Tunnelbana linje 15..?

Startat av P.Ek, 02 mars 2015, 18:29:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

P.Ek

På väg hem häromnatten stötte jag på ett tunnelbanetåg vid Liljeholmen riktning Tekniska högskolan (från "linje 13-spåret"), skyltat "15" på avgångsskyltarna längs perrongen. På sl.se finns ingen info om just linje 15 men jag antar att det är tågen som enligt tidtabellen rullar Norsborg-Tekniska högskolan samt Tekniska högskolan-Sätra helgnätter, alltså en korsning av linje 13 och 14. Någon som har mer info om denna nattlinjevariant?

//P.Ek

Peter Rost

Sannolikt någon form av felskyltning.

//Peter

Carl Eric

Ja, det förekommer ibland. Här är en reprisbild från Slussen för ganska många år sedan:

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jörgen

Det fanns ju linje 15 förr som gick ungefär så, Sätra - Mörby, eller så...
Mvh: Jörgen

Andreas91

Bör ha varit förra, alt. förrförra, veckan som en av linjerna 27-29 (har minne av att det var 28:an) skulle ankomma Solna Strand i riktning Kungsträdgården en dag mitt under morgonrusningen.

Jag vet om att linjenumret numera används för RBs linje till Österskär, men innan dess har jag minne av att linjenumret tillhörde en linje för extratåg på den gröna t-banelinjen (tillsammans med 27 & 29). Rätta mig gärna om jag misstar mig.

Peter Rost

#5
T-bana 2 (Röd): Linje 15 trafikerade mycket riktigt Sätra - Mörby C. Minns inte vilket år 15 drogs in.

T-bana 1 (Grön): trafikerade linjerna 27, 28, och 29.

27:an gick Gullmarsplan - Åkeshov dagtid, måndag/fredag 11-15. Samt lördagar om jag minns rätt.

28:an trafikerade sträckan Alvik (Råcksta?) - Hökarängen i rusningstid.

29:an trafikerades mellan Högdalen - Odenplan i högtrafik. Även lördagar dagtid.

Mr G

Linjesträckningarna har väl förändrats under åren, men i den tidiga historien vill jag ha det till att linjerna rätt länge trafikerades enligt följande;

27 Alvik - Gullmarsplan
28 Alvik - Hökarängen
29 Vällingby - Högdalen
吉先生

Peter Rost

Det stämmer att det har ändrats över tid. Historien jag skrivit ovan avser tidigt åttiotal. - Dock med viss reservation. :)

//Peter

amazzon778

Här ett förslag på att åter uppliva linje 15 igen. En sund idé och tanke från en KTH student. Titta speciellt på linjekartan.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/jarnvag/article3834848.ece

amazzon778

Ja, ett svar på när "gamla" linje 15 togs ur trafik. Jag är verkligen inte säker på när det var. Men jag kan tänka mig att det kunde vara runt 2005-2007. Där någonstans upphörde den tror jag. Ni får rätta mig i fall jag har fel.

Mr H

Citat från: amazzon778 skrivet 08 mars 2015, 05:07:23 AM
Ja, ett svar på när "gamla" linje 15 togs ur trafik. Jag är verkligen inte säker på när det var. Men jag kan tänka mig att det kunde vara runt 2005-2007. Där någonstans upphörde den tror jag. Ni får rätta mig i fall jag har fel.

Måste väl ha varit mycket tidigare! Var inte det när linjerna till Mörby döptes om till linjerna 23,24 och 25? Linje 23 Mörby-Norsborg, linje 24 Mörby-Fruängen och linje 25 Mörby-Sätra. Sedan så slaktades det systemet och kvar blev linje 24 Mörby-Fruängen under en evinnerlig tid. Måste ha varit i slutet av 80-talet (minns krocken med ett tåg på linje 25 vid Liljeholmen). Linje 15 fick då också ny sträckning Ropsten-Sätra men jag antar att det var linje 15 på Mörbylinjen som man tänker sig här med "gamla" linje 15.

Mr H

amazzon778

Du har så rätt Mr H. Så måste det ha varit. Tack för den rättelsen. Det var som du säger ett liter jytter av linjer vid slutet av 80-talet. Vilken blandning det  var. Så måste det ha varit. Skönt då vet jag. Tack så mycket Mr H.

Mr H

Citat från: amazzon778 skrivet 09 mars 2015, 16:54:39 PM
Du har så rätt Mr H. Så måste det ha varit. Tack för den rättelsen. Det var som du säger ett liter jytter av linjer vid slutet av 80-talet. Vilken blandning det  var. Så måste det ha varit. Skönt då vet jag. Tack så mycket Mr H.

Ingen orsak! Du har rätt i gyttret och man testade en "akademisk" linjenumreringsmodell skulle man kunna säga på T Röd. Tiotalssiffran 1 betydde Ropsten och 2 Mörby. Entalssiffran 3 Norsborg, 4 Fruängen och 5 Sätra. Sedan så var det bara att para ihop det. Ett tåg på linje 25 gick alltså mellan Mörby och Sätra. Sedan förföll det här systemet vilket i slutänden ledde till att enbart linje 24 blev kvar på Mörby och då blev det ju lite galet med tidigare antydan till högtrafiklinje 24.

Mr H

amazzon778

Härligt att få läsa sådant. Det hade jag inte ens tänkt på att det var så. Men det lät ju logiskt. Då borde man ha behållit även i nutid linje 24:a med tanke på att den går mellan Fruängen och Mörby C. Tack för kuriosan Mr H.

Bussmicke

En kort tid på 90-talet fanns 16 Liljeholmen - Vällingby och under 2000-talet fanns en variant som hette 26 på röd linje.

/Bussmicke
Www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.