Bromma flygplats framtid

Startat av saurer, 15 oktober 2014, 16:01:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

saurer

Spännande beslut som är taget
Frågan är  varifrån man ska åka Skavsta kanske Västerås
Vad jag förstår har Arlanda något miljökrav på en bana som kanske får stängas
Vart ska resenärerna och planen från Bromma ta vägen då

Staffan Sävenfjord

Citat från: saurer skrivet 15 oktober 2014, 16:01:34 PM
Spännande beslut som är taget
Frågan är  varifrån man ska åka Skavsta kanske Västerås
Vad jag förstår har Arlanda något miljökrav på en bana som kanske får stängas
Vart ska resenärerna och planen från Bromma ta vägen då

Än så länge är det bara ett förslag att stänga Bromma flygplats.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

saurer

så sant
lika spännande som förbifart Stockholm,bara det inte blir för många käppar i hjulen
idag med regskyltsläsare borde man med lätthet kunna kolla hur mycket trafik som passerar stockholm  ,en koll vid ex Järva krog och en vid skärholmen och vips så borde man ha svart på vitt ,för alla politiker och tjänstemäm

HJP

Citat från: saurer skrivet 15 oktober 2014, 16:44:36 PM
så sant
lika spännande som förbifart Stockholm,bara det inte blir för många käppar i hjulen
idag med regskyltsläsare borde man med lätthet kunna kolla hur mycket trafik som passerar stockholm  ,en koll vid ex Järva krog och en vid skärholmen och vips så borde man ha svart på vitt ,för alla politiker och tjänstemäm
****
Svart på vitt, vadå för något?

HJP

Citat från: saurer skrivet 15 oktober 2014, 16:01:34 PM
Spännande beslut som är taget
Frågan är  varifrån man ska åka Skavsta kanske Västerås
Vad jag förstår har Arlanda något miljökrav på en bana som kanske får stängas
Vart ska resenärerna och planen från Bromma ta vägen då
****
Man talade om ett snabbspår till Skavsta, med restid 30 minuter.
I dag tar det 23 minuter från Stockholm C, till Södertälje syd. Undrar hur man ska klara Södertälje syd-Skavsta på sju minuter, även om man spar någon minut på att inte stanna i Flemmingsberg och kanske får 10 minuter på sig till Skavsta  ???
http://www.sj.se/content/dam/SJ/bti/tidtabeller/81A%20140708.pdf

Lars-Håkan_E

Utan att ta ställning till något av alternativen.

Det Arlanda inte kan ta emot är fler flygrörelser, inte passagerare.

Flera av de destinationer som flyger på Bromma flyger även på Arlanda med samma eller konkurrerande utövare, följden för dessa destinationer är att det blir större plan men färre avgångar (idag går det ju plan samtidigt både till Bromma o Arlanda från många håll ute i landet) och mindre konkurrens på varje enskild destination

saurer

Citat från: HJP skrivet 15 oktober 2014, 20:22:08 PM
****
Svart på vitt, vadå för något?

Jo ,hur många fordon som passerar stockholm ,alltså hur många som kommer att använda förbifarten i fall den kommer till

Peter Rost

Förbifarten blir nog av. Frågan är hur mycket staten är villig att skjuta till ekonomiskt.

/Peter

groenis

En sak när det gäller Bromma är vem ska betala för saneringen av Bromma flyg ?
Pratade med en pensionerad flygplatsanställd för många år sedan som berättade att om man tog ett tvärsnitt av banan
öst / västlig riktning så är den bananformad undertill.
Den dagen om man bestämmer sig för att stänga ner Bromma och påbörjar saneringsarbetet så kommer
Ulvsundasjön att ta tillbaka mark då 60 % är utdikad mark.

Så detta förslag kommer att stötas och blötas i många år till dessutom är det som politiker i övriga Sverige säger
det är av riksintresse och inget lokalt Stockholm.

/Lennart

HJP

Citat från: saurer skrivet 15 oktober 2014, 21:16:29 PM
Jo ,hur många fordon som passerar stockholm ,alltså hur många som kommer att använda förbifarten i fall den kommer till
****
Ja, men det vet man väl redan idag, och har vetat länge. Frågan är vad man drar för slutsatser av det. Att förbifarten måste byggas, eller om det finns andra alternativ. Siffran i sig, är ointressant, om man inte vet vad man ska ha den till.

Mr H

Mp får gehör för sitt vallöfte att lägga ner Bromma flyg. S får gehör för sitt vallöfte att bygga Förbifart Stockholm då Mp viker sig. Sedan så kommer protesterna att bli så intensiva mot att lägga ner Bromma flyg att det ändå inte blir genomfört. Mp blir dubbellurade och sossarna gör en dubbelseger. Ska vi slå vad?

Mr H


Peter Rost

Att häva nuvarande avtal som sträcker sig till 2038 kan bli en svår uppgift. Stockholms stad kan nog knappast ensidigt stoppa nuvarande avtal. Låt säga att borgarna tar över i riksdagsvalet, och Stockholms stad 2018 stoppas möjligen den eventuella nedläggningen av Bromma 2022(?).

/Peter

groenis

Avtalet är väl låst genom flera "skall" hänseenden för att kunna hävas?

Alliansen och sossarna jobbade väl hårt för att "låsa" avtalet så att MP inte skulle kunna häva det .

/Lennart

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Rost skrivet 17 oktober 2014, 00:54:50 AM
Att häva nuvarande avtal som sträcker sig till 2038 kan bli en svår uppgift. Stockholms stad kan nog knappast ensidigt stoppa nuvarande avtal. Låt säga att borgarna tar över i riksdagsvalet, och Stockholms stad 2018 stoppas möjligen den eventuella nedläggningen av Bromma 2022(?).

/Peter

Det torde väl knappast vara Stockholms stad som har det slutliga bestämmandet när det gäller Bromma flygplats, eftersom det är en fråga för kort sagt hela landet. Jag har svårt att tänka mig att man kan få genom ett sådant beslut i riksdagen med dagens sammansättning. Det kräver att S + MP + V blir eniga även på riksplanet och dessutom får stöd av minst ett annat parti. Alternativt att ett parti väljer att lägga ned sina röster. Om nu S på riksplanet vill lägga ner Bromma redan 2022. Troligen vill de inte det. Stefan Löfven har redan antytt något ditåt även om han är i en pressad situation just nu.

Så Bromma flygplats blir nog kvar åtminstone till 2038.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)