Tunnelbana linje 15..?

Startat av P.Ek, 02 mars 2015, 18:29:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

P.Ek

På väg hem häromnatten stötte jag på ett tunnelbanetåg vid Liljeholmen riktning Tekniska högskolan (från "linje 13-spåret"), skyltat "15" på avgångsskyltarna längs perrongen. På sl.se finns ingen info om just linje 15 men jag antar att det är tågen som enligt tidtabellen rullar Norsborg-Tekniska högskolan samt Tekniska högskolan-Sätra helgnätter, alltså en korsning av linje 13 och 14. Någon som har mer info om denna nattlinjevariant?

//P.Ek

Peter Rost

Sannolikt någon form av felskyltning.

//Peter

Carl Eric

Ja, det förekommer ibland. Här är en reprisbild från Slussen för ganska många år sedan:

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jörgen

Det fanns ju linje 15 förr som gick ungefär så, Sätra - Mörby, eller så...
Mvh: Jörgen

Andreas91

Bör ha varit förra, alt. förrförra, veckan som en av linjerna 27-29 (har minne av att det var 28:an) skulle ankomma Solna Strand i riktning Kungsträdgården en dag mitt under morgonrusningen.

Jag vet om att linjenumret numera används för RBs linje till Österskär, men innan dess har jag minne av att linjenumret tillhörde en linje för extratåg på den gröna t-banelinjen (tillsammans med 27 & 29). Rätta mig gärna om jag misstar mig.

Peter Rost

#5
T-bana 2 (Röd): Linje 15 trafikerade mycket riktigt Sätra - Mörby C. Minns inte vilket år 15 drogs in.

T-bana 1 (Grön): trafikerade linjerna 27, 28, och 29.

27:an gick Gullmarsplan - Åkeshov dagtid, måndag/fredag 11-15. Samt lördagar om jag minns rätt.

28:an trafikerade sträckan Alvik (Råcksta?) - Hökarängen i rusningstid.

29:an trafikerades mellan Högdalen - Odenplan i högtrafik. Även lördagar dagtid.

Mr G