idag främst innehåller industrier större affärer (bilar och liknande) samt en del kontor. Dock är kommunens planer att göra om Librobäck till en stadsdel med bostäder. Så frågan är hur många arbetsplatser det finns i Librobäck när Upptåget börjar göra uppehåll på Uppsala N.

Citat från: Anders Noren skrivet 11 mars 2008, 18:02:44 PM
De stora arbetsplatsområdena kring sjukhuset, tekniska högskolan och SLU ligger dock på andra sidan av ån, i ett stråk mot den södra delen av tätorten.

Tekniska högskolan? Någon sådan finns inte i Uppsala vad jag vet. Dock finns det 1,5 universitet (varav båda har delar av verksamheten på samma sida av ån som järnvägsstationen) och en högskola.

Citat från: Anders Noren skrivet 11 mars 2008, 18:02:44 PM
Under dessa förutsättningar ser jag inga skäl varför inte en regionaltågstrafik med, till att börja med, ett par avgångar morgon och eftermiddag/kväll för arbetspendling inte skulle fungera. Om Umeå-regionens tillväxt fortsätter som tidigare och till viss del utlokaliseras till stationsorterna kan tågtrafiken utökas i mån av spårkapacitet. För att nå upp till Upptågets nivå idag, med styv halvtimmestrafik, torde krävas både utökad spårkapacitet och ett avsevärt större befolkningsunderlag.

Håller helt med att det borde vara fullt möjligt med spårburen länstrafik i Västerbotten. Vill man fortsätta jämföra med Upptåget så kan detta vara läsvärt: http://www2.unt.se:80/avd/1,,MC=77-AV_ID=524141,00.html

/Jonas

S Svensson

Går det att ta fram antal pendlare i dag ? Därefter hur den fördelar sig emellan personbil resp buss.
Kanske vore det bättre att starta med pendeltåg enbart emellan Vännäs och Holmsund.Skall man därefter gå vidare kan man bygga på de erfarenheter som finns. Kanske också kombinera med utökad bebyggelse i Tvärålund och Vindeln.

Anders Noren

Citat från: JB skrivet 13 mars 2008, 19:25:05 PM
Dessutom kommer de tre stationer nya som planeras (Nyöppningar av Uppsala N, Gamla Uppsala och Bergsbrunna) ligga i bostadsområden och i fallen Gamla Uppsala och Bergsbrunna troligen inte vara något man pendlar till. Uppsala N ligger intill Librobäck som idag främst innehåller industrier större affärer (bilar och liknande) samt en del kontor. Dock är kommunens planer att göra om Librobäck till en stadsdel med bostäder. Så frågan är hur många arbetsplatser det finns i Librobäck när Upptåget börjar göra uppehåll på Uppsala N.

Uppsala N, G:a Uppsala och Bergsbrunna är dock ännu bara på idéstadiet. De två sistnämnda tror jag inte kommer att lämna idéstadiet före 2010 p.g.a. bristande spårkapacitet och den förstnämnda är beroende av eventuell Upptågstrafik på Uppsala-Sala som inte heller finns annat än på idéstadiet (trafikstart tidigast 2011 enligt utredningen som dessutom inte nämner Uppsala N, bara Vänge). Därav "inom överskådlig framtid". Även om V-tågstrafiken Holmsund-Vindeln inte ens existerar på idéstadiet (bara i samhällsplanerarstudenters hugskott på webbforum) så byggs Umeå Ö i detta nu.

Citat från: JB skrivet 13 mars 2008, 19:25:05 PM
Tekniska högskolan? Någon sådan finns inte i Uppsala vad jag vet. Dock finns det 1,5 universitet (varav båda har delar av verksamheten på samma sida av ån som järnvägsstationen) och en högskola.

Tekniska högskolan är - eller var fram till åtminstone LÅ 2003/04 - sedan 1982 benämningen på universitetets tekniska forskning och ingenjörsutbildningar. Dessa är i sin huvudsak inrymda i och kring f.d. S1:s kaserner i södra Uppsala.

Anders

Ersa

Citat från: S Svensson skrivet 13 mars 2008, 23:09:52 PM
Går det att ta fram antal pendlare i dag ? Därefter hur den fördelar sig emellan personbil resp buss.
Kanske vore det bättre att starta med pendeltåg enbart emellan Vännäs och Holmsund.Skall man därefter gå vidare kan man bygga på de erfarenheter som finns. Kanske också kombinera med utökad bebyggelse i Tvärålund och Vindeln.

Att få fram siffror är svårt, men från Vännäshållet är smala skandal-vajervägen E12 köbelagd med bilar in mot Umeå på morgonen. Det är även bra "tryck" på E4 från Sävar och in mot Umeå, men här är vägen så bred att inga direkta köer skapas.

