Bildstabilisatorn gör sitt jobb...

Startat av M224, 30 december 2007, 18:03:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Citat från: Peter Elmheden skrivet 30 december 2007, 20:39:13 PM
Fast nu vet ju inte jag vad han har för en sorts kamera, jag bara "översatte" vad han undrade...?

F.n har har väl ingen fungerande kamera, han planererar dock att köpa en EOS 400D, mer detaljer får Möller själv svara på.

Möllers

Jo det blir en Canon 400D jag ska köpa till Canon Zoom lins 55-200 MM så kan man zomma mycket sen på E6an o ner man ska fota bussar.

Simon Bertilsson

Otroligt... Min 350D brusar mer på ISO 400...

Möllers

är inte canon EOS 350 lilla bror till EOS 400D  ???

bjalle


Möllers

är 350D Ligga bra som 400D är  ::)
För stog det den ersatte 350D.

OSkar000

Är det tagit helt på frihand eller stöttade du dig eller kameran mot något? Bra bild hursomhelst.

Grymt bra bild som verkligen visar 5Ds fina brushantering.. mycket tackvare sensor i fullformat med relativt låg pixeltäthet. 40D kan dock inte riktigt mäta sig mot 5D vad det gäller brus, i vissa tester har man tillochmed fått sämre resultat än på 20D. Likaså kan 400D få sämre resultat än 350D ibland på grund av högre upplösning och högre pixeltäthet.

Men.. det gäller ju att ha vettig optik till kameran också. Och det är ju en tung och dyr historia om man vill ha bra grejer :)

M224

Bilden är tagen helt och hållet på fri hand. Man får andas rätt, vänta tills bildstabilsatorn har "jobbat färdigt" och sedan lugnt och stilla trycka på avtryckaren. Det är inte alltid man lyckas ta bilder som blir så här skarpa på frihand med dessa långa slutartider. Men det går.  ;)

Citat från: OSkar000 skrivet 30 december 2007, 22:43:46 PM
Är det tagit helt på frihand eller stöttade du dig eller kameran mot något? Bra bild hursomhelst.

Grymt bra bild som verkligen visar 5Ds fina brushantering.. mycket tackvare sensor i fullformat med relativt låg pixeltäthet. 40D kan dock inte riktigt mäta sig mot 5D vad det gäller brus, i vissa tester har man tillochmed fått sämre resultat än på 20D. Likaså kan 400D få sämre resultat än 350D ibland på grund av högre upplösning och högre pixeltäthet.

Men.. det gäller ju att ha vettig optik till kameran också. Och det är ju en tung och dyr historia om man vill ha bra grejer :)

Möllers

jo klart men jag tro jag kommer ta bra bilder med bättre än min Canon Powershot A640 jag hade innan  :)

Patrik

Citat från: M224 skrivet 30 december 2007, 22:46:58 PM
Bilden är tagen helt och hållet på fri hand. Man får andas rätt, vänta tills bildstabilsatorn har "jobbat färdigt" och sedan lugnt och stilla trycka på avtryckaren. Det är inte alltid man lyckas ta bilder som blir så här skarpa på frihand med dessa långa slutartider. Men det går.  ;)


Om jag får lägga in en annan bild, på den här har jag haft 1,3sek slutartid handhållet och ISO 1600.
Visst, jag har redigerat så att den ska vara mörk men man kan se lite hur skärpa och ISO är.

OSkar000

Citat från: M224 skrivet 30 december 2007, 22:46:58 PM
Bilden är tagen helt och hållet på fri hand. Man får andas rätt, vänta tills bildstabilsatorn har "jobbat färdigt" och sedan lugnt och stilla trycka på avtryckaren. Det är inte alltid man lyckas ta bilder som blir så här skarpa på frihand med dessa långa slutartider. Men det går.  ;)


Bra jobbat! Både av dig och objektivet.

Skulle själv inte ha något emot ett riktigt ljusstarkt fast objektiv kring 50mm med bildstabilisering för det vore väldigt användbart vid kvälls/nattfoto.

M224

Citat från: OSkar000 skrivet 30 december 2007, 23:29:02 PM
Bra jobbat! Både av dig och objektivet.

Skulle själv inte ha något emot ett riktigt ljusstarkt fast objektiv kring 50mm med bildstabilisering för det vore väldigt användbart vid kvälls/nattfoto.

Typ EF 50mm f/1.4 IS USM?  :)

Jag har ju 50mm f/1.4 USM, tycker inte riktig att det finns något behov av bildstabilisering på ett sådant objektiv, man kommer upp i så snabba slutartider med bländare som 2.5 och större.