SS nattrafiklinje 02 för 50 år sedan

Startat av Gunnar D, 25 juni 2014, 22:25:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Harald Nordius

Citat från: Mr H skrivet 28 juni 2014, 10:02:40 AM
Har någonting i bakhuvudet med 0257 från T-Centralen och hålltid två minuter vid Slussen för anslutning 0300-0302. Minns att det var skillnad, linje 01 hade ingen hålltid alls (på pappret!).

Mr H
Slussen stod inte i turlistan för linje 01. Sista tåg söderut hade passertiden 0256½ vid T-Centralen och hade en not om samtrafik med linje 02 vid Slussen.

Citat från: Peter Rost skrivet 28 juni 2014, 22:37:07 PM
Vilken trevlig bild! Hade C4:orna samma köregenskaper som C1/C2?

Undrar Peter - som provkört C2/C3 tåget. 8)

Nej, C4 hade fler uppkopplings- och bromssteg än C1-C3 och gick inte bra ihop med dem. Vi hade åtta C4 på bana 1 när jag körde där och man blev inte glad när man fick ett tåg med ett par C4 i. Dessutom hade de sämre gångegenskaper. De krängde mera på dåligt spår. De var också lättare och bromsade lättare fast. Det var mycket mera hjulplattor på C4 än på C1-C3.

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 27 juni 2014, 13:06:36 PM
Märkligt att tåget är skyltat Fruängen i fronten och inte Liljeholmen.
Verkar stå en Tm vid frontdörren också. Varför kan man undra? Är det någon special?
När jag tänker efter så här 50 år senare så kanske det var någon special ändå. Att det var därför jag var inne i stan just denna natt. Något med annorlunda vändning/avkortning el dyl.

Citat från: Harald Nordius skrivet 28 juni 2014, 23:18:34 PM

Vi hade åtta C4 på bana 1 när jag körde där och man blev inte glad när man fick ett tåg med ett par C4 i. Dessutom hade de sämre gångegenskaper. De krängde mera på dåligt spår.
Fast C4 vaggade väl inte lika mycket som C1-C3. Minns särskilt mellan Högdalen och Rågsved att det kunde bli en mycket vaggande gång på C1-C3 och att pappdestskyltarna slog kraftigt mot fönstren.

/Gunnar

Mr H


Kanske linje 02 denna natt enbart trafikerade Fruängen-Liljeholmen av något skäl? Men då tycker man ju att de borde växlat över till spår 3 för vändning vid Liljeholmen om de inte körde enkelspår hela vägen Liljeholmen-Fruängen? Borde dock ha varit svårt att hinna med 30-minuterstrafik med ett tågsätt? När monterade de förresten ner stolpar och kontaktledningen för spårvägen på Fruängsbanan? Var väl ett typiskt arbete som man ville göra på natten? Och kanske ett arbete som man tyckte var lämpligt att skjuta fram till sommarens lugnare trafik? Ett spår avstängt för detta och det andra i trafik?
???
Mr H

Peter Rost

Citat från: Gunnar D skrivet 29 juni 2014, 16:11:33 PM

Fast C4 vaggade väl inte lika mycket som C1-C3. Minns särskilt mellan Högdalen och Rågsved att det kunde bli en mycket vaggande gång på C1-C3 och att pappdestskyltarna slog kraftigt mot fönstren.

/Gunnar

Jag håller med. C1-3 "vaggade" en del, på just nämnda sträcka, men även mellan Hökarängen - Farsta C, och Råcksta-
Vällingby. C4:orna "gungade" inte alls på samma sätt vid högre hastighet, som jag minns det.

/Peter

Bussmicke

Apropå 3/4-vagnars tåg som nämndes tidigare i tråden ; man fick väl inte köra kortare tåg än 4 vagnar pga strömskenors placering utmed linjen?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mr H

Tvåvagnarståg är de kortaste tågen man kört i trafik på tunnelbanan på linje 19T som gick
mellan Slussen och Johanneshov (Gullmarsplan). Vid Johanneshov anslöt linje 19T till spårvägslinje 19. Gjordes under åren 1950-1951. Finns bilder på detta i muséets fotoarkiv.

