Min allra första fordons/kollektivtrafiksbild - men var? Tävling!

Startat av Gunnar D, 26 oktober 2014, 09:53:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 27 oktober 2014, 11:06:38 AM
****
Gissar på Halmstad, men det är nog mest ett önsketänkande  ;)

Halmstad är det ju inte.

Citat från: Mr H skrivet 27 oktober 2014, 12:45:37 PM
Är det fel att tycka sig se att bussen har "pendelsidoskylt"?

X-stad - Y-köping
Y-köping - X-stad

Mr H

Nej, det är nog rätt.

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 27 oktober 2014, 11:06:38 AM

Det är nog ingen av platserna på den sträckan, men man kan ju alltid hoppas att det är någonstans, utefter f.d. KVBJ.

Inte utefter f.d. KVBJ heller tyvärr...

/Gunnar

Gunnar D


BengaB40

Hej! Tänkte sätta lite sprätt i den här gissningstävlingen utan någon som helst kunskap om dessa HC-rälsbussar men som ändå fascinerade mig under 50-talet! Minns att du Gunnar visade en bild här i forumet för några år sedan av en ScV "Skakfyra" med Arvika-kaross stående vid en jvgstation någonstans i Småland, tror den var från den varma sommaren 1955. Är denna bild tagen vid samma tillfälle? Har för övrigt förstått att det finns en HC bevarad av Anten-Gräfsnäs Jvg(?).  Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Citat från: BengaB40 skrivet 07 november 2014, 17:34:12 PM
Hej! Tänkte sätta lite sprätt i den här gissningstävlingen utan någon som helst kunskap om dessa HC-rälsbussar men som ändå fascinerade mig under 50-talet! Minns att du Gunnar visade en bild här i forumet för några år sedan av en ScV "Skakfyra" med Arvika-kaross stående vid en jvgstation någonstans i Småland, tror den var från den varma sommaren 1955. Är denna bild tagen vid samma tillfälle? Har för övrigt förstått att det finns en HC bevarad av Anten-Gräfsnäs Jvg(?).  Hälsn. BengaB40

Hej BengaB40!
Kul att du aktiverar denna tävling! Nej, den tidigare bilden från år 1955 var från Braås (891 mm) medan den här bilden är från juli 1962 och från 1067-nätet! Tillsammans med de tidigare ledtrådarna borde det inte vara svårt att lista ut platsen! Ett hedersomnämnande väntar!

Mvh Gunnar

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!


MrT6

Det här var inte lätt, men jag gissar på Ingelstad.
Hälsningar
MrT6

Gunnar D

Citat från: MrT6 skrivet 08 november 2014, 23:01:12 PM
Det här var inte lätt, men jag gissar på Ingelstad.
Hälsningar
MrT6

Nej, det var verkligen inte lätt, men du har rätt!
Ingelstad är platsen!
Hedersomnämnandet går till MrT6!! :D

Mvh Gunnar


Björn Forslund

Citat från: BengaB40 skrivet 07 november 2014, 17:34:12 PM
Hej! Tänkte sätta lite sprätt i den här gissningstävlingen utan någon som helst kunskap om dessa HC-rälsbussar men som ändå fascinerade mig under 50-talet! Minns att du Gunnar visade en bild här i forumet för några år sedan av en ScV "Skakfyra" med Arvika-kaross stående vid en jvgstation någonstans i Småland, tror den var från den varma sommaren 1955. Är denna bild tagen vid samma tillfälle? Har för övrigt förstått att det finns en HC bevarad av Anten-Gräfsnäs Jvg(?).  Hälsn. BengaB40

Den smalspåriga boggi-HC:n vid AGJ kommer från NKlJ. Järnvägsmuseum har en normalspårig dito och så finns det någon/några tvåaxliga som gått som revisionsvagnar men mer eller mindre återställts.