Förortsbussarna går som jag skrev ofta omvägar. Sävarbussen via Täfteå-Innertavle, Obbolabussen via Holmsund-Strömpilen, och Vännäsbussen antingen via Sörfors eller alla småbyar vid sidan av E12 som Brännland, Baggböle osv. Detta gör att folk tar bilen och då sparar 30-40 minuter/enkelsträcka. Sjukhuset/universitetet samt Vasaplan är de största avstigandehållplatserna för busspassagerare idag.

Ulrik Berggren

#26
Citat från: Verspieder skrivet 14 mars 2008, 05:49:59 AM
Att få fram siffror är svårt, men från Vännäshållet är smala skandal-vajervägen E12 köbelagd med bilar in mot Umeå på morgonen. Det är även bra "tryck" på E4 från Sävar och in mot Umeå, men här är vägen så bred att inga direkta köer skapas.

Förortsbussarna går som jag skrev ofta omvägar. Sävarbussen via Täfteå-Innertavle, Obbolabussen via Holmsund-Strömpilen, och Vännäsbussen antingen via Sörfors eller alla småbyar vid sidan av E12 som Brännland, Baggböle osv. Detta gör att folk tar bilen och då sparar 30-40 minuter/enkelsträcka. Sjukhuset/universitetet samt Vasaplan är de största avstigandehållplatserna för busspassagerare idag.

Fast jag tror att man kan göra mycket redan idag genom att förbättra tidtabellen för bussarna Vns - Uå genom att dela upp linje 15 i flera linjer där de som går in i byarna får separat linjenummer (ungefär som linje 20/100 på Norrlandskusten). Nästa steg är att förenkla tidtabellen för respektive linje samt att öka turtätheten på direktbussarna ungefär som man gjort mellan Luleå - Boden samt inte minst Falun - Borlänge (även om underlaget för den senare relationen är ganska mycket större). Även pendelbuss-konceptet i Skåne kan vara lämpligt studieobjekt för länstrafiken. Det är ju trots allt mellan huvudorterna Vännnäs och Umeå som det stora resandeunderlaget finns. Då finns det ingen anledning att de flesta turerna ska in och snurra i byarna på vägen. Det gör lämpligen endast skolturerna.

När man fått igång det kollektiva pendlandet på allvar är det lättare att sälja in en tåglösning.

/UB, som har ganska dålig lokal koll, det medges

JB

Citat från: Anders Noren skrivet 14 mars 2008, 00:06:24 AM
Uppsala N, G:a Uppsala och Bergsbrunna är dock ännu bara på idéstadiet. De två sistnämnda tror jag inte kommer att lämna idéstadiet före 2010 p.g.a. bristande spårkapacitet och den förstnämnda är beroende av eventuell Upptågstrafik på Uppsala-Sala som inte heller finns annat än på idéstadiet (trafikstart tidigast 2011 enligt utredningen som dessutom inte nämner Uppsala N, bara Vänge). Därav "inom överskådlig framtid". Även om V-tågstrafiken Holmsund-Vindeln inte ens existerar på idéstadiet (bara i samhällsplanerarstudenters hugskott på webbforum) så byggs Umeå Ö i detta nu.

Du har rätt i att Bergsbrunna nog inte kommer bli verklighet på länge, för det krävs det nog fyrspår, eller i alla fall trespår, Uppsala-Myrbacken. Gamla Uppsala kommer dock troligen bli verklighet under 10-talet. Staten har nämligen lovat att dubbelspåret förbi Gamla Uppsala ska vara färdigt senast ett år efter Citybanan, blir det inte det så blir det dyrt för staten. Min gissning är att det då även blir en station för Upptåget, även om det inte är beslutat något om det (vad jag vet). Så även om dubbelspåret genom Gamla Uppsala kommer bli dyrt (820-900 Mkr för tunnelalternativet, tot ca 4 km järnväg) så kommer det bli av snart, vilket jag personligen är glad över. Läs mer om Gamla Uppsala här: http://tinyurl.com/36z8h3 När det gäller Uppsala N har jag dålig koll på planerna men det står en del intressant i Uppsala kommuns översiktsplan för Librobäck, http://tinyurl.com/38heve

Citat från: Anders Noren skrivet 14 mars 2008, 00:06:24 AM
Tekniska högskolan är - eller var fram till åtminstone LÅ 2003/04 - sedan 1982 benämningen på universitetets tekniska forskning och ingenjörsutbildningar. Dessa är i sin huvudsak inrymda i och kring f.d. S1:s kaserner i södra Uppsala.

UTH, Uppsala tekniska högskola, har använts som benämning på den tekniska delen av teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Uppsala universitet. Den används dock inte längre och var aldrig mer än ett namn på en del av verksamheten. Någon riktig tekniska högskola har inte funnits i Uppsala (vad jag vet) till skillnad från Lund där LTH är betydligt mer självständigt än i Uppsala. Ingenjörsutbildningarna är dock i främst inrymda i Ångströmlaboratoriet och inte på ITC, f.d. S1. Även om det naturligtvis även förekommer ingenjörsutbildning på ITC, precis som alla andra campus i staden.

/Jonas