Bromma flygplats framtid

Startat av saurer, 15 oktober 2014, 16:01:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: groenis skrivet 17 oktober 2014, 01:11:22 AM
Avtalet är väl låst genom flera "skall" hänseenden för att kunna hävas?

Alliansen och sossarna jobbade väl hårt för att "låsa" avtalet så att MP inte skulle kunna häva det .

/Lennart

Ett avtal kan ju alltid brytas men den som bryter det lär få räkna med ett saftigt skadestånd. I det här fallet så stort att det inte är realistiskt att bryta avtalet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

groenis

Hade en känsla i ryggraden att det var något åt det hållet.
Har för mig att det var ett mycket högt belopp som sattes.

/Lennart

Peter Rost

#17
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 oktober 2014, 08:37:46 AM
Det torde väl knappast vara Stockholms stad som har det slutliga bestämmandet när det gäller Bromma flygplats, eftersom det är en fråga för kort sagt hela landet. Jag har svårt att tänka mig att man kan få genom ett sådant beslut i riksdagen med dagens sammansättning. Det kräver att S + MP + V blir eniga även på riksplanet och dessutom får stöd av minst ett annat parti. Alternativt att ett parti väljer att lägga ned sina röster. Om nu S på riksplanet vill lägga ner Bromma redan 2022. Troligen vill de inte det. Stefan Löfven har redan antytt något ditåt även om han är i en pressad situation just nu.

Så Bromma flygplats blir nog kvar åtminstone till 2038.

Fem av åtta riksdagspartier vill ju ha kvar Bromma flyget. Ett är oense, endast två vill stänga. Även jag tror att Bromma blir kvar som flygplats.

BSB101

Citat från: saurer skrivet 15 oktober 2014, 21:16:29 PM
Jo ,hur många fordon som passerar stockholm ,alltså hur många som kommer att använda förbifarten i fall den kommer till

Problemet med förbifarten är att det inte är någon förbifart. En riktig förbifart hade haft ena änden strax norr om Södertälje och den andra änden i Upplands Väsby eller något längre norr ut. Att ha en förbifart som förflyttar bilar från ett av Stockholms värsta köområden till det andra är ett hån.


Ersa

Citat från: BSB101 skrivet 21 oktober 2014, 09:11:54 AM
Problemet med förbifarten är att det inte är någon förbifart. En riktig förbifart hade haft ena änden strax norr om Södertälje och den andra änden i Upplands Väsby eller något längre norr ut. Att ha en förbifart som förflyttar bilar från ett av Stockholms värsta köområden till det andra är ett hån.

Det finns ju en riktigt bra "äkta" förbifart, som tyvärr inte alls prioriteras att byggas ut: Riksväg 55. Den är ju så tilltagen att den inte ens går igenom Stockholms län. :)

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 oktober 2014, 16:10:34 PM
Än så länge är det bara ett förslag att stänga Bromma flygplats.

Det bör i en framtid också att använda flygplatsen i Uppsala. Alltså den militära.

Det här med att spara miljö kan ibland kännas svårt. Lägger man ned en central flygplats och flygplanen är miljövänliga så finns det personer som störs.Jämför järnvägsstationer som inte kan användas som bostäder därför att de ligger nära en järnväg. Trots detta har många bott i stationshuset. Vad gäller användning av flygfält i Uppsala och Nyköping så måste folk åka därifrån och länge på landsväg. Detta torde också ge miljöeffekter.

Nico

Mja, flygplatsen i Ärna har väl i sig en ganska osäker framtid. Sedan kan den med sitt läge knappast utgöra en ersättning för Bromma. Visserligen ligger Uppsala nära Stockholm, men det är ändå en annan stad och att den ligger dryga 70 km från Stockholms innerstad lär knappast locka inrikes affärsresenärer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Olof Lagerkvist

Citat från: Nico skrivet 01 november 2014, 21:23:04 PM
Mja, flygplatsen i Ärna har väl i sig en ganska osäker framtid. Sedan kan den med sitt läge knappast utgöra en ersättning för Bromma. Visserligen ligger Uppsala nära Stockholm, men det är ändå en annan stad och att den ligger dryga 70 km från Stockholms innerstad lär knappast locka inrikes affärsresenärer.

Definitivt. Det som motiverar Bromma är det centrala läget i Stockholm, knappast något annat.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ersa

#23
Militären släpper inte Ärna. Speciellt inte nu efter skogsbranden, helikopterrånet och andra händelser som påvisat de stora luckor och brister som idag finns hos bl.a försvaret, civilförsvaret och polisens helikopterverksamhet. Att lämna Ärna vore att kraftigt utöka dagens brister och luckor, samt försämra regionens räddningstjänst och civilförsvar ytterligare.

Då Arlanda redan finns i norr skulle ett eventuellt nybygge hellre behöva ligga i södra halvan av länet. Men norr om Skavsta. Kanske Nykvarn, Södertälje, Vårsta eller något liknande?
Helst bör det gå tåg dit, som man kan åka på SL-kortet. Med flygbussar och gott om bilar (istället för tåg) lär en ny flygplats aldrig uppnå några av dagens miljömål.

Björn Forslund

Det fanns tidigare planer på en ny flygplats på Södertörn, men det var många år sedan.

Joakim Wahlberg

Byggs inte 55an ut?? Nyligen öppnade man den nya 2+1 vägen Malmköping - en bit innan Flen(smedstorp kanske det hette?), och även 2+1 uppgraderingen Flen - Katrineholm (och dessutom förbifarten runt Katrineholm)
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Ersa

Citat från: Joakim Wahlberg skrivet 02 november 2014, 00:59:54 AM
Byggs inte 55an ut?? Nyligen öppnade man den nya 2+1 vägen Malmköping - en bit innan Flen(smedstorp kanske det hette?), och även 2+1 uppgraderingen Flen - Katrineholm (och dessutom förbifarten runt Katrineholm)

Kanske jag har för höga krav som inte blir ett dugg imponerad av en vajer på befintlig körbanebredd och några förbifarter, men när mötesfri 2+2-väg är klar från Uppsala till Norrköping lovar jag att vara helt nöjd! ;)