”Döp om Arlanda till Raoul Wallenberg Airport”

Startat av Fredde, 10 juli 2013, 13:15:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Bör hedras. Raoul Wallenberg är en av de svenskar som gjort mest för humanism och människovärde. Flera länder har utsett honom till hedersmedborgare och det är dags för Sverige att på motsvarande sätt hedra honom. Låt därför Arlanda bli Raoul Wallenberg International Airport, skriver politiker, kultur- och samhällsaktörer.

http://www.dn.se/debatt/dop-om-arlanda-till-raoul-wallenberg-airport/

moenia

Det var ett himla bra förslag! Det kan jag verkligen tänka mig. Lättare för internationella gäster att relatera till också. För även om det är ett långt namn så kommer det i dagligt tal antagligen låta: "När går flyget från Wallenberg?".

Go for it!

Stefan P

Hej

Då tycker jag mer om det föregånde förslaget som var Afred Nobels flygplats.

mvh Stefan P

Mikey

Nä, behåll det som det är. Har det hetat Arlanda i över 50 år så kan det gott fortsätta heta så. Dessutom är namnet också så väl inarbetat, och att helt plötsligt byta namn skulle mest bara skapa förvirring. Att man dessutom ville döpa den till Nobel förut, och nu Wallenberg visar också att smaken hela tiden ändras. Om några år skulle man säkert vilja döpa den till något annat, till exempel "Anders Borg Airport" eller "Abba Airport" eller något. Ska man då byta namn igen? Det finns andra sätt att hedra personer på än att döpa om en flygplats. Exempelvis genom att döpa en ny byggnad, eller att resa en staty.

Nico

Sannolikt skulle Alfred Nobel fungera bättre för sammantaget är nog han mera känd på så vis.

I grund är jag personligen mot ett namnbyte på etablerade platser. Känns mest klåfingrigt och i grund lär det inte slå igenom utan man lär nog fortfarande använda Arlanda inom vardagligt tal.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

riiga

Dum idé att byta namn på något så inarbetat som Arlanda. Skulle man byta så passar Alfred Nobel bättre som många har skrivit. Jag ser hellre att man byter tillbaka alla fåniga engelska namn som kommunerna har döpt om sina flygplatser till. "Linköping City Airport", "Luleå Airport", "Göteborg City Airport", "Sundsvall Timrå Airport" och "Åre Östersund Airport", exemplen är många.

Bussmicke

Att byta namn så där är rena fånerier

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Jag säger nej till namnbyte då dagens namn är så perfekt.
Det konstruerade ordet Arlanda är inspirerat både från Ärlinghundra härad, samt ordet Aarland som betydde åkerland. Att det dessutom innehåller ordet "landa" som i att landa ett plan gör det ju bara roligare, även om det är oavsiktligt.

BengaB40

Hej! Märkligt egentligen att Arlanda inte döptes om till Göran Perssons Flygplats redan för mer en ett decennium sedan! Ni kanske minns det där med tax-freepåsarna "ett trevligt inslag i resandet"? Skämt åsido, som Ersa och andra skriver varför ändra ett så genialt namn som Arlanda? Hälsn. BengaB40

1896

Har man inte nyss infört "Wallenberg dagen" den 27 Augusti, räcker inte det ?  ???

Cero

Citat från: Bussmicke skrivet 10 juli 2013, 16:46:21 PM
Att byta namn så där är rena fånerier

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Håller generellt med. Dock tycker jag man borde byta bort det konstruerade namnet "Västra skogen" till det mer korrekta och dessutom roliga "Ingenting", men det vågade inte SL på 70-talet.

Bussmupp

Jag håller med kommentarerna. Vill man hedra honom, bygg en staty eller en park, men låt Arlanda behålla namnet. Folk är redan bekanta med det namnet.

moenia

Backa bandet, jag tar tillbaka det jag sa. Det hade varit ett oerhört hyckleri att låta Arlanda flygplats hylla en man som Raoul Wallenberg. Så många som skickats och skickas tillbaka till fruktansvärda förhållanden i sina hemländer efter en avslagen asylsökan. Flera som satts på ett flygplan på Arlanda och fått möta döden i landet de kom ifrån, pga sin tro eller sexualitet. Det är omöjligt att låta Raoul Wallenbergs arv förknippas med alla orättvisa utvisningar.

Ersa

Nu handlar det inte om att missunna arvet från Raoul Wallenberg, utan om att byta bort ett etablerat och historiskt namn på en gammal flygplats.
Hade namnet föreslagits till en helt ny framtida storflygplats där det idag bara ligger skog, hade min uppfattning säkerligen varit en annan.

Eller varför inte en Raoul Wallenberg Airport placerad i Ungern? Det land i Wallenberg räddade många judar, och som än idag har gott om antisemitiska krafter.

virtual1

Jag tror väldigt få personer är för att byta namnet från Arlanda till Raoul Wallenberg mer än de politiker som ser till turisternas pengar... - tycker inte dock att namnförslaget är så pjåkigt, men det hade som nämnts funkat bättre på något nybyggt än så etablerat. Tänk bara på 'Ericsson globe' - tror någon på allvar att någon någonsin kommer kalla byggnaden för nåt annat än Globen? - förhoppningsvis inser politikerna detta innan det är försent att man inte kan lära gamla namnhundar att sitta...