Trevagnarståg finns det också bilder på i arkivet. Själv kommer jag ihåg trevagnarståg sommaren 1964 söndagar på linje 14.

Mr H

Ted Selander

Citat från: Mr H skrivet 13 juli 2014, 19:07:48 PM
Tvåvagnarståg är de kortaste tågen man kört i trafik på tunnelbanan på linje 19T som gick
mellan Slussen och Johanneshov (Gullmarsplan). Vid Johanneshov anslöt linje 19T till spårvägslinje 19. Gjordes under åren 1950-1951. Finns bilder på detta i muséets fotoarkiv.

Trevagnarståg finns det också bilder på i arkivet. Själv kommer jag ihåg trevagnarståg sommaren 1964 söndagar på linje 14.

Mr H

Tvåvagnståg testades också i "modern" tid på bana 2. Det var ett kortvarigt test vad jag minns, och gällde nattågen söderut på nuvarande Norsborgsgrenen natt mot vardag. Upplevde det hela med egna sinnen i Bredäng, men har helt glömt vilket år, och vilken som var den sydliga ändstationen på linjen vid tillfället.

Mr H

Citat från: Ted S skrivet 13 juli 2014, 20:27:09 PM
Tvåvagnståg testades också i "modern" tid på bana 2. Det var ett kortvarigt test vad jag minns, och gällde nattågen söderut på nuvarande Norsborgsgrenen natt mot vardag. Upplevde det hela med egna sinnen i Bredäng, men har helt glömt vilket år, och vilken som var den sydliga ändstationen på linjen vid tillfället.

Intressant! Det var en nyhet! Var det så pass länge sedan så det kan ha varit under C4-epoken?

Mr H

Peter Rost

Ett tag förekom väl N-skyltning på bana 1, så kallad "nattpendel".  Exempelvis: 11N Skärmarbrink - Bagarmossen. 19N Gullmarsplan - Hagsätra. I såfall under vilken tidsperiod?

/Peter

Mr H

Citat från: Peter Rost skrivet 14 juli 2014, 00:57:46 AM
Ett tag förekom väl N-skyltning på bana 1, så kallad "nattpendel".  Exempelvis: 11N Skärmarbrink - Bagarmossen. 19N Gullmarsplan - Hagsätra. I såfall under vilken tidsperiod?

/Peter

Jag har inget minne av någon sådan skyltning annat än i turlistan. Har för mig vad det gällde sidoskyltarna att det enda som skulle göras var att ta ner dagskyltarna och fortsätta utan ("sidoskyltarna nedtages" sa turlistan). Jag har aldrig sett några speciella nattskyltar för de avkortade linjerna (däremot så hade ju förstås "00", "01", och "02" sidopappskyltar). Fram skyltades "11" och "19" som vanligt.

Mr H

Leyland


Citat från: Peter Rost skrivet 14 juli 2014, 00:57:46 AM
Ett tag förekom väl N-skyltning på bana 1, så kallad "nattpendel".  Exempelvis: 11N Skärmarbrink - Bagarmossen. 19N Gullmarsplan - Hagsätra. I såfall under vilken tidsperiod?

/Peter

Citat från: Mr H skrivet 14 juli 2014, 10:17:05 AM
Jag har inget minne av någon sådan skyltning annat än i turlistan. Har för mig vad det gällde sidoskyltarna att det enda som skulle göras var att ta ner dagskyltarna och fortsätta utan ("sidoskyltarna nedtages" sa turlistan). Jag har aldrig sett några speciella nattskyltar för de avkortade linjerna (däremot så hade ju förstås "00", "01", och "02" sidopappskyltar). Fram skyltades "11" och "19" som vanligt.

Mr H

Har heller inget minne av detta eller hört att det funnits som skyltning. Kan möjligt ha funnits som intern kod i Turlista, TGL eller order.


Peter Rost

Nattpendeln var med all sannolikhet något internt. Något jag läste om på Spårvägssällskapets forum för en tid sedan.

/Peter